Formative research for teaching and learning in universities

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Maximiliano Epifanio Asis Lopez
Elí Monzón Briceño
Edgar Hernandez Medina

Abstract

Formative research has acquired great importance in the curricular plans of universities since it can be seen as a strategy to train students in research. The purpose of this review article was to describe the concept of formative research and its implementation in higher education. Different databases and academic search engines, journal portals and electronic books were used to locate bibliographic documents; Afterwards, we proceeded to select the articles that prioritized the theoretical foundations of formative research, research training and formative research, characteristics of formative research, research as a pedagogical strategy and a model of formative research in universities. To begin with the elaboration of the review article, we proceeded to the documentary analysis, the group discussion and the evaluation of the quality of the articles found. The conclusion we reached was that formative research is a teaching strategy at universities in which professors and students share their research and studies through the development of the school years and allows teaching scientific research skills.

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How to Cite
Asis Lopez, M. E., Monzón Briceño, E., & Hernandez Medina, E. (2022). Formative research for teaching and learning in universities. Mendive. Journal on Education, 20(2), 675–691. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2676
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Maximiliano Epifanio Asis Lopez, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo

MAXIMILIANO E. ASIS LÓPEZ, Nació en la provincia de Yungay, departamento de Ancash. Realizó su estudio secundario en el colegio Nacional Santa Inés de Yungay. Doctor en Ciencia e Ingeniería de la Computación. Es Docente de Matemáticas y computación en la Facultad de Ciencias-UNASAM, Universidad Nacional en Huaraz (Perú). Obtuvo su Bachillerato en Matemática y licenciatura en Matemática con mención en Investigación de Operaciones e Informática. Obtuvo su Maestría en Computación e Informática en la UNASAM. Obtuvo su Bachillerato y titulo profesional en Ingeniería Informática y Sistemas. Con Maestría en Matemática. Las líneas de investigación de su interés son la Inteligencia Artificial, Lógica Difusa, el CAGD, Computación Gráfica, Optimización y los Métodos Numéricos.

Elí Monzón Briceño, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo

Elí Monzón Briceño, licenciado en Matemática y maestro en Educación con mención en Informática y Tecnología Educativa, actualmente docente nombrado adscrito al Departamento de matemática de la Universidad nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Mis temas de interés son en Educación matemática y Optimización matemática.

Edgar Hernandez Medina, Universidad Nacional SantiagoAntunez de Mayolo

Edgar Eli Hernandez Medina, Licenciado en Matemática y Maestro en Ciencias e Ingeniería con mención en Computación e Informática, actualmente docente contratado adscrito al Departamento de Matemática de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Mis temas de interés son en Algebra y Geometría.

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