Perspectives of inclusive education from the Provincial Directorate of Education

Main Article Content

Sandra Ramírez Hernández
Olivia García Reyes
Liset Rivera Verdecia

Abstract

Carrying out a process of quality educational inclusion in today's societies constitutes a challenge that starts from fighting discriminatory ways of exclusion in different contexts and for dissimilar causes, in which risk factors concur in parallel, the lack of preparation of those involved in the search for solutions and the assimilation of the students before the aid. In this sense the article presents a study about the preparation of provincial education methodologists for the care of students in vulnerable situations from an inclusive approach. Theoretical methods such as historical-logical analysis, induction-deduction and analysis-synthesis were used in its elaboration; empirical methods such as documentary analysis, interview and observation of methodological activities; and statistical techniques such as percentage analysis. Among the main limitations found were the insufficiencies in the projection of inclusive socio-educational practices from the methodological work system of the Provincial Directorate of Education; currently, there is no harmoniously designed system that allows converting educational systems in response to the diversity of learners and making the right to education with equal opportunities truly practical, especially those who are sometimes excluded due to being in a situation of vulnerability. It was possible to conclude that methodologists play a fundamental role in directing the process of prevention, detection, stimulation, diagnosis/evaluation and early intervention of students with barriers to learning and social participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramírez Hernández, S., García Reyes, O., & Rivera Verdecia, L. (2023). Perspectives of inclusive education from the Provincial Directorate of Education. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3554. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3554
Section
ARTICLES
Author Biographies

Olivia García Reyes, University of Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca". Cuba

Profesora Titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas.

Liset Rivera Verdecia, Tony Alomá Special School. La Palma Municipality. Pinar del Río. Cuba

Licenciada en Educación Especial. Directora de la Escuela Especial Tony Alomá.

References

Arnaiz, P.; de Haro, R. y Maldonado, R. (2019). Barriers to student learning and participation in an inclusive school as perceived by future education professionals. Journal of new Approaches in Educational Research, 8(1), 18-24. DOI: 10.7821/near.2019.1.321.

Castro, L., García, C. y López, R. (2020). Exclusión social, inclusión política y autoestima de jóvenes en pobreza, Monterrey, México. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XXVI(1), 38-50, FCES LUZ, ISSN: 1315-9518, ISSN-E: 2477-9431

Carrillo, C., y Moscoso, D. (2022). La inclusión educativa y atención a la diversidad en educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), Article 5. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.2908

Cervantes, E. (2019). Un Acercamiento a la Formación de Docentes como Investigadores Educativos en México. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 59-74.

García, L., Vigoa, Y., Álvarez, D. y Quijije., H. (2021). Una mirada a la inclusión como oportunidad de desarrollo. UNESUM-Ciencias: Revista Científica Multidisciplinaria, 5(6 Especial Ingenierías), 95-100. ISSN 2602-8166

Llópiz, K., Pérez, D. y Rodríguez, B. (2020). Preparación para la vida adulta independiente: Un camino para promover la inclusión socioeducativa de escolares con necesidades educativas especiales. Propósitos y representaciones, 8(Extra 3), 4.

López, M., Vidal, M., y López, S. (2022). Tendencias actuales sobre estrategias para la inclusión educativa de alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). MLS Inclusion and Society Journal, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.56047/mlsisj.v2i1.1318

MINED (2014). Reglamento de trabajo metodológico del Ministerio de Educación. La Habana: MINED. https://www.moron.gob.cu/images/PDF/nuestraRegion/Educaci%C3%B3n/Direcci%C3%B3n_Municipal /RESOLUCION_No._200-14.pdf

Ravelo, L., y Bonilla, I. (2022). La cultura inclusiva en la formación inicial del Licenciado en Educación Pedagogía-Psicología. Revista Conrado, 18(86), Article 86.

Reinoso, E. y Ramírez, E. (2020). La inclusión educativa en el contexto de la educación cubana. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 8(3) DOI: https://doi.org/10.34070/rif.v7i1

Reyes, R. y Prado, A. (2020). Information and Communication Technology as Tools for Inclusive Education Systems in Elementary Schools. Revista Educación, 44(2), 506-525.

Robles, A. (2021). Educación inclusiva, medio y propósito de la educación para todos. Boletín Redipe, 10(1), 173-184.

Rodríguez, O., Casalis, A. y Armas,M. (2021). La inclusión socioeducativa de niños y adolescentes con discapacidad intelectual. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 8(2), 81-91. ISSN-e: 2707-8973

Sandoval, M., Simón, C., y Márquez, M. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: Barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Revista Complutense de Educación, 30(1). https://doi.org/10.5209/RCED.57266

Valdés, R. A., López, V., y Jiménez, F. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y la convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), Article 2. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.2

Most read articles by the same author(s)