Methodological actions to contribute to the process of Inclusive Physical Education: An approach to the topic

Main Article Content

Annia Gómez Valdés
Daimely de la Caridad Planes Rivera
Yovany Gómez Ledesma

Abstract

The inclusion of children with special educational needs in the schools of general teaching, it is a great challenge for the professionals of the education, in specific, those of the Physical Education; because for diverse reasons they have had insufficient methodological tools to carry out this process from the class of physical education in the primary teaching. The study that is presented has as objective to establish methodological actions to contribute to the process of Inclusive Physical Education in the primary schools of the Pinar del Río city. The use of theoretical methods as analysis-synthesis, inductive-deductive, historical-logical and empiric methods as the survey, the observation and the work with documents, allowed to verify the limitations in the inclusion degree of children with special educational needs, due to the poor characterization of the same ones and the establishment of didactic resources that facilitate their active participation, starting from adapting the instruction to the individual differences, the personal aptitudes and to the degree of personal autonomy. They were elaborated methodological actions that group for the type of special educational needs, then offering to the professor different indications in those that are kept either in mind pedagogic supports in the material, in the use of the space, in the motive tasks, in the explanation and demonstration of the physical-sport activity. It concludes exposing the importance of adjusting each one from the activities to the characteristics and each scholar's potentialities and the group in general, recommending their application to verify their effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. de la C., & Gómez Ledesma, Y. (2019). Methodological actions to contribute to the process of Inclusive Physical Education: An approach to the topic. Mendive. Journal on Education, 17(1), 84–96. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1478
Section
ARTICLES
Author Biographies

Annia Gómez Valdés, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Vicedecana de Investigación y Posgrado, Máster en Cultura Física Terapéutica; Profesora auxiliar

Daimely de la Caridad Planes Rivera, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza". Departamento Didáctica de la Educación Física

Recien graduada, profesora en adiestramiento

Yovany Gómez Ledesma, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". CUM Mantua

Licenciado en Cultura Física

References

Borges Rodríguez, S. A., & Orosco Delgado, M. (2013). Educación Especial y Educación Inclusiva. Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo (Dr. Cs. Gilberto García Batista ed.). La Habana, Cuba: Educación Cubana.

Castillo Briseño, C. (2015). Posicionando la educación inclusiva: Una forma diferente de mirar el horizonte educativo. Revista Educación , 39 (2), 123-152.

Cuba, M. d. (2014). Reporte de la Revisión Nacional de Educación Para Todos al 2015 de la República de Cuba. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana: MINED.

Gomendio Alberdi, M. (2000). Educación Física para la integración de niños con necesidades educativas especiales. Programa de actividad física para niños de 6-12 años. Madrid, España: GYMNOS.

Ocete Calvo, C. (2016). Deporte Inclusivo en la escuela: diseño y análisis de un programa de intervención para promover la inclusión del alumnado con discapacidad en educación física. Universidad Politécnica de Madrid. Madrid: Tesis Doctoral.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, l. C. (2010). Metas Educativas 2021: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios (Vol. 1). (B. Lofish, Ed.) Madrid, España: Cudipal.

Quintero, L. (2008). Atención al alumnado con discapacidad en la Educación Física escolar: Análisis de criterios y estrategias de intervención en la práctica desde una perspectiva inclusiva. Recuperado de http://www.competenciamotriz.com/2010/01/efdtenerife08.htm

Tierra Orta, J., & Castillo Algarra, J. (2009). Educación Física en alumnos con necesiades educativas especiales. Wanceulen , 51-67.

Vanegas Castillo, J. E (2016) Inclusión en la Clase de Educación Física Bajo el Marco de la Enseñanza para la Comprensión en Niños con Discapacidad Visual. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Trabajo Final de Grado. Recuperado de https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2214/1/TGT-923.pdf.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.