Didactic conception of the process of appreciation of cuban popular music

Main Article Content

Odalys Estrada Molina
Yovani Álvarez García
Yudermis Hernández Hernández

Abstract

Musical illiteracy is a global issue that focuses on the appreciation of musical works. Among musical genres, popular music is most preferred by the public, making it a challenge for Arts Education to enhance its appreciation. The objective was to propose a didactic approach for developing the process of appreciating Cuban popular music within the Arts Education program at the University of Pinar del Río. A combination of theoretical methods (historical-logical and modeling) and empirical methods (document analysis, observation, and surveys) were employed. These, along with pedagogical testing, helped assess the state of popular music appreciation among Arts Education students. The main outcome is a Didactic Concept that emphasizes essential principles and introduces three scientific ideas. These ideas offer a fresh perspective on the teaching and learning process in the course "Artistic Expressions I," specifically for appreciating Cuban popular music.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Estrada Molina, O., Álvarez García, Y., & Hernández Hernández, Y. (2024). Didactic conception of the process of appreciation of cuban popular music. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3584. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3584
Section
ARTICLES
Author Biography

Odalys Estrada Molina, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Licenciada en Educación Musical y Máster en Educación. Docente del Departamento de Educación Artística de la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

References

Alaminos-Fernández, A. F. (2023). La música popular como poder blando cultural. OBETS. Revista De Ciencias Sociales, 18(1), 1736. https://doi.org/10.14198/obets.23907

Duran Veloz, M. M. F., García Palomino, M. G. A., Pérez Castillo, M. D. F., & Mora Avilez, M. B. E. (2022). La educación musical y motricidad en la formación integral de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 4002-4021. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1783

Fenollosa, A. J. (2021). Propuesta Didáctica para la Práctica y la Sensibilización de la Música Contemporánea, a través de las TIC, en el Área de Música en la ESO. Revista Española de Investigación en Educación, 9(2), 65-87.

Huerta Ramón R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081

Labarrere, G y Valdivia, G. E. (2000). Pedagogía. Pueblo y Educación.

López Jiménez, L. E., & Verdecía Marín, M. (2019). El repertorio musical local y su contribución a la identidad cultural: visión desde la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 15(71), 131-135. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Molinero, C. y Vila, P. (2017). Cantando los afectos militantes. Las emociones y los afectos en dos obras del canto folklórico peronista y marxista de los 70. Academia Nacional de Folklore.

Fernández, A. O. (2020). La experiencia musical como mediación educativa. Octaedro.

Sánchez Ortega, P. y Morales Hernández, X. (2002). Educación musical y expresión corporal. Pueblo y Educación.

Torres-Maya, F. H. (2022). Edgardo Martín, la música de concierto y su apreciación musical en Cuba. Cultura, Comunicación & Desarrollo. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo, 7(1). https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/335

Valle, A. (2012). La Investigación Pedagógica, otra mirada. Pueblo y Educación.

Roa Venegas; J. M. y Ruiz Fernández, P. (2020). Estudio comparativo del currículum educativo musical en países de la Unión Europea. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2(2), 79-88. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4123

Sánchez Ortega, P. (2017). Educación Musical en Cuba. Teoría y práctica educativa. Pueblo y Educación.

Zubeldia Echeberria, M. A. (2017). Los modelos de enseñanza musical en Europa. Música Oral Del Sur, (14), 261-282. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6286431

Hernández Oliva, D. (2021). Antecedentes y realidades del sistema de enseñanza artística en Cuba. Particularidades de la formación musical. Pedagogía y Sociedad, 24(60), 386-410. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-ysociedad/article/download/1214/1200/6540