The integrative evaluation, its contribution to the professional formation in the Degree in Agricultural Education

Main Article Content

Madelyn Fernández Barrios
Ana Cecilia Jerez González
Caridad Rodríguez Delgado

Abstract

The Study Plan E in the Bachelor's Degree in Agricultural Education has as its guiding discipline Labor and Investigative Training, due to its condition it must achieve, more efficiently, the integration of the academic, the labor, the investigative and the extensionist. It coherently modulates the contents of the exercise of the profession present in Labor Practice, the Methodology of Educational Research and Agricultural Didactics. An exploratory study of the discipline showed that weaknesses related to the design, implementation and control of the evaluation are observed with an integrative nature, mimes do not always incite students to search, investigate and problematize the content they learn to solve professional problems. It is for this reason that this article aims to propose methodological guidelines for the planning, execution and control of integrative evaluation in the main integrative discipline of the degree in Agricultural Education. Methods of the theoretical level were used such as: the historical-logical, analysis and synthesis, induction deduction and the system approach. At the empirical level, the review of several documents of the methodological work and the observation of performance were used. This result was introduced three years ago in Pinar del Río, with the implementation of Study Plan E, showing satisfactory partial results in the conception of evaluations that pay tribute to the student's independent work through the development of search and research capacity, access to knowledge through the use of computer and communication technologies, the application of learning to solve professional problems on an interdisciplinary basis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Barrios, M., Jerez González, A. C., & Rodríguez Delgado, C. (2020). The integrative evaluation, its contribution to the professional formation in the Degree in Agricultural Education. Mendive. Journal on Education, 18(4), 746–758. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1964
Section
ARTICLES
Author Biographies

Madelyn Fernández Barrios, Universidad de Pinar del Rio Hermanos "Saiz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas y profesora Titular del Departamento de Ciencias Agropecuarias de la Universidad de Pinar de Río Hermanos Saiz Montes de Oca

Ana Cecilia Jerez González, Universidad de Pinar del Rio Hermanos "Saiz Montes de Oca"

Jefa de la carrera Licenciatura en Educaciòn Agropecuaria. Jefa de la Disciplina Producción Animal. Profesora Auxiliar del Departamento de Ciencias Agropecuarias

Caridad Rodríguez Delgado, Universidad de Pinar del Rio Hermanos "Saiz Montes de Oca"

Profesora Auxiliar, jefa de la Disciplina Práctica Laboral e Investigativa de la Carrera Licenciatura en Educaciòn Agropecuaria.

References

Acosta Calderón, M., García Ruiz, J., y Bacardí Soler, F. (2016). La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional pedagógico. Revista Didasc@lia: D&E. Publicación cooperada entre CEDUT- Las Tunas y CEdEG-Granma, CUBA. ISSN 2224-2643 Vol. VII. Número 5 (Monográfico Especial), Agosto pp33-44

Alfonso Moreira, Y. y Valladares González, M. G. (2019). La evaluación integradora con un enfoque inclusivo: una propuesta desde el ejercicio en la formación de profesores. Revista científico-educacional de la provincia Granma.Vol.15 No. 3, julio-septiembre 2019. ISSN: 2074-0735. RNPS: 2090.

Almaguer Guerrero, I. M., Silva Cruz, M. y Medina Pérez., Y. (2018). El examen integrador como vía para valorar el desarrollo de habilidades profesionales en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Construcción. Revista Luz. Año XVII. (2), pp.14-24, abril-junio, 2018. Edición 75. III Época. ISSN 1814-151X Disponible en: http://luz.uho.edu.cu

Fernández Barrios, M., Jerez González, A., y Rodríguez Delgado, C. (2019). Modelo pedagógico para la formación profesional inicial de profesores agropecuarios en Pinar del Río”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2019). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/modelo-pedagogico formacion.html

Hernández Calzadilla, R. E., Hernández Castellano, M., y Ponce Rancel, L. (2017). La evaluación integradora en la Carrera Agronomía y su concreción en la asignatura Extensionismo Agrícola: procedimientos metodológicos. Revista Conrado, 13(60), 206-209. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Lazo Rodríguez, M., Calderón Mora, M. de las M., y Ledesma Santos, G.

(2018). La tarea integradora como asignatura del ejercicio

de la profesión en la especialidad Contabilidad. Pedagogía y Sociedad, 21(53),212-233.Disponible en http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y sociedad/article/view/630

López Calvajar, G. A., Castro Perdomo, N., y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad [seriada en línea], 9 (1), pp. 120-128. Recuperado de http://rus.ucf. edu.cu/

López Méndez, E. R., González Ortega, A. M., y Cardoso Lara, M. (2015). La aplicación de tareas integradoras interdisciplinarias en el proceso de enseñanza aprendizaje de la formación inicial de los profesores de Ciencias Naturales. Revista Mendive No.51/abr-jun/2015/RNPS 2057/ISSN 1815-7696.

Mass Sosa L, Milián Vázquez P, Simón González D, López Rodríguez del Rey A, Roteta Dorado A. (2014). Tareas docentes y enfoque integrador del trabajo independiente en la formación del médico general. Medisur [revista en Internet]: [aprox. 8 p.]. Disponible en:

http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2680

Ministerio de Educación Superior. (2016) Documento base para la elaboración de los planes de estudio "E", junio de 2016. La Habana: MES; 2016.

Pérez Fardales, E., Hernández Alegría, A. V. y Pérez Fardales, M. J. (2017). Bases didácticas del método problémico mediado por las tecnologías en la enseñanza de la filosofía. Pedagogía y Sociedad, 20 (50). Recuperado de http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/552

Rojas Alcina, M. C., Moreno Toirán. G., y

Valle Santos, G. R. (2019). El trabajo metodológico en la disciplina principal integradora formación laboral investigativa. Una herramienta útil para su dirección. Revista Luz. Año XVIII. (1), pp. 103-113, enero-marzo, 2019. Edición 78. III Época. ISSN 1814-151X Disponible en

http://luz.uho.edu.cu

Urgellés Castillo, I, A., Escalona Parra. N. E., Ricardo Diez, A. (2017). Experiencia acerca de la formación laboral investigativa de los profesionales en

formación. Revista Luz. Año XVI. (4), pp.65-74, octubre-diciembre, 2017. Edición 72. III Época. ISSN 1814-151X. Disponible en http://luz.uho.edu.cu