Speech therapy care for learners with dyslexia and dysgraphia

Main Article Content

Daymara Amelia Perojo Martínez
Ana Isis Valdés Valdés
Iris Valdés Valdés

Abstract

Speech therapy care for students with dyslexia and dysgraphia is the result of the essential relationships that are established in the model of care for communication and language disorders in the Cuban nation. The latest studies on "dyslexia" and "dysgraphia" emphasize the need to deepen scientific research; as it has not been concealed, on an international as well as a national scale, that its attention constitutes a complex and controversial content for the scientific sciences that study it. That is why characterizing speech therapy care for students with dyslexia and dysgraphia, in the province of Pinar del Río, represented the objective of the article in terms of results;research that was formulated with a descriptive character, mediated by the application of methods of the theoretical and empirical level, whose methodological implementation confirmed the need to deepen networking for the management of the multidisciplinary approach, in the learning category as part of the categorical system and in the representation of a didactic-methodological component for care; all of which was founded as genuine, in the direction of speech therapy care for students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perojo Martínez, D. A., Valdés Valdés, A. I., & Valdés Valdés , I. (2023). Speech therapy care for learners with dyslexia and dysgraphia. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3102. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3102
Section
ARTICLES
Author Biography

Daymara Amelia Perojo Martínez, "Hermanos Saíz Montes de Oca University". Cuba

Vice decana de la facultad Educación Infantil

References

Lores Leyva, I., Calzadilla González, O., Hernández Torres, I., Nogueras Núñez, K., & Díaz Pompa, F. (2014). La ayuda logopédica a niños con manifestaciones de dislexia y disgrafia. Correo Científico Médico de Holguín, 18(1), 18-24. https://www.medigraphic.com/pdfs/correo/ccm-2014/ccm141d.pdf

Barba Tellez, M.N., Suárez Monzón, N., Jomarrón Moreira, L., & Navas Bonilla, C.R. (2019). Tendencias actuales de la investigación en dislexia y necesidad de formación docente. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2 sup),410-425.

Martínez Virto, L., & Azcona Martínez, A. (2020). Trabajo en red como metodología de intervención con la infancia y adolescencia: claves para su consolidación. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 18(2), 37-59.

Puñales Ávila, L., Fundora Martínez, C. L., & Torres Estrada, C. D. (2017). La enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria: Reflexión desde las dificultades de aprendizaje. Atenas, 1(37), 125-134. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/279

Ramírez Benítez, Y. (2012). Marcadores biológicos y conductuales de la dislexia. Revista Cubana de Genética Comunitaria, 6(2), 9-20. https://www.researchgate.net/profile/Yaser-Ramirez Benitez/publication/339106885_Marcadores_biologicos_y_conductuales_de_la_dislexia/links/5e3dbdc4a6fdccd96590d2dc/Marcadores-biologicos-y-conductuales-de-la-dislexia.pdf

Valdés Valdés, A. I., Fernández Pérez de Alejo, G., & Perojo Martínez, D. A. (2019). El desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del logopeda. Mendive. Revista de Educación, 17(4), 512-523. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1653/pdf

Valdés Valdés, A.I., Fernández Pérez de Alejo, G., Perojo Martínez., D.A., Castro Pérez, G., & Martínez García, A. (2016). Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Revista de Ciencias Médicas, 20(6), 751-759. http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2750/0

Vázquez Campos, J., & Conill Armenteros, J. A. (2021). La Logopedia en Pinar del Río, una práctica en el trabajo interdisciplinario e intersectorial. Rev. cienc. med. Pinar Rio, e4837-e4837. http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4837

Vidal Ledo, M., Vialart Vidal, M. N., Hernández García, L., & Meilán Andricaín, A. (2011). Trabajo en red. Educación Médica Superior, 25(3), 372-388. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n3/ems15311.pdf

Zulueta Bravo, A. (2020). La dislexia desde el enfoque histórico cultural: Una propuesta de intervención integral en el sistema educativo cubano. Revista HISTEDBR On-line, 20, 2-41. https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8659838

Most read articles by the same author(s)