Family and formation: starting and arrival point for the young university student

Main Article Content

Katia María Pérez Pacheco
Teresa de la C. Díaz Domínguez
Anselmo Vázquez Vázquez

Abstract

This article determines the role of the professional training process to prepare the young university students to build their own family from the students ́ pe rspectives. The methods: General Dialectical; Historical Logic; Systemic - Structural. The empirical methods used: Observation, Interview, Survey, Focus Group. The sample consists of 150 students. Main Results: they haven ́t received any previous preparation on the theme, on the preceding levels of education, the information arrives mainly through parents and friends, It is placed among the first places on their motivational hierarchy, it ́s a long or short term objective on their life project, with high level of importance on their academic performance for the repercussion of uncertainty, doubts, conflicts of this area on their general development, the need to prepare for it, during their formation. It is suggested extracurricular workshops to fulfill their training on the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Pacheco, K. M., Díaz Domínguez, T. de la C., & Vázquez Vázquez, A. (2015). Family and formation: starting and arrival point for the young university student. Mendive. Journal on Education, 13(3), 377–385. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/769
Section
PEDAGOGICAL DIALOGUE

References

Addine Fernández, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza- aprendizaje. La Habana: IPLAC. Documento en soporte digital.

Álvarez De Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana. Editorial Pueblo y Educación 3ra Edición. La Habana.

Arés Muzio, P. (2002) Psicología de familia. Una aproximación a su estudio. Editorial Félix Varela. La Habana.

Arés Muzio, P. (2013) Conferencia dictada en el teatro de la Universidad Médica de la provincia de Pinar de Río, en los marcos de la Jornada de la Cátedra de estudios de la familia. Mayo, 2013.

Castellanos D. Y Otros. (2003) Aprender y Enseñar en la Escuela: Una Concepción Desarrolladora. Soporte digital.

D’ Angelo. (1994) Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. En: Revista Cubana de Psicología. V.17 N.3. Versión impresa ISSN 0257-4322. La Habana 2000.

Domínguez, L (2002): Motivación Profesional y Personalidad. Folleto mimeografiado. Facultad de Psicología. Universidad de La Habana.

Horruitiner Silva, P. (2007). El proceso de formación. Sus características. Capítulo II del libro la universidad cubana: el modelo de formación. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XII No. 4 2007

Martí, J (1960) Aforismos Obras escogidas en dos Tomos. Ed. LEX, La Habana.

Rubinstein, J. (1967). Principios de psicología general. Ed. Revolucionaria. Instituto del Libro, La Habana.

Vigotsky, L.S (1987). Historia de las funciones psíquicas superiores. C. Habana. Editorial Científica técnica.