The logical-mathematical thinking of students. A didactic matter?

Main Article Content

Shirley Tarcila Conforme Holguín
Francisco Samuel Mendoza Moreira

Abstract

The obtained results in Ecuador in the report of the International Student Assessment Program administered by the Organization for Economic Cooperation and Development in 2018, the Ser Bachiller test; and, recently, the Higher Education admission exam reveals a deep weakness in learning and developing problem-solving skills. The methodological heritage of teachers is not helping to solve this issue, which is why this article aims to analyze the creative didactic strategies and the logical-mathematical thinking of adolescents from a public school in Portoviejo canton. A descriptive and correlational quantitative study was carried out to determine findings that facilitate the explanation of this problematic situation. In the fieldwork, a bank of questions was applied to students and a survey was applied to math teachers. The results show that 85.7 % of adolescents have a score lower than 7, which means that they have not exceeded the required learning levels in problem-solving. For their part, teachers use creative didactic processes very frequently but with limited time for students to reflect on possible solutions to a problem. The teacher assumes a great responsibility in the mathematics learning process because he is the mediator of building that knowledge so that students can understand it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Conforme Holguín, S. T., & Mendoza Moreira, F. S. (2022). The logical-mathematical thinking of students. A didactic matter?. Mendive. Journal on Education, 20(2), 408–421. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2776
Section
ARTICLES
Author Biography

Francisco Samuel Mendoza Moreira, Universidad San Gregorio de Portoviejo

Doctor en Humanidades y Artes mención Ciencias de la Educación. Profesor Agregado III e Investigador Agregado I. Especialista en Currículo y Evaluación desde el estudio de imaginarios sociales y Transhumanismo

References

Barrera Mora, F., Reyes Rodríguez, A., Campos Nava, M., & Rodríguez Álvarez, C. (2021). Resolución de problemas en el aprendizaje y enseñanza de las matemáticas. Pädi, 11. 19(Especial), p. 10-17. Recuperado de: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/icbi/article/view/icbi.v9iEspecial.7051/8272

Carrión, E. (2019). El uso del juego y la metodología cooperativa en la Educación Superior: una alternativa para la enseñanza creativa. Universidad Camilo José Cela, 23, 70-97. doi. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2019.23.4

Celi Rojas, S. Z., Quilca Terán, M. S., Sánchez, V. C., & Paladines Benítez, M. d. (julio-septiembre de 2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 834. Recuperado de: http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v5n19/2616-7964-hrce-5-19-826.pdf

Delgado, P. (2019). Profundizando en el conocimiento: la reflexión como herramienta de aprendizaje. La reflexión ayuda al alumno a organizarse, comunicar sus pensamientos y comprender si realmente entienden un tema. Instituto para el Futuro de la Educación, Monterrey. Números (en línea). Recuperado de: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32854

Delgado, C. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio metaanalítico. Revista Innova Educación, 4(1), 56. Recuperado de: https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/392

Guaypatin Pico OA, Fauta Ramos SL, Gálvez Cisneros XA, Montaluis D. La influencia de la matemática en el desarrollo del pensamiento. bol.redipe [Internet]. 11 de julio de 2021 [citado 21 de noviembre de 2021];10(7):106-12. Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1352

López Díaz, R. A.-C. (2017). Estrategias de la enseñanza creativa. Bógota: Universidad de La Salle. P.1-253 Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle /20180225093550/estrategiasen.pdf

Medina, M. I. (2018). "Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático". Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(1), 125-132. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595073

Ministerio de Educaciónde Ecuador (2016). Currículo de EGB, BGU de matemática. Ministerio de Educación: Ecuador. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/03/MATE_COMPLETO. pdf

Molina Suárez del Villar, B. (2020). Procedimientos didácticos para el desarrollo de la habilidad de producción textual. Revista Espacio Logopédico.com. Recuperado de: https://www.espaciologopedico.com/revista/articulo/3643/procedimientos-didacticos-para-el-desarrollo-de-la-habilidad-de-produccion-textual-parte-i.html

Ordoñez Pardo, J. C., Coraisaca Quituizaca, E. C., & Espinoza Freire, E. E. (2020). "¿Se emplean recursos didácticos en la enseñanza de matemáticas en la educación básica elemental? Un estudio de caso". Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(3), 48-55. Recuperado de: https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/309

PISA. España (2018). Instituto Nacional de Evaluación Educativa: informe del programa internacional para la Evaluación de Estudiantes. PISA: España. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2018.html

Prieto, N. M. N. (2021). La reflexión en el proceso de formación docente: una cuestión tan necesaria. Huellas, 25(1), 93-110. Recuperado a partir de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/huellas/article/view/5448

Ramírez Tarazona, J. V., & Rincón Sánchez, A. E. (Julio/diciembre de 2019). Genealogía del pensamiento creativo y su necesidad en la realidad universitaria. Sophia-Educación, 15(2), 93. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/946/1476

Trejo González, H. (2018). Herramientas tecnológicas para el diseño de materiales visuales en entornos educativos. Sincronía, 74, 619. Obtenido de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6751956

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.