Primary teacher training: a necessity and priority in every territory
Main Article Content
Abstract
The training of primary school teachers is a priority and an urgent necessity given the challenges of our times. This requires leveraging the potential of the teacher training system, with practical experience at its core, based on the demands of the graduate model within the teacher training process at the Pedagogical School. With this aspiration in mind, the objective is to describe how students at the Pedagogical School develop as they progress through the different levels of practical experience, which serves as an integrating and dynamic component of their training as primary school teachers. The methods used include, at the theoretical level: historical-logical analysis, theoretical systematization, analysis and synthesis, and modeling; and at the empirical level: observation, surveys, interviews, critical thinking and collective construction workshops, as well as experiential pedagogical learning. The most impactful outcome is the development of students' knowledge, skills, experiences, and a deep commitment to the profession. They face life's problems responsibly and consciously educate themselves to collaborate in building society through work practice, through the levels through which the student's development progresses; therefore, a link between theory and practice is evident, based on the cognitive and affective-motivational aspects under the guidance of the tutor in knowledge and being, which contributes to the training of primary school teachers.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Artega Pupo, F. (2019). La filosofía de la educación desde la obra martiana. Edacun. http://10.22.1.21:8080/jspui/handle/123456789/4249
Chávez Rodríguez, J. A. (2005). Acercamiento necesario a la pedagogía general. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books?id=one6tAEACAAJ&source=gbs_navlinks_s
del Cristo Sosa, Y., Rodríguez Álvarez, M., & Sobrino Pontigo, E. (2020). El desarrollo de un modo de actuación creativo: Premisa de la orientación profesional pedagógica. Conrado, 16(75), 266-271. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000400266&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Feria Ávila, H., Blanco Gómez, M. R., & Valledor Estevill, R. F. (2018). La dimensión metodológica del diseño de la investigación científica. Universidad de Las Tunas. https://isbn.cloud/9789597225393/la-dimension-metodologica-del-diseno-de-la-investigacion-cientifica
Hervis, E. (2022). La teoría educativa cubana nació con el surgimiento de la cubanía. Atenas, 2(58), 195-222. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/20
Mendoza Cedeño, I. G., Machado Ramírez, E. F., & Montes de Oca Recio, N. (2016). La orientación vocacional y la elaboración de los proyectos personales de vida. Tendencias y enfoques. Revista Cognosis, 1(4). https://doi.org/10.33936/cognosis.v1i4.266
Reyes Porro, I., Justiz Guerra, M., & Miranda Batista, Y. (2024). La formación de intereses profesionales pedagógicos de los estudiantes en las escuelas pedagógicas. Transformación, 20(1), 83-104. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-29552024000100083&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Sánchez Bravo, A., Díaz Flores, C., Sanhueza Henríquez, S., & Friz Carrillo, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios Pedagógicos, XXXIV(2), 169-178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514136009
Vázquez Romero, I. M., & Blanco Blanco, Á. (2019). Factores sociocognitivos asociados a la elección de estudios científico-matemáticos. Un análisis diferencial por sexo y curso en la Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 37(1), Article 1. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.303531
Véliz Candell, E., Riol Hernández, M., & Hernández González, M. (2021). Estrategia de superación en la dirección del trabajo independiente para los docentes de escuelas pedagógicas. Educación y sociedad, Extra 19, 14-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8328864