Speech therapy care for learners with dyslexia and dysgraphia
Main Article Content
Abstract
Speech therapy care for students with dyslexia and dysgraphia is the result of the essential relationships that are established in the model of care for communication and language disorders in the Cuban nation. The latest studies on "dyslexia" and "dysgraphia" emphasize the need to deepen scientific research; as it has not been concealed, on an international as well as a national scale, that its attention constitutes a complex and controversial content for the scientific sciences that study it. That is why characterizing speech therapy care for students with dyslexia and dysgraphia, in the province of Pinar del Río, represented the objective of the article in terms of results;research that was formulated with a descriptive character, mediated by the application of methods of the theoretical and empirical level, whose methodological implementation confirmed the need to deepen networking for the management of the multidisciplinary approach, in the learning category as part of the categorical system and in the representation of a didactic-methodological component for care; all of which was founded as genuine, in the direction of speech therapy care for students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Lores Leyva, I., Calzadilla González, O., Hernández Torres, I., Nogueras Núñez, K., & Díaz Pompa, F. (2014). La ayuda logopédica a niños con manifestaciones de dislexia y disgrafia. Correo Científico Médico de Holguín, 18(1), 18-24. https://www.medigraphic.com/pdfs/correo/ccm-2014/ccm141d.pdf
Barba Tellez, M.N., Suárez Monzón, N., Jomarrón Moreira, L., & Navas Bonilla, C.R. (2019). Tendencias actuales de la investigación en dislexia y necesidad de formación docente. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2 sup),410-425.
Martínez Virto, L., & Azcona Martínez, A. (2020). Trabajo en red como metodología de intervención con la infancia y adolescencia: claves para su consolidación. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 18(2), 37-59.
Puñales Ávila, L., Fundora Martínez, C. L., & Torres Estrada, C. D. (2017). La enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria: Reflexión desde las dificultades de aprendizaje. Atenas, 1(37), 125-134. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/279
Ramírez Benítez, Y. (2012). Marcadores biológicos y conductuales de la dislexia. Revista Cubana de Genética Comunitaria, 6(2), 9-20. https://www.researchgate.net/profile/Yaser-Ramirez Benitez/publication/339106885_Marcadores_biologicos_y_conductuales_de_la_dislexia/links/5e3dbdc4a6fdccd96590d2dc/Marcadores-biologicos-y-conductuales-de-la-dislexia.pdf
Valdés Valdés, A. I., Fernández Pérez de Alejo, G., & Perojo Martínez, D. A. (2019). El desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del logopeda. Mendive. Revista de Educación, 17(4), 512-523. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1653/pdf
Valdés Valdés, A.I., Fernández Pérez de Alejo, G., Perojo Martínez., D.A., Castro Pérez, G., & Martínez García, A. (2016). Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Revista de Ciencias Médicas, 20(6), 751-759. http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2750/0
Vázquez Campos, J., & Conill Armenteros, J. A. (2021). La Logopedia en Pinar del Río, una práctica en el trabajo interdisciplinario e intersectorial. Rev. cienc. med. Pinar Rio, e4837-e4837. http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4837
Vidal Ledo, M., Vialart Vidal, M. N., Hernández García, L., & Meilán Andricaín, A. (2011). Trabajo en red. Educación Médica Superior, 25(3), 372-388. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n3/ems15311.pdf
Zulueta Bravo, A. (2020). La dislexia desde el enfoque histórico cultural: Una propuesta de intervención integral en el sistema educativo cubano. Revista HISTEDBR On-line, 20, 2-41. https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8659838