Reading habits in the communication development of ninth grade students
Main Article Content
Abstract
This article reflects on reading as one of the skills that has the greatest influence on the academic, intellectual and social development of human beings throughout life. The proposed objective is to analyze the influence of the reading habit on the communication development of ninth grade students of the "Dr. Gonzalo Abad Grijalva" Educational Unit, located in Chone, Ecuador. To do so, theoretical and empirical methods were applied. In the first case, the methods: historical, systemic and dialectical; and, of an empirical type, observation, through a survey questionnaire and measurement, applying non-parametric descriptive and inferential statistical techniques, specifically the Spearman Rho correlation coefficient. The applied survey, after the respective validation by experts, allowed to determine the behavior of certain parameters related to the reading habit and the communicative aspect of the students. It was evident that both variables have a low to medium behavior and that the influences of the reading habit on communication development are limited. In general, it was concluded that the influence of the reading habit on the communication development of students is limited, which is why it is necessary to reinforce curricular and extracurricular strategies, in which the participation of the family and other external actors is key, as well as the use of recreational and digital options.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ayala Mendoza, A., y Arcos Tasigchana, J. (2021). Motivación a la lectura en niños de edades tempranas. Revista Científica Retos de la Ciencia, 5(12), 42-51. https://doi.org/10.53877/rc.5.e.20210915.04
Barría, M., Gómez, G., y Soto-Suazo, M. (2022). La importancia del desarrollo de las habilidades comunicacionales en estudiantes del área de la salud. J. health med. sci. (Print), 8(4), 247-257. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1443240
Blandón Ruiz, C. (2020). Importancia del fomento de la lectura para el desarrollo de la comprensión de textos. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 14-20. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10115
Cabrera-Pommiez, M., Lara-Inostroza, F., y Puga-Larraín, J. (2021). Evaluación de la lectura académica en estudiantes que ingresan a la Educación Superior. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 20(3), 1-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2614
Chacha-Supe, M., y Rosero-Morales, E. (2020). Procesos iniciales de enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura en los estudiantes del nivel de preparatoria. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 311-336. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.650
Espinoza, V., Rosas, R., Schmidt, B., y Saravia, J. (2022). Implementación de un programa de promoción del desarrollo de habilidades socioemocionales en la escuela. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(3), 151-162. https://doi.org/10.4067/s0718-07052022000300151
Giler Figueroa, T., Delgado Mendoza, J., y Martínez Isaac, R. (2023). l desarrollo de competencias comunicacionales a partir del aprendizaje basado en proyectos en los estudiantes de básica superior. Sinergia Académica(6(Especial)), 101-122. https://doi.org/10.51736/sa.v6iEspecial.177
Maina, M., y Papalini, V. (2021). Lectura(s): Hacia una revisión del concepto. Universidad de Almería; Red de Universidades Lectoras; Álabe, 23(6), 1-22. https://doi.org/10.15645/Alabe2021.23.5
Niño, C. (2021). Conexión sistémica de procesos durante el aprendizaje de la lectura en los primeros grados de escolaridad. Revista Cambios y Permanencias, 12(1), 692-730. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/12403
Orellana-Fernández, O., García Herrera, D., Castro-Salazar, A., y Erazo-Álvarez, J. (2020). Iniciación a la lectura a través de las TIC. Una propuesta metodológica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía,, 5(1), 673-691. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.804
Pinchao, J. (2020). Estrategia pedagógico-didáctica para promover la lectura crítica. Educación, 29(56), 1-20. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.007
Rodríguez, K. (2022). Análisis del desinterés en la lectura en los estudiantes de Educación General Básica Superior de la Unidad Educativa "Nuestra Señora de Fátima". Otavalo: Universidad de Otavalo. https://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/879
Salazar, F., y Carlosama, J. (2023). Una revisión sistemática de literatura sobre los hábitos de lectura en estudiantes universitarios. AXIOMA - Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social(29), 59-68. https://doi.org/10.26621/ra.v1i29.890
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Graó. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf
Venegas, G., Proaño, C., Castro, S., y Tello, G. (2021). Actividades lúdicas para el mejoramiento de la lectura compresiva en estudiantes de educación básica. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 502-514. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.191