Educational communication actions to develop the University Extension process
Main Article Content
Abstract
The extension process dynamizes the cultivation of values in a society. However, the way it is conceived should not always be from the university, but also from social problems. Communication should be planned in such a way that it allows the bilateral nature of the process. Messages must be characterized by being motivating, comprehensive and original, where the intention of reinforcing values that promote the development and transformation of the human being prevails. This article aims to socialize actions from educational communication, to facilitate the articulation of the extension process with other university processes, and with society in general. Theoretical and empirical methods were used, which allowed the collection and processing of information in a selected sample of students and teachers from the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez" (UNISS), as well as managers and workers from other institutions in the territory. As a result, educational communication actions were provided that facilitate the articulation of the extension process with other processes, and with society in general. The proposal can contribute, strategically and methodologically, to developing the process of university extension within and outside Higher Education institutions.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Castilla, K., Mendoza, C. y Solano, L. M. (2021). Extensión Universitaria en la Educación Superior y su vinculación con Sociedad-Estado: referentes esenciales para la transformación social. COMPROMISO SOCIAL. Revista de la UNAN-Managua, Extensión Universitaria, 1(5), 61-68. https://camjol.info/index.php/recoso/article/download/13029/15112/47128
Cruz Pérez, D. S., Ojalvo Mitrany, V., Valdés Bencomo, Y., y Velastegui López, L. E. (2021). Planeación y Planificación estratégica en comunicación educativa. Un estudio de caso en el contexto comunitario. AlfaPublicaciones, 3(2.1), 113-137, http://doi.org/10.33262/ap.v.3i2.1.53
Curiel Peón, L., Ojalvo Mitrany, V., y Cortizas Enriquez, Y. (2018). La educación socioafectiva en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300005&lng=es&tlng=es
González Fernández. M., González González, G. R., González Aportela, O., Batista Mainegra, A. (2021). Educación y Sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana de educación Superior, 40(1), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400020&Ing=es&tIng=es
Montero Esteva, A. y Montero, L. A. (2017). Un espejo entre la universidad y la Sociedad: la extensión universitaria. Revista Universidad de La Habana. (283), 114-125. http://scielo.sld.cu/pdfuhn283uh08283.pdf
Navarro Nicoleti, F. (2023). Radios comunitarias, populares y alternativas en Bariloche: rol sociopolítico, configuración de identidad y ciudadanía. Signo y Pensamiento, 42. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp42.rcpa
Rovira, Y., Vento, M., Álvarez, O., y, Rojas, A. (2024). Sistematización acerca de la extensión universitaria como un proceso formativo. Revista Conrado, 20(99), 118-130. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3793
Saladrigas, H., García, G., Fonseca, B, y del Risco, A. M. (2023). Gestión del proceso de comunicación social. Práctica profesional ineludible en la conducción de la sociedad cubana contemporánea. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 7(1), 222. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/
Sardiñas González, Y., Domínguez García, I. y Reinoso Cápiro, C. B. (2020). La comunicación educativa: su desarrollo en el profesor de secundaria básica. Varona Revista Científica Metodológica, (71), 18-24. https://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n71/1992-8238-vrcm-71-18.pdf