Interactive English Teaching: The Line of American Writers

Main Article Content

Pedro Alejandro Vigil García
Rodolfo Acosta Padrón
Ernesto Emilio Andarcio Betancourt

Abstract

The teaching of English assumes today as objective the development of the communicative, interactive and intercultural competence. Both Interactive Language Didactics and Real English Use proclaim a kind of Interactive task-based teaching an essential component of this objective. They offer students opportunities to interact meaningfully with other people in cultural situations. The article aims at the demonstration of how the Interactive Language Didactic focuses the development of the communicative, interactive and intercultural competence, and how activities like "The line of American Writers" can be made to archive this goal taking into account the real English use. As theoretical methods were used: the dialectic, the historical, the logic, the systemic and the modelling; as empirical methods were used: the class observation, the document analysis and the interview. The Line of American Writers is a technique for the interactive learning based on real English that can be used in the teaching of English at Education Major Foreign Languages Career. The strategy was implemented during two years with first year English students. Satisfactory results were obtained in terms of the English learning objectives, its linguistic and communicative dimensions, the learning culture through reflection, the interaction and the language contextualization in different cultures. Fostering human values and positive attitudes toward the students' global formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vigil García, P. A., Acosta Padrón, R., & Andarcio Betancourt, E. E. (2020). Interactive English Teaching: The Line of American Writers. Mendive. Journal on Education, 18(3), 661–676. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2052
Section
ARTICLES
Author Biographies

Pedro Alejandro Vigil García, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, Lenguas Extranjeras (Inglés). Es profesor de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, Metodología Educativa y Práctica Integral de la Lengua Inglesa y Francesa en la Universidad de Pinar del Río. Coautor del libro Interactive English Use Learning (2019) y varios artículos en revistas científicas de alto impacto. Ha comenzado el Doctorado en Ciencias Pedagógicas

Rodolfo Acosta Padrón, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en la enseñanza del español y profesor titular de la Universidad de Pinar del Río. Imparte cursos de lingüística, comunicación, psicología educacional, metodología de la investigación y didáctica de lenguas. Ha escrito varios libros sobre la enseñanza de lenguas extranjeras, publicados en Brasil, Australia, Panamá y Cuba. Ha tutorado 6 tesis de doctorado y más de 50 tesis de maestría.

Ernesto Emilio Andarcio Betancourt, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Estudiante de primer año de la carrera Educación Lenguas Extranjeras en la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Activista de la FEU y presidente de brigada. Miembro del proyecto de investigación “Creación de una nueva cultura del aprendizaje de lenguas”. Autor de varios artículos referidos a la enseñanza de lenguas.

References

Acosta Padrón, R., & Alfonso Hernández, J. (2011). Didáctica interactiva de lenguas. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. ISBN 978-959-13-1894-7.

Acosta Padrón, R., & Careaga Pendás, N. (2020). El empleo de la literatura en el aprendizaje del uso real del inglés. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 5-21.

Acosta Padrón, R., & García Escobio, M. A. (2015). Múltiples escenarios para el aprendizaje de lenguas extranjeras: experiencias en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río. Mendive, 13(3), 313-318.

Acosta Padrón, R., & García Escobio, M. A. (2017). Los factores psicológicos en el desarrollo de la competencia comunicativa en lengua inglesa. Mendive. Revista de Educación, 15(1), 81-93.

Acosta Padrón, R., García Escobio, M. A., & Carcedo García, R. I. (2018). La enseñanza de lenguas extranjeras desde el contexto latinoamericano. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 640-650.

Acosta Padrón, R., & Moisés Gómez, A. (2017). Nueva Cultura para un excelente aprendiz de lenguas. España: Editorial Academia Española.

Acosta, R., Rivera, S., Pérez, Juan, E., Mancini, A. (Primera Edición.) (1997). Communicative Language Teaching. Newton Paiva, Belo Horizonte, Brasil. Facultades Integradas.

Acosta, R., Vigil, P.A., Gómez, A. (2019). Nueva cultura del aprendizaje del inglés para estudiantes universitario. Ciencia e Innovación Tecnológica. Editorial Académica Universitaria, Volumen VI, 705-714. Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/105

Acosta, R., y Vigil, P. A. (2019). Interactive English Use Learning. Pinar del Río, Cuba: Editorial Hermanos Loynaz. ISBN: 978-959-219-610-0.

Ellis, R. (1995). The Study of Second Language Acquisition. Reino Unido: Oxford University Press.

Gómez Salej, A.M., & Acosta Padrón, R. (2017). El taller pedagógico interactivo-reflexivo para la formación y superación profesional de profesores de lenguas. Mendive. Revista de Educación, 15(2), 131-142.

Hadfield, J. (1990). Intermediate Communication Games:A collection of games and activities for low to mid-intermediate students of English. ReinoUnido: Oxford.

Hoge, A.J. (2019). Learn Real English. Recuperado a partir de http://learnrealenglish.com

Richards, J. C. (2006). Communicative Language Teaching Today. New York: Cambridge University Press. Recuperado a partir de https://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/Richards-Communicative-Language.pdf

Vygotsky, L., & Luria, A. (1975). Tool and symbol in child development. Semanticscholar.org Recuperado a partir de https://pdfs.semanticscholar.org/3d0c/b33fc593db641b9d1f33b74db370b3d87b95.pdf?_ga=2.6305719.429251884.1594655202-1197170583.1580239227&_gac=1.15918850.1594070315.EAIaIQobChMIpMDSpLu56gIVhvjtCh0o6AoDEAEYASAAEgJxTfD_BwE

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>