Didactic conception of the process of formation of informational skills in the Agronomy career

Main Article Content

Reinaldo Javier Rodríguez Font
Meivys Páez Paredes
Maidelyn Díaz Pérez
Grizly Meneses Placeres

Abstract

The current importance of information as an indispensable resource and the need to form a competent graduate capable of managing it, implies raising the quality of the university graduate. Today's university demands a professional with mastery of science and technology in its sphere of action, with skills in access to information and its use, which allow him to achieve high levels of independence in the acquisition of knowledge in his professional life. The objective of this work is to base a didactic conception of the process of formation of informational skills in the students of the Agronomy career of the University of Pinar del Río. For the development of the research, the materialistic dialectical method was assumed as the essential and guiding approach of the whole process, which allowed harmonizing the use of theoretical methods such as historical-logical, modeling and systemic-structural; among the empirical methods, the analysis of documents, the survey and the interview were used. The result of the research manifests a didactic conception of the process of formation of informational skills sustained on theoretical bases and governed by didactic principles that allow its foundation through scientific ideas that establish the stages of the process, the link between its personal components in a context of developer learning and the relations that are established between the non-personal components that characterize it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Font, R. J., Páez Paredes, M., Díaz Pérez, M., & Meneses Placeres, G. (2018). Didactic conception of the process of formation of informational skills in the Agronomy career. Mendive. Journal on Education, 16(4), 624–639. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1480
Section
ARTICLES
Author Biographies

Reinaldo Javier Rodríguez Font, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación, Departamento de Publicaciones Científicas

Ingeniero en Ciencias Informáticas, Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente

Meivys Páez Paredes, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Centro de Estudio de las Ciencias de la Educación

Ingeniera en Informática, Máster en Ciencias de la Educación y Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Auxiliar

Maidelyn Díaz Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación, Departamento de Publicaciones Científicas

Licenciada en Información Científico Técnica y Bibliotecología, Máster en Bibliotecología y Ciencia de la Información y Doctora en Documentación e Información Científica, Profesora Titular

Grizly Meneses Placeres, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Dirección de Documentación e Información Científico Técnica

Doctora en Documentación e Información Científica

References

ACRL. (2004). Information Literacy in Action. Recuperado a partir de http://www.ala.org/acrl/issues/infolit/resources/inaction/action

Blázquez, F. (2001). Sociedad de la información y educación. Mérida: Junta de Extremadura.

Caraballoso, K., Romero, O., Castro, C. R., & Fabregas, C. I. (2015). Programa de alfabetización informacional para el personal bibliotecario de la Universidad de Sancti Spíritus. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 26(2), 168-186.

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., & Silverio, M. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

Chirino, M. (2016). Las habilidades en la educación superior. Conferencia, Centro de Estudios de la Educación Superior. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Díaz, T. (2016). Didáctica Desarrolladora en la Educación Superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales. Presentado en Universidad 2016. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior, Palacio de Convenciones. Cuba.

Lau, J. (2007). Directrices sobre desarrollo de habilidades informativas para el aprendizaje permanente. Veracruz, México: Universidad Veracruzana. Recuperado a partir de http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-es.pdf

Lorenzo, Y. (2014). Concepción didáctica del proceso de formación de habilidades investigativo-laborales en los estudiantes de contabilidad y finanzas. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río (Doctorado en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río, Pinar del Río.

Mena, J. L. (2010). Concepción didáctica para una enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas centrada en la integración de los contenidos en la carrera de Agronomía: metodología para su implementación en la Universidad de Pinar del Río (Doctorado en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río. “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Pinar del Río.

MES. (2017). Modelo del profesional para la Carrera de Agronomía. Plan de Estudios E. Ministerio de Educación Superior. Cuba.

Mulet, M. (2014). Metodología para el desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del profesional de la educación. Innovación Tecnológica, 20. Recuperado a partir de http://innovacion.ciget.lastunas.cu/index.php/innovacion/article/view/368

Quevedo, N. (2014). Alfabetización informacional: aspectos esenciales. Una introducción y acercamiento sobre algunos de los aspectos más importantes de la Alfabetización Informacional (ALFIN) o competencias informativas. Lima: Consorcio de Universidades. Comité de Bibliotecas.

Uribe, A. (2013). Lecciones aprendidas en programas de Alfabetización Informacional en universidades de Iberoamérica. Propuesta de buenas prácticas. (Doctorado en Bibliotecología y Documentación Científica). Universidad de Granada, España.

Valle, A. D. (2007). Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Most read articles by the same author(s)