Impact of ICTs on basic education in Latin America

Main Article Content

Jhoansson Victor Manuel Quilia Valerio
Joel Alberto Alfaro Mendoza
Margaret Aurora Riveros Avila

Abstract

In recent decades, Information and Communication Technologies (ICT) have been considered revolutionary elements capable of generating a significant impact on teaching-learning processes, although in regions such as Latin America, this task has represented a challenge due to problems of the area. This article focused on analyzing the evolution that ICTs have had within the educational sector in recent years, including the COVID-19 pandemic, and the advantages they offer for the future of Latin American education. For this, a general review of the bibliography related to the presence of ICTs in the educational field of Latin America was carried out, focusing on the period corresponding to this pandemic. Scientific articles were collected from scientific databases such as Scielo, Redalyc, Scopus, among others. Based on this work, it was concluded that the arrival of the Covid-19 pandemic and global migration towards virtual education resulted in a strong challenge for the region's educational systems, which have been able to deal with their deficiencies. and cope with the hasty transition to a virtual education mediated by ICT. In the end, it is possible to affirm that this health crisis came to serve as a boost for this region to finally move towards successfully adopting these digital tools within the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quilia Valerio, J. V. M., Alfaro Mendoza, J. A., & Riveros Avila, M. A. (2023). Impact of ICTs on basic education in Latin America. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3291. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3291
Section
REVIEW ARTICLES

References

Aguilar Gordón, F. del R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, 46(3), 213-223. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Álvarez, N., & Alderete, M. V. (2019). Ciudades innovadoras: El efecto sobre el desempleo en la región de Latinoamérica *. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 193-222.

Aravena Domich, M. A. (2022). Educación, Pandemia y TIC: Una mirada desde la experiencia docente - Colombia. Mérito - Revista de Educación, 4(12), https://doi.org/10.33996/merito.v4i12.951

Area Moreira, M., Cepeda Romero, O., & Feliciano García, L. (2018). El uso escolar de las TIC desde la visión del alumnado de Educación Primaria, ESO y Bachillerato. Educatio Siglo XXI, 36(2), https://doi.org/10.6018/j/333071

Bárcena, A. (2021). Efectos socioeconómicos de la COVID-19 en América Latina y el Caribe y perspectivas de recuperación. Pensamiento Iberoamericano, 10, 61-87.

Bullón-Solís, O. (2021). Educación virtual interactiva como metodología para la educación: Revisión de literatura. Crescendo, 11, 225-238. https://doi.org/10.21895/incres.2020.v11n2.06

Cabero Almenara, J., & Valencia Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: Una mirada desde Latinoamérica. Aula abierta, 48(2), 139-146.

Calderón-Delgado, E. I., & Velásquez-Albarracín, V. P. (2022). Retos del docente en la educación postpandemia. CIENCIAMATRIA, 8(2), https://doi.org/10.35381/cm.v8i2.776

Camacho Ramírez, W. M., Vera Castro, Y. K., & Mendez Palomeque, E. D. (2018). TIC: ¿Para qué? Funciones de las tecnologías de la información. RECIMUNDO, 2(3), 680-693

Cañarte Castillo, M. G., Delgado Bernal, D. S., Tóala Rengifo, O. W., & Vélez Vite, J. L. (2021). La lección aprendida del COVID-19. Los retos de la educación. RECIAMUC, 5(3), 281-292

Chacón, M. (2022). Desarrollo de competencias digitales en los docentes post pandemia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3, 817-825. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.151

Chen, X., & Zhao, X. (2021). Observaciones y perspectivas sobre las modalidades de educación básica en América Latina en la era pandémica y pospandémica: Estudio de caso: Aprende en Casa de México. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(67), https://doi.org/10.6018/red.480841

Cobos Velasco, J. C., Muñoz Correa, G. K., Muñoz Correa, K. E., & Zavala Urquizo, D. F. (2021). La familia y la comunicación a través de las TIC en época de Pandemia COVID-19. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(20), https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.252

Cortés Rincón, A. (2017). Políticas públicas para la integración de las TIC en educación. Educación y Ciudad, 33, 75-86.

Escuder, S. (2019). Regionalización de la brecha digital. Desarrollo de la infraestructura de las TIC en Latinoamérica y Uruguay. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 9(17), https://doi.org/10.32870/pk.a9n17.356

Formichella, M. M., & Alderete, M. V. (2018). TIC en la escuela y rendimiento educativo: El efecto mediador del uso de las TIC en el hogar. Cuadernos de Investigación Educativa, 9(1), https://doi.org/10.18861/cied.2018.9.1.2822

Gajardo, M. (2020). Desarrollo educativo en América Latina. Tendencias globales. Desafios reginales. FLACSO Chile. https://flacsochile.org/doc/2020/Desarrollo_Educativo_en_AL_Nov_2020.pdf

Gallegos de Dios, O.-A. (2022). Ausentismo, deserción escolar y rezago educativo en secundarias públicas en México durante la pandemia del Covid-19. Sincronía, 81, 725-745.

