Upgrade studies for itinerant teachers in Cuba: an historical contextualized study from Pinar del Rio
Main Article Content
Abstract
Itinerant educative attention is a modality of education used in those students with physical-motoric limitations not able to attend to any educative institution for several reasons. The professional in charge to carry out with this issue is the itinerant teacher, who was officially approved in 1985 by means of a resolution from the Ministry of Education, however, the studies show former attention to those scholars with this (currently physical-motoric disability) and different analysis about the process of formation and qualification for the personnel in charge of this attention, allowed us to know the particular characteristics of it in Pinar del Rio province. This article proposes the different stages the process have been through mainly in giving to the itinerant teachers enough of knowledge about psychomotricity in those scholars with physical-motoric disabilities due to cerebral palsy in Pinar del Rio province. Some investigative methods were used such as logical-historical, interviews to exceptional witnesses of itinerant attention, among others, which allowed us making this historical contextualized study. As a result, we stated particular features from facts chronologically ordered; also, we gave light to the main regularities and were established five stages with their own trends within the process.
Downloads
Article Details
References
Alarcón, L. (2014). Tendencias y desafíos de la historia de la educación. Nuevas perspectivas sobre una disciplina en construcción. Atenas, 1(25), 1-26. Recuperado de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/94/html_9
Bert, J.M., Urías, G. de la C., Pino, R. E. y Molerio, L. (2017). Modelo pedagógico de educación familiar para padres de escolares con discapacidad físico-motora. Revista CPI Ciencias Pedagógicas e Innovación, 1(5), 106-122. doi: http://dx.doi.org/10.26423/rcpi.v5i1.162
Borges, S. A. (2012). Regularidades psicológicas de niños, adolescentes y jóvenes con limitaciones físico-motoras. En: Fundamentos de Psicología. Segunda parte (pp. 105-127). La Habana: Pueblo y Educación.
Borges, S. A. y Orosco, M. (2014). Inclusión educativa y Educación Especial. Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. CELAEE-UNICEF.
Castro, P. L. (2006). Aspectos Psicológicos de las personas con discapacidades físico – motoras (pp. 158-262). En: García, M.T., y Castro, P. L. Psicología especial. Tomo III. La Habana: Editora. Félix Varela.
República de Cuba. Constitución de la República (1976). Recuperado de: https://www.gacetaoficial.gob.cu/html/constitucion_de_la_republica.html
Durán, T.M., Ferrer, A., Mateo, M.M. y Rodríguez; L. (2013). Orientaciones metodológicas. Terapia ocupacional escolar para el trabajo con niños y adolescentes con limitaciones físico-motoras. La Habana: Pueblo y Educación.
Estévez, Y. (2015). La superación de los maestros de la educación primaria en la realización de las adaptaciones curriculares para los alumnos con retraso mental. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”, Pinar del Río.
Estudio psicosocial de las personas con discapacidades y estudio psicopedagógico, social y clínico-genético de las personas con retraso mental en Cuba. (s/f). Ciudad de La Habana: Casa Editora Abril.
Ferrer, A. (2013). La atención a los alumnos con limitaciones físico-motoras. En: Chout, T., Orosco, M., Borges, S. A., Mesa, P., López, R. Guerra, S.,…Ramírez, E. Sobre el perfeccionamiento de la Educación Especial (pp. 215-229). La Habana: Pueblo y Educación.
Ferrer, A. (2016). Concepción pedagógica para la atención educativa ambulatoria a los alumnos con limitaciones físico-motoras. La Habana: Pueblo y Educación.
González, S. (2012). Estrategia de superación para docentes sobre higiene personal y colectiva en escolares con retraso mental (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”, Pinar del Río.
La O, E. M. (2007). La Escuela “Solidaridad con Panamá”. Un estudio necesario (Tesis de maestría) Centro Latinoamericano de Educación Especial, Ciudad de la Habana.
López, R. (2013). La formación de maestros para la Educación Especial. En: Chout, T., Orosco, M., Borges, S. A., Mesa, P., López, R. Guerra, S.,…Ramírez, E. Sobre el perfeccionamiento de la Educación Especial (pp. 63-70). La Habana: Pueblo y Educación.
Maiga A. (2003). Tratamiento de las alteraciones de la motricidad de los escolares con retardo mental. Tesis de master o publicada. CELAEE, Ciudad de La Habana.
Manes, E. B. (2005). Modelo estratégico para la superación de los maestros de escuelas primarias del sector rural en la atención a la diversidad (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Ciudad de La Habana.
Martí J. (1884). Maestro Ambulante. En: AUTOR. (Ed.) Ideario Pedagógico La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (1985). Resolución Ministerial (RM) 13/85. En: Mesa, P. Leyva, M. López, R., Álvarez, C., Ricardo, M. y Nuñez, O. L. El trabajo de los Centros de Diagnóstico y Orientación (152-153). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Navarro, S. M. (2003). La Educación de los Niños, Adolescentes y Jóvenes con Limitaciones Físico-Motoras. Antecedentes, Realidad y Perspectivas. Ponencia presentada al ejercicio de Problemas Sociales de la Ciencia. Material en soporte digital. Ciudad de La Habana.
Navarro, S. M. (2006). Una concepción pedagógica para el proceso de tránsito a la educación media superior de los alumnos con limitaciones físico-motoras (Tesis doctoral). Instituto Central del Ciencias Pedagógicas, Ciudad de la Habana.
Puentes, T. (2005). Educación de los alumnos con limitaciones físico motoras. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Puentes, T. (2013). Modelo para la atención educativa integral a los alumnos con limitaciones físico – motoras por vía ambulatoria en la provincia Pinar del Río (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”, Pinar del Río.
Sánchez, X., Puentes, T., Sotolongo, R.C. y Díaz, L.M. (2017, enero-febrero). Estrategia de superación a maestros ambulantes sobre la psicomotricidad en niños con parálisis cerebral. En Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 21(1). Recuperado de http://www.revcmpinar.sld.cu (12 de marzo de 2017)
Sánchez, X. (2017). La superación del maestro ambulante sobre el desarrollo de la psicomotricidad de los alumnos con limitaciones físico-motoras por parálisis cerebral. (Tesis doctoral). Tesis en el repositorio: https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2740
Sotolongo, R. de la C. (2001). Propuesta metodológica de orientación a la familia de los niños y niñas con limitaciones físico-motoras de la edad preescolar (Tesis de maestría) Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de La Habana.
Triana, M. (2011). Una concepción teórico metodológica para la atención educativa ambulatoria (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas- Centro Latinoamericano para la Educación Especial, Ciudad de La Habana.
Triana, M. Peña, N.E y Ferrer, A (2014). Atención educativa a los escolares por vía ambulatoria y en las aulas hospitalarias en Cuba. Sugerencias metodológicas. La Habana: Pueblo y Educación.
Valledor, R. y Ceballo, M. (2009). El estudio histórico contextual en la investigación educacional. Pedagogía 2009. Las Tunas
Vázquez, J. (2001). Propuesta metodológica para favorecer al desarrollo de la comunicación en niños con parálisis cerebral en edad preescolar (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de La Habana.
Vázquez, J. (2016). La comunicación aumentativa en escolares con necesidades educativas especiales más complejas (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”, Pinar del Río.
Zurita, C. R. (2015). Los niños de la primera infancia con limitaciones físico-motoras. Orientaciones para su atención. La Habana: Pueblo y Educación.