Methodology for the labor training of Medicine students

Main Article Content

Yanexy Borrego Chi
Prudencio Alberto Leyva Figueredo
Laura Leticia Mendoza Tauler
Vadim Aguilar Hernández

Abstract

This article responds to the need for the elaboration of a methodology for the job training of students of the Medicine career, which contributes to the improvement of their performances during the fulfillment of the functions of the General Practitioner aimed at solving a problem during their functions. assistance, teaching and research. A pre-experimental quantitative research was carried out using theoretical methods such as analysis and synthesis and empirical methods such as the review of documents, observation, the pedagogical pre-experiment and as mathematical statistics, the chi-square statistician was taken into account, which allowed verifying the existence of favorable impacts on the job training of medical students in teaching, care and research as a result of its application in a sample of 165 3rd year students of the Medicine career at the University of Holguín Cuba. The result can be generalized at a national and international level according to the characteristics of the medical student's professional training process. The methodology contributes to improving work qualities as an expression of a more positive performance of the student who is trained as a general practitioner in the face of teaching, care and research work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Borrego Chi, Y., Leyva Figueredo, P. A., Mendoza Tauler, L. L., & Aguilar Hernández, V. (2022). Methodology for the labor training of Medicine students. Mendive. Journal on Education, 20(3), 927–943. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2972
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yanexy Borrego Chi, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Licenciada en Enfermería. Profesora Auxiliar. Master en Educación Médica Superior. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Prudencio Alberto Leyva Figueredo, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación Laboral y Dibujo Técnico. Profesor Emérito. Universidad de Holguín

Laura Leticia Mendoza Tauler, Universidad de Holguín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Licenciada en Educación, especialidad Física. Universidad de Holguín

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

References

Alonso, L., Martínez, O. y Domínguez, I. (2019). El desarrollo de cualidades laborales en niños, niñas, adolescentes, jóvenes y adultos. Revista Opuntia Brava. 11(2), 116-131. Disponible en: https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.747

Argueta, G. V. y Jiménez, C. P. (2017). Gestión del conocimiento en investigadores de la Universidad de Guadalajara (México). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19 (3), 1-9. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1151

Cervantes, A. B., Cruz, M., Cintero, A. y Escaris, L. (2020). La superación del graduado de medicina en aspectos relacionados con la medicina natural y tradicional. Actualidad y perspectivas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(2), 220-233. Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3262/2009

Champin, D. y Risco, G. (2013). Formación del estudiante de medicina en salud pública y atención primaria de la salud, una experiencia en el Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 30(2), Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342013000200033&lng=es&tlng=es

Cruz, M. y Alonso, L. A. (2016). Exigencias didácticas para la enseñanza de la Medicina Tradicional y Natural en los estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 4(1). Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1069

García, M., Corrales, I. y Reyes, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas 14 (1). Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/488

Infante, A., Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2014). Concepciones teóricas acerca de la formación laboral. Revista Luz, 4(2), 73-85. Disponible en: http://luz.uho.edu.cu/index.php/component/content/article/139

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: EDAMSA IMPRESIONES S.A. de C.V. (5ta Edición).

Milán, D., García, M., Cabrera, C., Hernández, Y., Rodríguez, Y, Miralles, E. (2020). Perspectiva de profesores y estudiantes de Medicina sobre la implementación de las estrategias curriculares. Revista de Educación Médica Superior 34(3). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2111

Miranda, D., Prieto, R., Tosar, M. A., Sánchez, M. E., Ruisanchez, I. y Tamayo, A. (2019). Referentes teóricos para la preparación pedagógica de los tutores de la carrera de Medicina. Revista de Educación Médica Superior 33(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1497

Mora, K. M. Santiesteban, Y. y Gamboa, M. E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de Medicina en formación inicial. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 11(6), Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1117

Pupo, A. Verdecia, O. y Ramon, J. E. (2020). Metodología para la educación médica de los estudiantes de Medicina durante la rotación por Urología. Revista de Formación y Calidad Educativa 8(2) Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3250

Salas, R. S. y Salas, A. (2017). Modelo de formación del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial: Ecimed. Ciencias Médicas, La Habana, Cuba

Vidal, A. y Castillo, R. (2019). Formación de estudiantes de Medicina como tutores pares en aprendizaje basado en problemas. Revista de Educación Médica Superior, 33(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000300010&lng=es&tlng=es

Villegas, C., Hamui, A. y Vives, T. (2020). Modelo de rol, experiencias y capacidades comunicativas en estudiantes de Medicina. Revista de Educación Médica Superior 34(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1875

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>