The development of creative potentialities in the training of preschool educators

Main Article Content

Maydel Angueira Gato

Abstract

The development of creative potential in university students, which respond to the demands of the professional model, is one of the indications of the Ministry of Higher Education, since it contributes to the achievement of the search for novel solutions that respond to current social demands. In order to offer an answer to this problem this article is presented that aims to disseminate a didactic model that contributes to the development of creative potentials from the Plastic Education, in the second year students of the Degree in Preschool Education. During the course of the investigation, theoretical, empirical and statistical methods were applied to collect, interpret and process the information related to the object of study, in order to offer a solution to the identified problem. The result contributes to the didactic of the Plastic Education, in as much, its practical implementation by means of a strategy, constitutes a response to the needs that the students present. The assessment made by the experts and the results of the pedagogical pre-experiment reveal its practical feasibility, in order to favor the creative potentialities of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Angueira Gato, M. (2020). The development of creative potentialities in the training of preschool educators. Mendive. Journal on Education, 18(3), 457–471. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1652
Section
ARTICLES

References

Angueira Gato, M. (2015). El desarrollo de las potencialidades creativas desde la Educación plástica, en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Pinar de Río, Cuba. Recuperado a partir de http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2628

Angueira Gato, M. (2015). Manual La creación plástica en la primera infancia. Recuperado a partir de https://core.ac.uk/download/pdf/53028583.pdf

Aroche Carvajal, A. (1995). Estudio de un conjunto de actividades integradas de apreciación y producción plástica. (Tesis doctoral). La Habana, Cuba.

Caballero García, Á., Sánchez Ruiz, S. & Belmonte Almagro, M. L. (2019). Análisis de la creatividad de los estudiantes universitarios. Diferencias por género, edad y elección de estudios. Educación XX1, 22(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.22552

Estévez Rodríguez, P. R. (2015). Enseñar a sentir. La Habana: Pueblo y Educación.

Franco García, O. (2017). Lecturas para educadores preescolares Vl. La Habana: Pueblo y Educación.

Guilford, J. P. (1967). The Nature of Human Intelligence (First Edition edition). New York; St. Louis: McGraw-Hill.

Martínez Llantada, M. & Guanche Martínez, A. (Comp. (2009). El desarrollo de la creatividad. La Habana: Pueblo y Educación.

Mitjáns Martínez, A. (1995). Creatividad, Personalidad y Educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Perdomo González, E., Uralde Cancio, M. N., Vale, A. & Suárez, T. M. (2013). La Educación Plástica y el trabajo manual. La Habana: Pueblo y Educación.

Pérez Martín, L. M., Bermúdez Morris, R., Acosta Cruz, R. M. & Barrera Cabrera, L. M. (2004). La personalidad: su diagnóstico y su desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.

Ruiz Espín, L., Castro Espín, M., Fiallo Ceballos, M. & Hernández Osuna, M. (2017). Metodología de la Educación Plástica en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Seijas Bagué, C. R. (2011). El trabajo metodológico en el área de Educación Plástica: una necesidad en el contexto educativo preescolar. En Lecturas para educadores preescolares Vl. La Habana: Pueblo y Educación.

Uralde Cancio, M. N. & Perdomo González, E. (2014). La apreciación y producción plástica en la edad preescolar. La Habana: Pueblo y Educación.

Valle, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1989). Obras completas (Vol. 2). Pueblo y Educación. La Habana.

Zambrano Yalama, I. N. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Conrado, 15(67), 354-359.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.