Preparing teachers to care for students with behavioral disorders
Main Article Content
Abstract
The 21st century faces various changes, challenges and challenges at a global level, which imply the protection of human beings, so that its perfection from the educational policy is opportune. The historical considerations and theoretical and methodological references of the Primary School Model in Cuba are established, as well as the challenges of teacher preparation today and the attention to students with behavioral disorders in the regular context, as part of the organization of this specialty of Special Education. The objective was to present an educational strategy for the preparation of teachers at the Primary educational level for the attention to students with behavioral disorders; it was based on theoretical level methods such as: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, system approach and modeling. As empirical level methods, observation, documentary analysis, survey, teacher interviews, and specialist criteria were used. Observation was developed to learn about the preparation of teachers in the process of attention to students with behavioral disorders. It was also subjected to evaluation by specialists. The main result was the strategy structured in: foundations, characteristics, principles and stages (diagnosis, planning, execution, control and evaluation), which complement each other, with their corresponding specific objectives, actions, human and material resources, those responsible and methodological suggestions. Its feasibility of application and relevance in practice in the municipality of Regla was confirmed, corroborating the positive transformations of reality.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Baute-Freire, L., & Becerril Suárez, R. (2022). Intervención psicoeducativa para el desarrollo de la autovaloración en un adolescente con Trastorno de Conducta. Santiago 157, 285-301. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000200005
Castillo Guzmán, B., & Vento Alfonso, R. (2023). Evaluación de la profesionalización del maestro primario en la atención a la diversidad de educandos. EduSol, 23(85), 149-158. https://edusol.cug.co.cu:443/index.php/EduSol/article/view/611
Cordero-Morales, D., Carmona-Díaz, A., & Gómez-Borrero, Y. (2024). Diversidad y educación inclusiva. Nexos del Proyecto Tuning y el sistema educacional cubano. Educación y Sociedad, 22(1), 184-205. https://doi.org/10.5281/zenodo.10578432
Labrador, R. S. (2023). Talleres de asesoría a docentes para favorecer el diagnóstico de las alteraciones en el comportamiento. REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(2), 75-98. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3931
Leyva Fuentes, M. y coautores. (2022). Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. Editorial Pueblo y Educación.
Ley-Leyva, N. V. (2022). El papel del docente de educación básica en el contexto actual. Portal de la Ciencia, 3(1), 27-37. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2642
Martínez-de-la-Hidalga, Z., Villardón-Gallego, L., & Flores-Moncada, L. (2020). Didactic strategies for the development of the professional identity of pre-service secondary teachers. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(2), 11-28. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13956
Milanés, D. V., & Sánchez, R. L. (2021). Caracterización psicológica de adolescentes con trastornos de conducta en Buey Arriba. REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local. 5(1), 264-274. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2286
Milanés Rodríguez, P. A. (2020). La atención a la diversidad: una visión desde la formación de pregrado de los estudiantes de la Educación Primaria en Cuba. Perspectivas Revista De Ciencias Sociales, 5(10), 303-315. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i10.358
Pangay, V., Pesantes, P., Mariscal, C., & Silva, O. (2023). Percepción ciudadana sobre diversidad e inclusión educativa. Polo del Conocimiento, 8(3), 2787-2802. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v8i3.5437
Ramírez Galí, E. E., Reinoso Porra, E., & Cubillas Quintana, F. (2020). La atención a educandos con trastornos de la conducta, desde la escuela primaria. Conrado, 16(72), 342-349. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1247
Ramírez Hernández, S., Moreno Iglesias, M., García Reyes, O., Gómez Pozo, Y., & Frontela López, J. A. (2023). Influencia correctiva de la actividad física en la inclusión de los educandos con trastornos de la conducta. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1529. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1529
Rueda Galvis, J. F., & Portilla Castellanos, S. A. (2019). Formación en competencias laborales generales, desafío para la educación superior. I+D Revista De Investigaciones, 15(1), 40-48. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020004
Sardina Hernández, E. (2023). La profesionalización del docente para la inclusión socioeducativa de educandos con trastorno de la conducta. Horizonte Pedagógico, 12(1), 40-48. https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/279
Soler-Fernández, R., Sosa-López, C. A., & Riquenes-Espín, F. (2021). El proceso socioeducativo de los educandos con trastornos afectivos conductuales. EduSol, 291-304. https://edusol.cug.co.cu:443/index.php/EduSol/article/view/275