Contemporary trends in teaching foreign languages

Main Article Content

Arturo Pulido Díaz

Abstract

This article presents the four most outstanding contemporary tendencies in the teaching of foreign languages. The work characterizes from a philosophical, linguistic, psychological, and pedagogical point of view each tendency. In each tendency, it is also included the methods and approaches which represent it. Finally, a critical analysis of the shortcomings of each tendency is made.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pulido Díaz, A. (2006). Contemporary trends in teaching foreign languages. Mendive. Journal on Education, 4(4), 268–275. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/244
Section
ARTICLES

References

Ellis, Rod. (1994). The Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. pp. 96, 117-122.Ellis, Rod. (1997). Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. pp. 31-32, 48-49, 63-69.

Pulido Díaz, Arturo. Propuesta de estrategia didáctica desarrolladora, para concebir el proceso de enseñanza-aprendizaje de la competencia comunicativa integral de la lengua inglesa, en alumnos de 6to. grado de la escuela primaria en Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana, 2005. Capítulo I.

Finocchiaro, Mary and Christopher Brumfit. (1989). The Functional-Notional Approach. From Theory to Practice. La Habana: Edición Revolucionaria. pp. 38-43.

Van Dijk, Teun A. (2000). El Discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Barcelona: Editorial Gedisa. (Compendio). p. 22, 53, 59.

Roméu Escobar, Angelina. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. pp. 17, 19, 35.

Cerezal Sierra, F. (1997). Foreign Language Teaching Methods: Some Issues and New Moves. Revista de Investigación e Innovación en la Clase de Idiomas. Nº 8, diciembre. pp. 17- 26.

Acosta Padrón, Rodolfo. (2000). Didáctica contemporánea interactiva para la enseñanza de lenguas. Panamá: Editorial Universitaria.

Rivera Pérez, Santiago J. (2001). Modelo teórico de la enseñanza sistémico - comunicativa para el desarrollo de la habilidad de comprensión de lectura en Inglés en el nivel medio superior. Resumen de la tesis presentada en opción al título Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana. (En soporte digital, sin paginar).

Pérez Viñas, Vilma M. (2001). Enfoque interactivo para la enseñanza y aprendizaje de la comunicación escrita. Tesis presentada en opción al título académico de Master en Lengua Inglesa. Universidad de La Habana. Facultad de Lenguas. pp. 10-11; 52-58.

Enríquez O´Farril, Isora J. (2005). Oponencia a la tesis Propuesta de estrategia didáctica desarrolladora, para concebir el proceso de enseñanza-aprendizaje de la competencia comunicativa integral de la lengua inglesa, en alumnos de 6to grado de la escuela primaria en Pinar del Río, presentada por el Lic. Arturo Pulido Díaz, en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. p. 1, 3.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>