Didactic conception of the process of appreciation of cuban popular music
Main Article Content
Abstract
Musical illiteracy is a global issue that focuses on the appreciation of musical works. Among musical genres, popular music is most preferred by the public, making it a challenge for Arts Education to enhance its appreciation. The objective was to propose a didactic approach for developing the process of appreciating Cuban popular music within the Arts Education program at the University of Pinar del Río. A combination of theoretical methods (historical-logical and modeling) and empirical methods (document analysis, observation, and surveys) were employed. These, along with pedagogical testing, helped assess the state of popular music appreciation among Arts Education students. The main outcome is a Didactic Concept that emphasizes essential principles and introduces three scientific ideas. These ideas offer a fresh perspective on the teaching and learning process in the course "Artistic Expressions I," specifically for appreciating Cuban popular music.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alaminos-Fernández, A. F. (2023). La música popular como poder blando cultural. OBETS. Revista De Ciencias Sociales, 18(1), 1736. https://doi.org/10.14198/obets.23907
Duran Veloz, M. M. F., García Palomino, M. G. A., Pérez Castillo, M. D. F., & Mora Avilez, M. B. E. (2022). La educación musical y motricidad en la formación integral de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 4002-4021. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1783
Fenollosa, A. J. (2021). Propuesta Didáctica para la Práctica y la Sensibilización de la Música Contemporánea, a través de las TIC, en el Área de Música en la ESO. Revista Española de Investigación en Educación, 9(2), 65-87.
Huerta Ramón R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
Labarrere, G y Valdivia, G. E. (2000). Pedagogía. Pueblo y Educación.
López Jiménez, L. E., & Verdecía Marín, M. (2019). El repertorio musical local y su contribución a la identidad cultural: visión desde la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 15(71), 131-135. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Molinero, C. y Vila, P. (2017). Cantando los afectos militantes. Las emociones y los afectos en dos obras del canto folklórico peronista y marxista de los 70. Academia Nacional de Folklore.
Fernández, A. O. (2020). La experiencia musical como mediación educativa. Octaedro.
Sánchez Ortega, P. y Morales Hernández, X. (2002). Educación musical y expresión corporal. Pueblo y Educación.
Torres-Maya, F. H. (2022). Edgardo Martín, la música de concierto y su apreciación musical en Cuba. Cultura, Comunicación & Desarrollo. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo, 7(1). https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/335
Valle, A. (2012). La Investigación Pedagógica, otra mirada. Pueblo y Educación.
Roa Venegas; J. M. y Ruiz Fernández, P. (2020). Estudio comparativo del currículum educativo musical en países de la Unión Europea. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2(2), 79-88. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4123
Sánchez Ortega, P. (2017). Educación Musical en Cuba. Teoría y práctica educativa. Pueblo y Educación.
Zubeldia Echeberria, M. A. (2017). Los modelos de enseñanza musical en Europa. Música Oral Del Sur, (14), 261-282. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6286431
Hernández Oliva, D. (2021). Antecedentes y realidades del sistema de enseñanza artística en Cuba. Particularidades de la formación musical. Pedagogía y Sociedad, 24(60), 386-410. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-ysociedad/article/download/1214/1200/6540