The guide professor of Technical and Professional Education: characteristic and functions of their administration

Main Article Content

Osniel Rodríguez Gato

Abstract

Introduction: teacher guide management in educational work of his students: at work an important issue for Technical Education and Vocational addressed.
Objective: To determine the features and functions that characterize PG management under current conditions in the Technical and Vocational Education process takes place.
Methods: an empirical study on the current state of this management is carried out from the application of different methods in a sample made up of guides teachers and students of the industrial sector. The study followed a dialectical approach and adopted participatory action research as an essential variant.
Results: The results allowed an objective characterization of the phenomenon. This gave the possibility of establishing a group of features and representative functions of management guides teachers today, taking into account the new conditions in performing the process of Technical and Vocational Education, where the Polytechnic Center and the Company share vocational training of future workers average.
Conclusions: technical and vocational educational work that these teachers display is highly complex which requires them high preparation, based on an effective diagnosis not only of the characteristics of students,

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Gato, O. (2017). The guide professor of Technical and Professional Education: characteristic and functions of their administration. Mendive. Journal on Education, 15(2), 159–172. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1062
Section
ARTICLES
Author Biography

Osniel Rodríguez Gato, Centro Politécnico "Primero de Mayo"

Subdirector de Trabajo Educativo

References

Abreu, R., & Soler, J. (2015). Didáctica de las Especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bermúdez, R. (2015). Concepción de los procesos formativos en la educación técnica y profesional. En C. Cuevas & R. Abreu (Eds.), Compendio de resultados de postgrado ETP (pp. 49-72). La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., León, M., Abreu, R. L., Pérez, L. M., Carnero, M., Arzuaga, M., & Meneses, A. (2014). Pedagogía de la educación técnica y profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Chocarro, E., Sobrino, A., & González Torres, M. C. (2014). Percepciones de los profesores universitarios: ¿su enseñanza adopta un enfoque centrado en el alumno y su aprendizaje? Revista Contextos educativos, 17, 45-62.

Cuesta, A. (2001). Tecnología de Gestión de Recursos Humanos. La Habana: Editorial Academia.

Machado, B. (2009). Concepción del Profesor General Integral de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Héctor A. Pineda Zaldívar., La Habana.

Mena, J. A. (2012). Integración Educación trabajo: necesidad de la formación profesional. Berlin: Editorial Académica Española.

Mena, J. A. (2016). La Formación Profesional compartida escuela politécnica-empresa: un modelo de ETP en Cuba: Pinar del Río: Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca. Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca.

Ministerio de Educación. (1984). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (2014). Resolución Ministerial 254. Reglamento de enseñanza práctica para de Educación Técnica y Profesional. La Habana. Cuba.: Gaceta Oficial de la República de Cuba.

Ministerio de Educación. (2015). Orientaciones para el trabajo educativo en los centros educacionales. Preparación del curso 2015-2016. La Habana. Cuba.: U. B. Producciones Graficas. MINED.

Partido Comunista de Cuba. (2009). Lineamientos sobre la política económica y social cubana. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los lineamientos sobre política económica y social. VII Congreso del PCC. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Pérez, L. M. (2013). Sistema de condiciones del proceso de enseñanza-aprendizaje que propician el crecimiento personal de los estudiantes en las especialidades técnicas. (Tesis Doctoral). Facultad de Psicología, Universidad de La Habana., La Habana.

Socarrás, S., Díaz, M., & Sáez, A. (2012). El Profesor Guía: máximo orientador del trabajo educativo en la Educación Médica Superior Cubana. Revista Humanidades Médicas, 12(3), 427 – 446.

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.