The socio-critical historical way of reasoning of the Higher Education student

Main Article Content

Jose Vladimir Mauri Estevez
Carlos Alberto Rojas González
Madelin Guerra Llanes
Nilson Saumell Marrero

Abstract

The training process of the Higher Education professional offers possibilities to contribute to the comprehensive improvement of their personality, this implies the need to develop the socio-critical historical mode of reasoning so that the student acquires competent professional modes of action, enabling the analysis of the reality that is lived, become aware of it and be an active part in its construction; It was proposed as an objective to communicate the result of the strategic actions for the development of the socio-critical historical way of reasoning of the student of the Early Childhood Education faculty, during the process of professional training in Higher Education. The Materialist Dialectic was assumed as a general method, which determined and founded the use of theoretical methods such as historical-logical, analytical-synthetic and systemic-structural; in addition to empirical methods such as document analysis, survey and interview. Its starting point is the need to generate actions applicable to the training process aimed at developing the historical socio-critical way of reasoning that was based on the guidelines of Research-Action-Participation, in which reflection was joined to action. and social reality was understood as a concrete and complex totality to generate response possibilities. The design of strategic actions applicable in the training process for the development of the socio-critical historical way of reasoning of the Early Childhood Education professional, contributed to the domain of the process of investigating with intellectual insight, strengthening and autonomy in the learning contents for its professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mauri Estevez, J. V., Rojas González, C. A., Guerra Llanes, M., & Saumell Marrero, N. (2022). The socio-critical historical way of reasoning of the Higher Education student. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1284–1296. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3042
Section
ARTICLES
Author Biographies

Jose Vladimir Mauri Estevez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor auxiliar, Dr. en Ciencias Pedagógicas de la Sede Pedagógica Rafael María de Mendive, facultad Educación Infantil, departamento Educación Primaria

Carlos Alberto Rojas González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Humanidades. Profesor Asistente. Máster en Pedagogía Profesional. Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Río, Cuba. Profesor de Gramática Española.

Madelin Guerra Llanes, Escuela Pedagógica Tania La Guerrillera

Máster en Ciencias de la Educación. Escuela Pedagógica Tania La Guerrillera, Pinar del Río, Cuba. Profesora de Historia de Cuba y su Metodología.

Nilson Saumell Marrero, Universidad Carlos Rafael Rodríguez Rodríguez, Cienfuegos.

Profesor Asistente. Máster en Ciencias de la Educación. Universidad Carlos Rafael Rodríguez Rodríguez, Cienfuegos. Profesor de Matemática.

References

Achón, Z.N., Otero, I. y Molerio, O (2019). La formación profesional en la universidad de hoy: de la educación a la autoeducación. Revista Iberoamericana de Educación, 39(6). Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie3962548

Alonso, L.A., Cruz, M.A. y Olaya, J.J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, 83(2), pp. 17-29

Amaro, M.C. (2014). Una aproximación a los valores éticos consensuados por la sociedad cubana. Educación Médica Superior, 28(1) Disponible en: https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=102029

Campaña, R.L., Gallego, M.J. y Muñoz, F. (2019). Estrategias de enseñanza para la adquisición de competencias en formación profesional: perfiles de estudiantes. Educar, 55(1) 203-229. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/educar.876

Cuadra, D.J., Castro, P.J. y Juliá, M.T. (2018). Tres Saberes en la Formación Profesional por Competencias: Integración de Teorías Cuadra-Martínez. Formación Universitaria, 11(5). Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500019

Díaz, T. (2016). Curso 8. Didáctica desarrolladora en la Educación Superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales. Universidad 2016, 10mo Congreso internacional de Educación Superior. Palacio de Convenciones. La Habana. Cuba.

Harrison, J. (2019). Principios de Medicina Interna. Editorial McGraw-Hill. Disponible en: https://edimeinter.com/catalogo/medicina-interna/harrison-principios-medicina-interna-vol-1-2-20a-edicion-2019/

Gómez, G. y García, M. (2021). Las competencias emocionales en la formación profesional del gestor sociocultural. Mendive. Revista de Educación, 19(4). Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2656

Mauri, J.V. (2019). El enfoque crítico del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba. Mendive. Revista de Educación, 17(1), p. 4-19. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1425

Montoya, J.I. y Monsalve, J.C. (2018). Estrategias didácticas para fomentar del pensamiento crítico en el aula. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (25), 7-19. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194215513012

Nieto, J. y Cacheiro, M.L. (2021). La evaluación de las competencias en la formación profesional desde un enfoque basado en los resultados de aprendizaje. Revista Internacional de Organizaciones, (27), 173-196.

Ronquillo, L. E., Cabrera, C.C. y Barberán, J. P. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, (11). Disponible en: https://biblat.unam.mx/es/revista/opuntia-brava/articulo/competencias-profesionales-desafios-en-el-proceso-de-formacion-profesional

Sierra, S., Fernández, J.A., Miralles, E., Pernas, M. y Diego, J.M. (2019). Modelo metodológico para el diseño y aplicación de las estrategias curriculares en Ciencias Médicas. Educación Médica Superior, 24(1) p. 33-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100005&lng=es

René, S. (2010). El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar, 10(18) 117-134. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100220339010

Most read articles by the same author(s)