Training in local development projects: Need for economics and planning cadres and specialists
Main Article Content
Abstract
Local development in Cuba has become a priority of strategic importance as part of the National Economic and Social Development Plan until 2030, as well as a central axis and articulator of the agendas of governments at the municipal and provincial level as an alternative to Promote the development of the territories based on the country's strategy, so that municipalities are strengthened as a fundamental entity. The objective of the article was aimed at socializing the results of the initial diagnosis based on the training for the management of local development projects of the staff and specialists of the municipal directorates of economy and planning of the Pinar del Río Province. The use of theoretical level methods such as: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and empirical level methods such as: observation, interview, survey and document review allowed us to verify that the diagnosis of training needs. about the contents for the management of local development projects and their planning are insufficient, there are few spaces for scientific exchange that guarantee socialization, limited use of information technology and communications technologies in training, imbalance between theoretical and practical in training activities and poor motivation of staff and specialists.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alfonso, G., García, M. & Figueroa, A. (2022). La preparación y superación de los cuadros: tarea de orden de la Filial Municipal Baraguá. Opuntia Brava, 14(1), 174-184. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1497
Ávila, M. E.; Santos, I., Mederos, M. & Espert, B. (2019). La superación del maestro primario: vía para el mejoramiento de su desempeño profesional pedagógico ambiental. Universidad y Sociedad, 11(5), 89-98. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202019000500089&script=sci_arttext
Bú, B., Sosa, I. & Castilla, L. (2019). Análisis sobre la evaluación del impacto de la capacitación en el Desarrollo Local Sostenible. Santiago, (149), 418-433. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5051
Díaz-Canel, M.M. & Fernández, A. (2020). Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Retos de la Dirección, 14(2), 5-32. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2306-91552020000200005&script=sci_arttext
Garrigó, L. M., Borrás, F., & Puentes, L. (2022). Un enfoque prospectivo para el desarrollo sostenible territorial. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Especial 2), 249-266. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/183
Guerra, S. (2021). Metodología para evaluar el impacto de la capacitación en las empresas cubanas. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 237-249. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000600237&script=sci_arttext&tlng=pt
Labrador, O.; Bustio, A.; Reyes, J. & Cionza, E. L. (2019). Gestión de la capacitación y capacitación para una mejor gestión en el contexto socioeconómico cubano. Cooperativismo y Desarrollo, 7(1), 64-73. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2310-340X2019000100064&script=sci_arttext&tlng=en
Martín, M. E. & Gorina, A. (2019). Gestión universitaria de la divulgación científica orientada al desarrollo local. Revista Santiago, 148, 91-107. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4826
Matos, L.; Rodríguez, P. & Matos, M. (2021). La capacitación político-ideológica desde el puesto de trabajo de los cuadros políticos. Maestro y Sociedad, 18(3), 1051-1069. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5393
Navarro, I., González, C., López, B., & Contreras, A. (2019). Aprendizaje cooperativo basado en proyectos y entornos virtuales para la formación de futuros maestros. Educar, 55(2), 519-541. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n2-navarro-gonzalez-lopez-contreras
Polanco, A. & Caballero, M. T. (2020). Fortalecimiento de capacidades de los actores locales para una gestión del desarrollo local desde la cultura. Retos de la Dirección, 14(1), 45-67. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2306-91552020000100045&script=sci_arttext
Rivas, M. & Cussó, X. (2023). La soberanía alimentaria como indicador de la transformación integral de los sistemas agroalimentarios. Historia agraria: Revista de agricultura e historia rural, (90), 7-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9069431
Rodríguez, V. R.; Ledesma, A. M.; Tamayo, N., Gayoso, R.; Solórzano, M. R. & De Armas, R. (2020). La superación de directivos de la Administración Pública en el Centro de Estudios de la Administración Pública de la Universidad de La Habana. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 4(2), 165-178. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/629600
Rodrigo, J. E.; Ferreiro, A. &González, M. L. (2019). La capacitación de directivos, una perspectiva para el logro de una gestión empresarial sostenible. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(1), 253-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7242301