The instrumentation of the empirical methods in the potential researchers of the pedagogical studies

Main Article Content

Daniel Agustín Rojas Plasencia
Yaquelin Vilaú Aguiar
Mercedes Camejo Puentes

Abstract

The application of empirical methods for scientific research in the educational field requires instruments that guide the verification of the object under investigation and guarantee the necessary information to reach scientific conclusions. Having the right instruments, with the qualities to fulfill their purpose, becomes a problem for inexperienced researchers. This article exposes the shortcomings found in a set of instruments used in research for the Diploma Work of the students of the degree in Primary Education, a study made by working in small groups of previously prepared teachers. The instruments were analyzed on the basis of four indicators necessary for the reliability and validity of the data that are expected to be obtained: the relevance, the feasibility, the rationality and the quality of the writing of these tools. The final result includes the suggestion of methodological steps to mitigate the negative effects of the inexperience of beginner researchers when preparing guides and questionnaires on the variables to be investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas Plasencia, D. A., Vilaú Aguiar, Y., & Camejo Puentes, M. (2018). The instrumentation of the empirical methods in the potential researchers of the pedagogical studies. Mendive. Journal on Education, 16(2), 238–246. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1330
Section
ARTICLES
Author Biographies

Daniel Agustín Rojas Plasencia, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor Titular. Departamento de Educación Primaria

Yaquelin Vilaú Aguiar, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Auxiliar. Departamento de Educación Primaria

Mercedes Camejo Puentes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Auxiliar. Departamento de Educación Primaria

References

Aguilar, F. M. (2014). «Métodos y técnicas de investigación cualitativa y cuantitativa en Geografía». Paradigma: Revista de Investigación Educativa, (33), 79-80.

Cortés, M. E, & Iglesias , M. (2014). Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Recuperado a partir de http://www.unacar.mx/contenido/gaceta/ediciones/metodologia_investigacion.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2004). Metodología de la investigación. México: McGraw - Hill Interamericana. Recuperado a partir de https://metodologiaecs.wordpress.com/2016/01/31/

Lanuez , M. C., Martínez , M. & Pérez, V. (2008). La investigación educativa en el aula. La Habana: Pueblo y Educación.

Moreno Galindo, E. (2014, octubre 11). Metodología de. Recuperado a partir de http://pasos-pesquisa-ientifica.blogspot.com/2014/

Morone Arti, G. (2015). Métodos y técnicas de la investigación científica. P. 2. Recuperado en http://biblioteca.ucv.cl/site/servicios/documentos/metodologias_investigacion.pdf.

Nocedo, I., Castellanos, B., García, B., Addine, F., González, C., Gort, M., Valera, A. (2009). Metodología de la Investigación Educacional. La Habana: Pueblo y Educación.

Pulido Polo, M. (2015). «Ceremonial y protocolo: métodos y técnicas de investigación científica». Opción, 31 (1), 65-74 Recuperado en http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20167

Rodríguez U, M. L (2014). La ciencia, el método y las técnicas de investigación. Recuperado en https://metodologiasdelainvestigacion.wordpress.com/2014/09/06/

Most read articles by the same author(s)