The teaching-learning process of the Auditing subject from the gradual derivation of professional problems

Main Article Content

Irisdany Gómez Quintana
Juan Alberto Mena Lorenzo

Abstract

The article shows the existing shortcomings in the teaching-learning process of the Auditing subject, which indicate the need to enhance it from the gradual derivation of the professional problems that are manifested in it, with the purpose of raising the quality of the training of future teachers of Technical and Professional Education. In this sense, its objective is to characterize the current state of the teaching-learning process of the Audit subject from the gradual derivation of professional problems by subsystems or organizational levels. A dialectical-materialist approach was followed, accompanied by theoretical methods such as: historical-logical, analysis and synthesis, induction and deduction; empirical methods such as: documentary analysis, classroom observation, interview, survey; and statistical methods for information processing and, finally, the methodological triangulation technique to cross-reference information and to determine the main regularities. As a result, it was possible to systematize the process under study, which is summarized in the operational definition of the variable teaching-learning process of the subject Audit from the gradual derivation of professional problems, with its dimensions and indicators, which allowed the characterization of its current state. The results obtained show the urgent need to rethink the preparation, execution and evaluation of the teaching-learning process of the subject Audit from the gradual derivation of professional problems at each of the organizational levels, so that these, with the help of methodological work, reach the classroom in the form of invariants of the professional content.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Quintana, I., & Mena Lorenzo, J. A. (2025). The teaching-learning process of the Auditing subject from the gradual derivation of professional problems . Mendive. Journal on Education, 23(1), e3943. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3943
Section
ARTICLES

References

Abreu Regueiro, R. L., & Soler Calderius, J. L. (2019). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. M. (2004). Didáctica General. La escuela en la vida. Kipus. https://libreriagisbert.com/producto/didactica-general-escuela-vida-alvarez/

Ferreira, J. A., Mena Lorenzo, J. A., & Acosta Iglesias, A. (2022). Funciones del proceso de integración de la carrera Ingeniería Mecánica con las empresas del territorio. ROCA. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 18(3). http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403352017/

Gómez Quintana, I., Mena Lorenzo, J. A., & Gamez Iglesias, A. (2023). Los problemas profesionales en la asignatura auditoría: una metodología para su determinación. Revista Conrado, 19(91), 286-295. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2958

Horruitiner Silva, P. (2020). La universidad cubana: El modelo de formación. Editorial Universitaria.

Jaime Ojea, R. A., Piña Batista, O., & Díaz Jaime, K. (2018). Pertinencia metodológica de la derivación gradual de los problemas profesionales de los estudiantes de la carrera pedagogía-psicología. Memorias, 2207-2218. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7220724

Jarauta Borrasca, B., & Medina Moya, J. L. (2023). Contenidos y procesos de aprendizaje en la formación inicial del profesorado de educación primaria. Bordón: Revista de pedagogía, 75(3), 103-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9103598

López de la Teja, L. J., Sarría Stuart, Á., & Fernández Álvarez, D. (2016). Las invariantes de contenido en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los Sistemas de Gestión de Bases de Datos de la Educación Preuniversitaria. Revista Conrado, 12(56). https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/406

Martínez Martín, M., & Carreño Rojas, P. (2020). El compromiso ético del profesorado universitario en la formación de docentes. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(2). https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15150

Mena Lorenzo, J. A., & Mena Lorenzo, J. L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida universidad-institución productiva. Editorial Universitaria.

Torres Ferrales, A. L. (2017). Determinación de los problemas profesionales en las carreras técnicas. ROCA. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 13(2). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6759763.pdf

Vaillant Alcalde, D. E., & Marcelo García, C. (2021). Formación inicial del profesorado: Modelo actual y llaves para el cambio. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8086685

Vega Prieto, R. (2022). Los problemas profesionales desde el proceso de enseñanza aprendizaje de la disciplina gestión organizacional: Diagnóstico actual. Revista Conrado, 18(87). https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2508

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>