George-Reyes, C. E. (2021). Incorporación de las TIC en la Educación. Recomendaciones de organismos de cooperación internacional 1972-2018. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(1), https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp101-115

Gonzales Matta, N., Fernández Monge, L. M., Mosqueira Neira, M. F., Ferro Taipe, P., & Fontánez Marcano, M. (2022). Desarrollo de la Creatividad en los Niños de Educación Primaria en América Latina en Tiempos de Pandemia Covid-19. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(4), 6.

Guanilo Paredes, C. E., & Dávila Morán, R. C. (2021). Reflexiones sobre las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el ámbito universitario. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico., 14, 14. https://doi.org/10.5281/zenodo.5205203

Hernández Suárez, C. A., Gamboa Suárez, A. A., & Prada Núñez, R. (2021). Síndrome de burnout en docentes de educación básica y media en tiempos de crisis. Boletín Redipe, 10(9), 472-488.

Hervis, E. E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-25.

Karam-Rozo, J. M., Linares Laguna, L. M., Moreno Ballesteros, A. M., Mejía -Medina, F., Plazas-Gómez, L. A., & Castillo Pinilla, C. (2019). Tecnologías de la información y la comunicación en la educación con enfoque en América Latina. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(4), 89-106.

Leiton Quintero, M., Mesa Bejarano, M., & Ortíz Carabali, S. S. (2022). Retos de la educación: Una mirada durante y después de la pandemia (2019- 2022). Ciencia LatinaRevistaCientíficaMultidisciplinar,6(2), https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1987

Lugo, M. T., Ithurburu, V. S., Sonsino, A., & Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de Pandemia: Desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73, https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719

Magalhães, G. M., Giannecchini, L., Lizarazo, N., & Entenza, A. (2021). Privatización de la Educación en el Contexto de la Pandemia y Post-Pandemia: Viejos y nuevos rostros que desafían la realización del Derecho Humano a la Educación. FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação, 11. https://www.seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114046

Marquínez, O. P. B., & Muñoz, D. E. M. (2022). Educación rural mediada por tecnología tradicional en tiempos de pandemia 2020-2022. Entre Ciencia e Ingeniería, 16(31), https://doi.org/10.31908/19098367.2778

Martínez Molina, O. A. (2018). Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Básica. Revista Scientific, 3(10), 154-174.

Martínez Tessore, A. L. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19. Propuesta Educativa, 2(56), 11-27.

NU. CEPAL-UNESCO. (2021). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL, UNESCO. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la -pandemia-covid-19

Pando, V. F. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y Representaciones, 6(1), 463-505. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167

Quiroga-Parra, D. J., Torrent-Sellens, J., & Murcia Zorrilla, C. P. (2017). Usos de las TIC en América Latina: Una caracterización. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 25(2), 289-305. https://doi.org/10.4067/S0718-33052017000200289

Reyna Alcántara, A. (2022). Competencias digitales y desempeño docente en los colegios de Latinoamérica. Desafíos: Revista Científica de Ciencias Sociales y Humanidades, 13(1), 25-36.

Rivera Merino, D. A., Naranjo Pinela, T. C., González Romero, L., & Cordero Alvarado, N. I. (2022). Educación en línea en el contexto de la pandemia por COVID-19. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.368

Rivoir, A. (2020). Tecnologías digitales y transformaciones sociales: Desigualdades y desafíos en el contexto latinoamericano actual. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm00zt

Robinet Serrano, A. L., & Pérez Azahuanche, M. Á. (2020). Estrés en los docentes en tiempos de pandemia Covid-19. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 5(12), 637-653.

Roca Castro, D. F. (2022). Las TIC en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje en Tiempos de Postpandemia en los Estudiantes de Secundaria. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 7(4), 93.

Rodríguez, J. G., & Sánchez Riofrío, A. M. (2017). TIC y pobreza en América Latina. Íconos: Revista de Ciencias Sociales, 57, 141-160.

Varas-Meza, H., Suárez-Amaya, W., López-Valenzuela, C., & Valdés-Montecinos, M. (2020). Educación virtual: Factores que influyen en su expansión en América Latina. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(13), 21-40.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.