Neurosciences for inclusive education in the formation of the infant education professional

Main Article Content

Tomás Puentes de Armas
Xiomara Sánchez Valdés

Abstract

The integration of Neuroscience knowledge in teacher formation is a challenge that must be assumed based on its pertinence for achieving better professional performance in the face of the challenges of inclusive education. The aim of this work is to propose a set of themes for the formation of Infant Education professionals on the relations between neurosciences and education. For this purpose, methods were applied at the theoretical level, such as analysis-synthesis, induction-deduction, content analysis, and modeling; at the empirical level: documentary analysis, observation, and the interview. For the tabulation of information, descriptive statistics was used. The integration of the results made it possible to make assessments of the existing strengths and weaknesses in this field. The proposal includes suggestions for the integration of diverse topics with subjects of the curriculum in the initial formation of the careers of Infant Education, its evaluation by means of integrating exercises and the realization of a course as a postgraduate response to the problems that persist in the training of teachers in exercises and the elaboration of a basic text with the systematization of the main contents of the neurosciences that contribute to inclusive education. As results the integration of the topics into the Special Education career formation curriculum was obtained, an increase in the quality of the integrating exercises with 90% of students with 5-mark evaluations, and the training of 14 teachers who reported high levels of satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Puentes de Armas, T., & Sánchez Valdés, X. (2019). Neurosciences for inclusive education in the formation of the infant education professional. Mendive. Journal on Education, 17(3), 333–345. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1622
Section
ARTICLES
Author Biographies

Tomás Puentes de Armas, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación Especial. Licenciado en Profesoral en Ciencias Biológicas. Profesor Titular del departamento de Educación Especial de la UPR "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Xiomara Sánchez Valdés, Universidad de PInar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Ciencias de la Educación, mención Educación Especial. Profeora Titular del departamento de Educación Especial de la UPR "Hermanos Saiz MOntes de Oca"

References

Barrios Tao, H. (2016). Neurociencias, educación y entorno sociocultural. Educación y Educadores, 19(3), 395-415.

Calzadila Pérez, O. O. (2017). La integración de las neurociencias en la malla curricular de la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: caso Cuba. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 17(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i2.28709

Calzadilla Pérez, O. O., & Álvarez Clemente, J. L. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes. Mendive. Revista de Educación, 15(1), 21-40.Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/969

Cuevas Zárate, M. B. (2017). El curriculum y las prácticas pedagógicas del docente de educación superior desde los aportes de la neurociencia. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 3(4). Recuperado a partir de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4300

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (2010). Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Recuperado a partir de https://www.oei.es/historico/metas2021/libro.htm

Puebla, R., & Paz Talma, M. (2011). Educación y neurociencias: la conexión que hace falta. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(2), 379-388. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000200023

Rico Calvano, F., & Puentes Rozo, P. (2016). Las neurociencias para el abordaje de la didáctica de las finanzas. Psicogente, 19(35). https://doi.org/10.17081/psico.19.35.1216

Calzadilla, O. (2015). La integración de las neurociencias en la malla curricular de la formación inicial de docentes en Cuba. Conferenciapronunciada en el CongresoInternacional «Neurociencias, Familia y Educación», Temuco, Chile.

Puebla, R. y Talma, M. P. (2011). Educación y neurociencias. La conexión que hace falta. Estud.pedagóg.37 (2), 379-388.Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200023

Rico, F. y Puentes, P. (2016). Las neurociencias para el abordaje de la didáctica de las finanzas. Psicogente, 19(35), 161-176. doi:10.17081/psico.19.35.1216

Sánchez, X., Puentes, T. y Sotolongo, R. C. (2018). La formación integral del maestro de Educación Especial que atiende educandos con discapacidades físico-motoras. Evento PreCrea 2018. UPR “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/3126

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. (2015). Educación para todos. Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (PROMELAC). Recuperado de:http://www.unesco.org/new/es/santiago/previous-international-agenda/efa-post-2015/

Conferencia Iberoamericana de Ministros de Educación, 2015. 2021, Metas Educativas. La Educación que queremos para las generaciones de los bicentenarios. Recuperado de:https://www.oei.es/historico/metas2021.pdf

Centro de Neurociencias de Cuba (CNEURO). Disponible en: http://www.cneuro.cu

CELAC. 2017. Declaración Política de Punta Cana. En V Cumbre CELAC. República Dominicana. Recuperado de: http://celac.cubaminrex.cu/articulos/declaracion-politica-de-punta-cana

Most read articles by the same author(s)