Pedagogical professional performance of teachers in the "Hermanos Saíz Montes de Oca" Mixed Center

Main Article Content

Yanisleidy Cruz Melgarejo
Armando Acosta Iglesias
Aimara Álvarez Cabreriza

Abstract

The expansion of the mixed centers in the National Education System in Cuba is part of the transformations that have been carried out since the 2010-2011 school year, and currently they have been expanded with greater. In these institutions, several educational levels are combined with a single direction, which must favor the system of educational influences. At the "Hermanos Saíz Montes de Oca" Joint Center in the municipality of San Luis in Pinar del Río, students from Basic Secondary and Technical and Professional Education converge, which demands renewed and innovative actions from teachers to face the challenges of the activity. Educational; that is, a professional pedagogical performance according to such demands. It is important to point out that Technical and Professional Education is a different education; distinctive for its peculiarities. The objective of this work was to socialize a pedagogical strategy that contributes to the improvement of the professional pedagogical performance of teachers in the aforementioned institution. The research was carried out on a dialectical-materialistic basis, in which theoretical and empirical methods were used, such as historical-logical, inductive-deductive, analysis-synthesis, modeling, system approach, observation, analysis documentary and interview, which allowed a theoretical and practical study of the educational reality to arrive at this scientific result, which contributed to the professional pedagogical performance of teachers in their educational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Melgarejo, Y., Acosta Iglesias, A., & Álvarez Cabreriza, A. (2023). Pedagogical professional performance of teachers in the "Hermanos Saíz Montes de Oca" Mixed Center. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3278. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3278
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yanisleidy Cruz Melgarejo, Centro Mixto Hermanos Saiz Montes de Oca

Directora, Centro Mixto Hermanos Saiz Montes de Oca.

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar deel Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación

Aimara Álvarez Cabreriza, Centro Politécnico Pedro Concepción Tamargo.

Subdirectora docente, Centro Politécnico Pedro Concepción Tamargo.

References

Alcívar-Moreira, Á. V., Baque-Castro, G. Y., Calderón-Chinga, G. M. & Campuzano-López, J. G. (2021). El desempeño profesional docente y el cumplimiento de los estándares educativos del Ecuador. Polo del Conocimiento, 6(1), 352-361.

Alhadabi, A & Karpinski, A. C. (2020). Grit, self-efficacy, achievement orientation goals, and academic performance in University students. International Journal of Adolescence and Youth, 25, 519-535. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1679202

Bermúdez Morris, R., León García, M., Abreu Regueiro, R. L., Pérez Martín, L. M., Carnero Sánchez, M., Arzuaga Ramírez, M., Menéndez Padrón, A., Pérez García, C., Pérez Viera, O., Armas Velasco, C. B., Rodríguez Sánchez-Osorio, R. y Meneses Madrigal, A. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Barceló-Riverón, R., Doimeadios-Martínez, R. & Ceballo-Bauta, K. (2019). Principales antecedentes de la gestión de la labor educativa en centros mixtos. Maestro y Sociedad, 15(4), 781791.

Gonzales, R. (2022). Desempeño docente y logro de aprendizajes en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 4(2), 2. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.02.002

De la Rosa Villao, A. S., Guzmán Ramírez, A. C. y Marrero Salazar, F. R. (2018). Modelo de profesionalización pedagógica de los docentes universitarios para la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(3), 91-106.

Del Milagro-Chávez Otero, M. E. y Oseda Gago, D. (2021). Influencia del acompañamiento pedagógico en el desempeño docente en la unidad de gestión educativa local de Santiago de Chuco. Revista Ciencia Latina, 5(4), 29-53.

Lago Queija, M., Alea González, M. & Rodríguez González, J. (2019). El mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes para la evaluación formativa. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(1), 1-18.

Maturell Aguilera, A. & Valiente Sandó, P. (2017). El mejoramiento del desempeño profesional de los directivos de centros mixtos: Resultados de un estudio diagnóstico. LUZ, 16(1), 92-103.

Ramírez Román, R., Otero Góngora, Y. y Velázquez Fombellida. N. (2022). Las relaciones de coexistencia, integración y coordinación en el centro mixto. Revista EduSol, 22(80), 1-11.

Sepúlveda-Alzate, J. H. & Fernández-Morales, M. del C. (2017). Modelo de estrategia pedagógica para el desempeño profesional pedagógico de docentes universitarios de lengua inglesa. Entramado, 13(1), 148-170.

Solernou Mesa, I. A., Quesada Rodríguez, M. y González Díaz, L. (2020). Mejoramiento del desempeño docente de profesores graduados de carreras de la salud. Presente y futuro. Revista de Ciencias de la salud, 4(3), 28-36.

Venet Pérez, M. de la C., Panesso Patiño, V. & Cardoso Camejo, L. (2022). El desempeño profesional pedagógico: Retos para el docente universitario. Revista Mapa, 6(28), 28. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/338

Zaldivar, A., M. & Quintal Escobedo, S. A. (2022). Factores que influyen en el desempeño docente del nivel básico. Un estudio en la zona rural de Yucatán, México. Plumilla Educativa, 29(1), 15-27.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.