Communication and social interaction of mentally retarded/challenged students

Main Article Content

Iris Valdés Valdés
Déborah Mainegra Fernández
Sonia Guerra Iglesias

Abstract

The mission statement of special education is to prepare and expose mentally re tarded/ challenged students to the continuous development of communication in order for them to interact socially. The impact, as much as the social order of the individual, have ample results in the integral formation of these students. In the present art icle, it is intended to address complex problems of communication in social interaction, producing systematic definitions of communication given by different authors, likewise the ability to interact socially, so that they can develop t he mentally challeng ed students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés Valdés, I., Mainegra Fernández, D., & Guerra Iglesias, S. (2014). Communication and social interaction of mentally retarded/challenged students. Mendive. Journal on Education, 13(1), 40–46. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/677
Section
ARTICLES

References

BÁXTER PÉREZ. E. ¿Promueves o facilitas la comunicación entre tus alumnos? Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.1999

COLECTIVO DE AUTORES. (2003) Por la vida. Estudio psicosocial de las personas con discapacidad y estudio psicopedagógico, social y clínico-genético de las personas con retraso mental en Cuba. Ciudad de La Habana. Casa Editora Abril. 53-62 p.

GUERRA IGLESIAS, S. [et.al]. (2012).El contexto escolar y comunitario en el currículo para escolares con retraso mental. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

GUERRA IGLESIAS, S. [et.al]. (2010) Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para escolares con necesidades educativas especiales. Texto para estudiantes de las carreras Educación Especial y Logopedia. Segunda Parte

LOMOV B. F. [et.al] (1989) El problema de la comunicación en Psicología. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.

MONJAS CASERES M.I. (1995) Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS). Editorial Pardiñas. Madrid. España.

ROMÉU ESCOBAR, A. (1992) Aplicación del enfoque comunicativo: comprensión, análisis y construcción de textos. Ciudad Habana: IPLAC.

SHIF. ZH. I. (1998) Particularidades del desarrollo intelectual de los alumnos de la escuela auxiliar. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.

VAN DIJK, T. (2000) El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedesa

VERDUGO M A. (1997) Programa de habilidades sociales. Amarú Ediciones. Salamanca. España. 6

ZALDÍVAR D. DF. Competencia comunicativa y relaciones interpersonales. Disponible en: http://www.saludparalavida.cu consultado: 23/08/2009)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.