Creativity and innovation: premises for the performance of the future agricultural engineer

Main Article Content

Gregory Ramón Valdés Paneca

Abstract

The article aims to present a methodology to promote the development of the creative mode of action in the students of the Agronomy career from the teaching-learning process of the main integrative discipline Agricultural Production. It was derived from an investigation with a predominantly qualitative methodological approach, which used systematization as a method, combined with sessions and in-depth interviews with teachers and students, participant observation and documentary analysis. The methods applied led to the construction of a methodology that is distinguished by offering procedures focused on the use of the problems declared in the career professional model, from the use of the different agricultural training scenarios, with a collective communication that favors the acquisition of creative learning strategies. The transformations are specified in the necessary synergy that must be achieved between the components of the teaching-learning process (professional problems, objectives, contents, average methods, evaluation, forms of organization, student, teacher, group) to favor motivation, originality and self-determination of student.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés Paneca, G. R. (2022). Creativity and innovation: premises for the performance of the future agricultural engineer. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1176–1189. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3049
Section
ARTICLES
Author Biography

Gregory Ramón Valdés Paneca, Universidad de Sancti Spiritus José Martí Pérez

Universidad de Sancti Spiritus

Facultad Agropecuaria Profesor Auxiliar

References

Borges, H., Corujo, R., Lazo, Y. (2016). El modo de actuación creativo del docente que enseña educación artística en la educación superior. Rev. de Inv. Educ., 9(1), p. 111-121. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432016000100007&lng=es&nrm=iso

Concepción, M.L. (2017). Barreras asociadas a la creatividad de los docentes: una propuesta de solución. Pedagogía y Sociedad, 20(49): 23-40. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad

Elisondo, C. (2018). Creatividad y educación: llegar con una buena idea. Creatividad y Sociedad, 27: 145-166. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/98611

Expósito, D., González, J.A. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta médica espirituana 19(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212017000200003

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: prácticas y teoría para otros mundos posibles. Bogotá, Colombia. Editorial Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano CINDE. 1ra Ed, 258.

Medina, R. (2019). El desarrollo de la creatividad en la formación universitaria. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2), 374-388. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500007

Mera, K. (2019). La sistematización de experiencias como método de investigación para la producción del conocimiento. Rehuso, 4(1), 99-108. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1886

Mitjáns, A. (2013). Aprendizaje creativo: desafíos para la práctica pedagógica. Revista CS, (11), ISSN-e 2011-0324 http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242013000100011.

Morell, A., Pérez, A. (2019). "La formación integral del estudiante de agronomía desde la asignatura producción agropecuaria I.", Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. ISSN: 1989-4155. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/12/formacion-integral-studiante.html/

Ortiz, E., Doce, B., Mendoza, L. (2019). La formación inicial de Psicopedagogos en Cuba. Regularidades y retos contemporáneos. Opuntia brava, 11(2) https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/740

Quimis, J. R., Barberán, J. P., Roca, P. (2019). Creatividad profesional: necesidad de la universidad actual. Opuntia Brava, 11(Especial). https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/

Remedios, J. M., Calero, N. (2009). Modo de actuación creativo del educador desde la dirección del aprendizaje: reflexiones para el debate. En M. Martínez y A. Guanche (Compil.). El desarrollo de la creatividad. Teoría y práctica en la educación (pp. 1-16). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Rodríguez, M., Vázquez, J., Del Cristo, Y. (2019). La búsqueda de soluciones creativas desde la práctica laboral en la carrera educación preescolar. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 7(1). https://doi.org/10.34070/rif.v7i1

Suárez, N. (2018). La creatividad del docente para la formación de vivencias afectivas positivas hacia el aprendizaje. Revista Conrado. (Cienfuegos), 14(62): 74-83. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200013

Zambrano, N. I. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Revista Conrado, 15(67), 355-359. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado