Preparing teachers to care for students with behavioral disorders

Main Article Content

Gretell Centurión Hurtado
María de la Caridad González Martínez
Leonardo Pérez Lemus

Abstract

The 21st century faces various changes, challenges and challenges at a global level, which imply the protection of human beings, so that its perfection from the educational policy is opportune. The historical considerations and theoretical and methodological references of the Primary School Model in Cuba are established, as well as the challenges of teacher preparation today and the attention to students with behavioral disorders in the regular context, as part of the organization of this specialty of Special Education. The objective was to present an educational strategy for the preparation of teachers at the Primary educational level for the attention to students with behavioral disorders; it was based on theoretical level methods such as: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, system approach and modeling. As empirical level methods, observation, documentary analysis, survey, teacher interviews, and specialist criteria were used. Observation was developed to learn about the preparation of teachers in the process of attention to students with behavioral disorders. It was also subjected to evaluation by specialists. The main result was the strategy structured in: foundations, characteristics, principles and stages (diagnosis, planning, execution, control and evaluation), which complement each other, with their corresponding specific objectives, actions, human and material resources, those responsible and methodological suggestions. Its feasibility of application and relevance in practice in the municipality of Regla was confirmed, corroborating the positive transformations of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Centurión Hurtado, G., González Martínez, M. de la C., & Pérez Lemus, L. (2025). Preparing teachers to care for students with behavioral disorders . Mendive. Journal on Education, 23(1), e4017. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4017
Section
ARTICLES

References

Baute-Freire, L., & Becerril Suárez, R. (2022). Intervención psicoeducativa para el desarrollo de la autovaloración en un adolescente con Trastorno de Conducta. Santiago 157, 285-301. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000200005

Castillo Guzmán, B., & Vento Alfonso, R. (2023). Evaluación de la profesionalización del maestro primario en la atención a la diversidad de educandos. EduSol, 23(85), 149-158. https://edusol.cug.co.cu:443/index.php/EduSol/article/view/611

Cordero-Morales, D., Carmona-Díaz, A., & Gómez-Borrero, Y. (2024). Diversidad y educación inclusiva. Nexos del Proyecto Tuning y el sistema educacional cubano. Educación y Sociedad, 22(1), 184-205. https://doi.org/10.5281/zenodo.10578432

Labrador, R. S. (2023). Talleres de asesoría a docentes para favorecer el diagnóstico de las alteraciones en el comportamiento. REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(2), 75-98. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3931

Leyva Fuentes, M. y coautores. (2022). Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. Editorial Pueblo y Educación.

Ley-Leyva, N. V. (2022). El papel del docente de educación básica en el contexto actual. Portal de la Ciencia, 3(1), 27-37. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2642

Martínez-de-la-Hidalga, Z., Villardón-Gallego, L., & Flores-Moncada, L. (2020). Didactic strategies for the development of the professional identity of pre-service secondary teachers. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(2), 11-28. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13956

Milanés, D. V., & Sánchez, R. L. (2021). Caracterización psicológica de adolescentes con trastornos de conducta en Buey Arriba. REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local. 5(1), 264-274. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2286

Milanés Rodríguez, P. A. (2020). La atención a la diversidad: una visión desde la formación de pregrado de los estudiantes de la Educación Primaria en Cuba. Perspectivas Revista De Ciencias Sociales, 5(10), 303-315. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i10.358

Pangay, V., Pesantes, P., Mariscal, C., & Silva, O. (2023). Percepción ciudadana sobre diversidad e inclusión educativa. Polo del Conocimiento, 8(3), 2787-2802. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v8i3.5437

Ramírez Galí, E. E., Reinoso Porra, E., & Cubillas Quintana, F. (2020). La atención a educandos con trastornos de la conducta, desde la escuela primaria. Conrado, 16(72), 342-349. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1247

Ramírez Hernández, S., Moreno Iglesias, M., García Reyes, O., Gómez Pozo, Y., & Frontela López, J. A. (2023). Influencia correctiva de la actividad física en la inclusión de los educandos con trastornos de la conducta. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1529. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1529

Rueda Galvis, J. F., & Portilla Castellanos, S. A. (2019). Formación en competencias laborales generales, desafío para la educación superior. I+D Revista De Investigaciones, 15(1), 40-48. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020004

Sardina Hernández, E. (2023). La profesionalización del docente para la inclusión socioeducativa de educandos con trastorno de la conducta. Horizonte Pedagógico, 12(1), 40-48. https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/279

Soler-Fernández, R., Sosa-López, C. A., & Riquenes-Espín, F. (2021). El proceso socioeducativo de los educandos con trastornos afectivos conductuales. EduSol, 291-304. https://edusol.cug.co.cu:443/index.php/EduSol/article/view/275