A new look: system for methodological work in complex teaching discipline

Main Article Content

Tania Alina Mena Silva
Ernesto López Calichs
Lilia Rosa Silva Rojas

Abstract

Methodological preparation is the essential way in which methodological work materializes, with the purpose of raising the quality of teacher performance and improving the development of the teaching-learning process. Overcoming the insufficiencies associated with the integration of the typology of professors, the modalities of study and the teaching subjects constitutes an urgent challenge. The following question is then presented: How to contribute, so that the methodological work process in the Complex Teaching Disciplines develops with a systemic character and from the integration of the typologies of professors, the modalities of study and intermaterial relations, a methodological preparation process that contributes to an efficient management of the teaching learning process? This work pursues the objective of exposing the experiences of how to conceive, organize and develop methodological work in the DDC. The methods used: analysis and synthesis for the study of the different theoretical and methodological positions about the methodological work process in the Complex Teaching Disciplines; historical - logical in the characterization of teaching disciplines and methodological work and induction - deduction during the process of systematization of categories and essential concepts of the methodological work process in the Complex Teaching Disciplines. Thus, it is revealed the need to structure the methodological work of the Complex Teaching Disciplines based on theoretical and methodological foundations, which allows solving the contradiction between the need to perform methodological work at all levels and the intent to perfect this process, from disciplinary methodological work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mena Silva, T. A., López Calichs, E., & Silva Rojas, L. R. (2020). A new look: system for methodological work in complex teaching discipline. Mendive. Journal on Education, 18(4), 923–939. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1835
Section
ARTICLES
Author Biographies

Tania Alina Mena Silva, CUM San Luis. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Master en Ciencias de la Educación, Licenciada en Contabilidad y Finanzas.

Jefa de Departamento GUCID.

Ernesto López Calichs, Centro de Estudio de Ciencias de la Educación Superior de la Universidad de Pinar del Río (CECE-PRI)

Profesor Titular  del Centro de Estudio de Ciencias de la Educación Superior  de la Universidad de Pinar del Río. Cuba.

Lilia Rosa Silva Rojas, Centro Universitario Municipal San Luis

Profesora a tiempo parcial y Coordinadora de la Carrera Primaria.

References

Álvarez, C. (2020). La escuela en la vida. Dirección de Formación de Profesionales. Ministerio de Educación Superior de Cuba. La Habana Cuba: Editorial Félix Varela.

Álvarez, R. (2019). Pedagogía y Didáctica. Universidad de Pinar del Río. Disponible en: http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/textuales/Libros/Pedagogía.

Cruz, C. y Fuentes, H. (2020) El diseño curricular de carreras universitarias en la concepción de la educación superior cubana. Pedagogía Universitaria, 7(3), p. 1.

Fiallo, J. (2012). ¿Cómo formar un pensamiento interdisciplinario desde la escuela?. Cuba, La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, M. & Aguilar, T (2020). Teoría de la complejidad y aprendizaje: algunas consideraciones necesarias para la enseñanza y la evaluación. Escuela Internacional de Educación Física y Deporte. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales. p. 145. Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd121/teoria-de-la-complejidad-y-aprendizaje.htm

Horruitiner, P. (2011). El diseño curricular en la Educación Superior en Cuba. La Habana: Editorial Félix Varela.

Konstantinov, F. (1976). Fundamentos de filosofía marxista leninista. Materialismo dialéctico, La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.

Mena, T. A. y López, E. (2017). Una nueva mirada a la Disciplina Docente: La disciplina docente compleja. Cuba. Ciencias Pedagógicas 4(2), pp-10. Disponoble en: http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/rcp/articl. www.iccp.rimed.cu.

Mena, T., Silva, L. & Hernández, M. (2019). Ciencias Pedagógicas: Sistema para el trabajo metodológico en disciplinas docentes complejas. Una reflexión para tener en cuenta. Las Tunas, Cuba: Editorial Académica Universitaria. (pp-48-61) Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/

Ministerio de Educación Superior. (2018a). Documento Base para la Elaboración de los Planes de Estudio E, La Habana, Cuba: MES.

Ministerio de Educación Superior. (2018b). Resolución No.2-2018. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. La Habana, Cuba: MES p.24

Sandín, M.P. (2020) Retos actuales de la formación en investigación cualitativa en educación. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2010 (3), p-35. https://www.researchgate.net/publication/279694524

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.