Training teachers: challenges in front of curriculum adaptation and inclusive education

Main Article Content

Yosniel Estévez Arias
Xiomara Sánchez Valdés
Yunia Torres Hernández

Abstract

The article is about the permanent training of teachers to guarantee an inclusive and standing education, with equity, according to the III Improvement of the National Education System and its relation with the university´s responsibilities in front of the social needs. Due to that, the objective is to set up some bases of the training teachers' process to make curriculum adaptations to scholars with intellectual disabilities, who studies at General Education. The investigation development was leaded by the dialectic and materialistic general method. As a result, theoretical methods such as, historical and logical analysis, analysis and synthesis, induction and deduction, systematization and the system approach were used; also empirical methods, such as documental analysis, which allowed to state the bases on which the training teachers process is being done for them to do the curriculum adaptations. The article makes integration between theoretical and scientific bases to state the relationship among the training of teachers, the curriculum adaptations and the inclusive education adaptations to scholars with intellectual disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Estévez Arias, Y., Sánchez Valdés, X., & Torres Hernández, Y. (2022). Training teachers: challenges in front of curriculum adaptation and inclusive education. Mendive. Journal on Education, 20(3), 1051–1069. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2516
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Yosniel Estévez Arias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Educación Especial, Licenciado en Educación Especial. Actualmente labora como docente del Departamento de Educación Especial de la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río.

Xiomara Sánchez Valdés, Universidad de Pinar del Río " Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación, mención Educación Especial Licenciada en Educación Especial. Profesora Titular del Departamento de Educación Especial de la Facultad de Educación Infantil

Yunia Torres Hernández, Universidad de Pinar del Río " Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Educación, Licenciada en Educación, especialidad Especial. Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Especial de la Facultad de Educación Infantil

References

Addine, F. García, G. (2005). Hacia una didáctica del postgrado. La Habana, Cuba: Educación cubana.

Añorga, J. (1999). Paradigma educativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. Educación Avanzada. La Habana, Cuba: Impresión ligera.

Añorga, J. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Revista Varona, 58(3), pp. 19-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/ar

Bernaza, G., J. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico-cultural. Sinaloa, México: Editorial Universidad Autónoma de Sinaloa.

Bernaza, G. J., Aparicio, J. L., De la Paz, E., Torres, A. M. y Alfonso, J. E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Revista Educ Med Super, 34(4): e2718. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718

Borges, S. y Orosco, M. (2014). Inclusiva educativa y Educación Especial. Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana, Cuba: Edición cubana.

Caicedo, S.B., Álvarez, H. y Hernández, C., (2015). Referentes históricos del desempeño profesional. Caso de estudio de los maestros que enseñan en la educación básica primaria en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, 7(1), pp. 33-43. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/290

Cruz, L.C., Ramos, M., Nardiz, O. y Rivero, D., (2018), Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación profesional de los tecnólogos en Podología. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 22(6), pp. 1140-1148. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3468

Díaz-Canel Bermúdez, M., & Fernández González, A. (2020). Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Retos de la Dirección, 14(2), 5-32. Epub 02 de diciembre de 2020. Recuperado en 26 de junio de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552020000200005&lng=es&tlng=es

Díaz-Canel, M., y Núñez, J. (2020b). Gestión Gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Revista Anales de la ACC, 10(2), especial COVID-19, p. 881. Disponible en: http://www.revistaccuba.cu

Díaz, J. L. y Martínez, L. M. (2021). La superación de profesores de Matemática: un reto para la educación secundaria básica. MENDIVE. Revista de educación, 19(1), pp.86-102. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2071

Estévez, Y., Rivera, M. y Díaz, R. (2011). Principales eventos ocurridos antes y después del triunfo de la Revolución en Cuba, a favor de la superación de maestros primarios. MENDIVE. Revista de educación, 10(1), pp.1-4. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/513

Estévez, Y. (2019). La superación de los maestros primarios en la realización de las adaptaciones curriculares. MENDIVE. Revista de educación, 17(1), pp. 20-33. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1430

Estévez, Y., Llivina, M.J., Bulgado, D., Rodney, Y. y Acosta, P.M. (2020). Folleto 2: La prevención de las secuelas que originan en el estudiantado y corrección-compensación las situaciones de violencia. La Habana, Cuba: EDUVARONA, Editorial Universitaria Pedagógica Varona. Disponible en: https://es.unesco.org/fieldoffice/havana/covid-19

Guerra, S. (Ed). (2014). Actualidad de la atención educativa a los niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Guirado, V. C. y González, D., (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Primera parte. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Lenin, V.I. (1964). Cuadernos filosóficos. La Habana, Cuba: Editora Política.

Leyva, M. y Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

MES (2019). Resolución 140 del Ministerio de Educación Superior, Reglamento de Educación de Posgrado. Disponible en: www.gacetaoficial.goc.cu

Osorio, M. (2017). El currículo: Perspectivas para acercarnos a su comprensión. Revista Zona Próxima, 26, pp. 140-151. Disponible en: https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/6990

Padrón, R. M. y Mijares, L. (2017). La superación profesional pedagógica del profesor de inglés en la educación Técnica y profesional. MENDIVE. Revista de educación, 15(4), pp. 394-409. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1147

Perojo, D. A., Fernández, G., González, S., Valdés, A.I. y Estévez, Y. (2019). Estrategia de superación para los maestros en la atención de los escolares con dislexia. Rev Ciencias Médicas, 23(1), pp. 90-98. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3773

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L.C., León Quinapallo, X.P., Ortiz Bravo, N.A., Manangón Pesantez, R.M., & Marcillo Ñacato, J.C. (2020). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. Epub 15 de agosto de 2020. Recuperado en 26 de junio de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000200371&lng=es&tlng=es

República de Cuba. Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Oficina del Consejo de Estado

Sánchez Valdés, X., Puentes de Armas, T. (2019). La superación del maestro ambulante que atiende educandos con discapacidades físico-motoras por parálisis cerebral. MENDIVE. Revista de educación, 17(2), p.p. 204-221.Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1517

Triana, M., Fernández, I. L. (2019). La Educación Especial en Cuba. Concepción actual y perspectivas. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

UNESCO, (2016). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo, 2016: La Educación al servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248526?posInSet=2&queryId=b735cd7a

UNESCO, (2017). Declaración de Buenos Aires. Reunión Regional de ministros de Educación de América Latina y el Caribe. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248526?posInSet=2&queryId=b735cd7a

UNESCO, (2020). COVID-19 y Educación Superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248526?posInSet=2&queryId=b735cd7a

Vigotsky, L. S. (1989). Obras completas. Tomo V. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>