The subject History of the contemporary world in pre-university

Main Article Content

Jhoannis Jacinto Rodríguez Avalos
Anairis Atalís Santa Cruz
Leonardo Ramón Marín LLaver
Eduardo Rafael Águila Turiño

Abstract

Cuban educational policy is focused on a process of transformations for its improvement, where curricular changes take place at different levels. The application of study programs faces the challenge of applying a new conception for the treatment of content from developmental didactics. The objective of this article is to socialize the improvement in the practice of teaching the subject History of the Contemporary World at the pre-university level. The result presented was based on the theoretical study and the systematization of lived experiences about how the teaching-learning process developing this subject was conceived and the possibilities of being perfected, based on the diagnosis. The educational context in which the study took place was the "Eduardo García Delgado" Urban Pre-University Institute, Trinidad municipality, Sancti Spíritus province. An essentially qualitative methodology was followed, where the theoretical methods of analysis-synthesis and inductive-deductive and the empirical methods of document review, systematization of experiences, survey and interview were used. The results obtained allowed us to reach the conclusion that, with the application of the developmental teaching strategies, based on the diagnosis that considered the potentialities and shortcomings, it was possible to meet the objectives of the aforementioned subject, so that the students understood contemporary historical processes, phenomena and events in a comprehensive manner, from an economic, social, political, philosophical and cultural vision, to critically assess them and assume a revolutionary position regarding their concrete manifestations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Avalos, J. J., Atalís Santa Cruz, A., Marín LLaver, L. R., & Águila Turiño, E. R. (2023). The subject History of the contemporary world in pre-university. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3566. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3566
Section
ARTICLES
Author Biographies

Jhoannis Jacinto Rodríguez Avalos, "Eduardo García Delgado" Urban Pre-University Institute. Cuba

Licenciado en Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia.Profesor de Historia del mundo contemporáneo ¨IPU Eduardo García Delgado¨.Trinidad.Doctorando en Ciencias de la Educación. Docente Especialista Principal del MINED. Profesor Instructor de la Universidad de Sancti Spíritus ¨José Martí Pérez¨.

Anairis Atalís Santa Cruz, University of Sancti Spíritus "¨José Martí Pérez¨". Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas.Vicedecana de la Facultad de Ciencias Pedagógicas  de la Universidad de Sancti Spíritus ¨José Martí Pérez¨.Profesor Titular.

Leonardo Ramón Marín LLaver, Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Doctor en Ciencias Pedagógicas.Profesor de la Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.Profesor Titular.

Eduardo Rafael Águila Turiño, "Julio Antonio Mella" Municipal University Center. Trinidad. Cuba

Máster en Ciencias de la Educación. Director del Centro Universitario Municipal "Julio Antonio Mella". Trinidad. Profesor Auxiliar.

References

Bernal, L. y Pérez, A. (2023). Conciencia histórica y proceso de enseñanza aprendizaje de la historia. Una revisión necesaria. Debates por la historia. XI(1). 85-113.

Dávila, Y., Robaina, M. y López, Z. (2019). La historia universal mediante la obra martiana en el tercer perfeccionamiento de la educación cubana. Revista Varona (68), 2019.

Echevarría, I. (2013). La selección y uso de las fuentes del conocimiento para la enseñanza de la historia universal contemporánea en la formación pedagógica de los especialistas. Revista Varela, 2(35)

Espinoza, E., Samaniego, R., Verónica, G. y Vélez, E. (2020). La metodología cooperativa para el aprendizaje. Universidad técnica de Machala. Publicaciones, 50(2), 41-58.

Hernández, G.P., Díaz, B. y Guevara, J. (2014). Propuesta didáctica para la motivación por la Historia desde las actividades extraclases en el Preuniversitario. (Parte II). Revista Conrado, 10(44), 54-60.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: prácticas y teoría para otros mundos posibles. Bogotá, Colombia. Editorial Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano CINDE. 1ra Ed, 258

Lama, E. y González, N. (2019). La Historia Universal en el Tercer Perfeccionamiento de la Educación Cubana. Revista Varona (70), 2020.

Loredo, D. y Lama, E. (2022) ¿Cómo contribuir a la Educación Ciudadana desde la Historia Universal en la formación docente de la carrera de Marxismo Leninismo Historia? Órbita Científica, 28(119).

Palacios Quezada, J. B. y Barrero Serrano, G. I. (2021). Breve análisis de los métodos empleados en la enseñanza de la historia en educación básica. Revista Sociedad & Tecnología, 4(1), 65-73.

Pantoja Suárez, P. T. (2017). Enseñar Historia, un reto entre la didáctica y la disciplina: reflexión desde la formación de docentes de ciencias sociales en Colombia. Diálogo Andino (53) P. 59-71

Prats, J. y Santacana, J. (2014). Por qué y para qué enseñar Historia. En Prats, J. (coord.). Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-27). Barcelona: Graó.

Reyes, J. (2022). Reflexiones sobre la didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en el siglo XXI, Editorial Académica Universitaria, Las Tunas, Cuba.

Sánchez Agustí, M. (2011). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Resultados de una intervención en la formación de maestros. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. (25), 3-15

Santisteban Fernández, A. (2019). La enseñanza de las ciencias sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El futuro del pasado, (10), 2019, pp. 57-79

Valdés, D.M. (2018). Uso del cine en la enseñanza de la historia. EduSol 18 (63).

Zilberstein, J. y Olmedo, S. (2014) Las estrategias de aprendizaje desde una didáctica desarrolladora. Revista Atenas, 3(27).

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.