Theoretical-methodological conception for the development of the creative performance mode in university students

Main Article Content

Midiel Marcos Mendoza
José Norberto del Valle Marín
Zaida González Fernández

Abstract

Cuban professional training allows university students to assimilate systematized content for the construction of their professional performance mode, as part of this they must express categories such as originality, flexibility, autonomy and motivation, belonging to a creative mode of performance. Teachers direct development in this way from the planning of academic, research and work activities, as well as the design and application of teaching tasks for learning. The objective of this article is to analyze a proposal for a theoretical-methodological conception, organized by a theoretical-conceptual component and a methodological component, which enables the performance of teachers in the direction of the development of the creative way of acting in students. It was the result of a qualitative research, which used systematization, to demonstrate the need for the concept presented. Likewise, the use of participant observation, interview and in-depth sessions was revealed, as well as analysis of the product of the activity and its results. From a theoretical systematization, a position regarding the aforementioned categories was assumed, and the conformation of the theoretical-methodological conception, which was of great research interest, with relevance and possibility of application in the process of training graduates in Pedagogy-Psychology, by taking advantage of the potential of the labor practice in pursuit of their preparation for the fulfillment of their professional functions. This proposal was built with the participation of teachers and students, concluding with its need for application in the professional training of psychopedagogues.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marcos Mendoza, M., del Valle Marín, J. N., & González Fernández, Z. (2021). Theoretical-methodological conception for the development of the creative performance mode in university students. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1185–1202. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2631
Section
ARTICLES
Author Biographies

Midiel Marcos Mendoza, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Departamento de Formación Pedagógica General. Profesor

José Norberto del Valle Marín, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Departamento de Formación Pedagógica General. Profesor

Zaida González Fernández, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Departamento de Formación Pedagógica General. Decana de la Facultad de Ciencias Pedagógicas.

References

Addine, F. (2015). Aportes e impactos obtenidos desde una sistematización en el campo de la didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica VARONA, (61), Universidad Pedagógica Enrique José Varona. La Habana, Cuba. Disponible en: Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36064342200

Avelino, J. A., & Cala, C. A. (2020). Atención a la diversidad: Impacto en el aprendizaje profesional de los estudiantes de Pedagogía-Psicología. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 8(2), 7-7. https://doi.org/10.34070/rif.v8i2.221. https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/221

Baldomir, T. (2015). Sistema de acciones para la preparación metodológica de los profesores de Morfofisiología IV en evaluación colaborativa del aprendizaje. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Ciencias de la Educación. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Centro de Estudios de Educación. Licencia: Creative Commons: Atribución-No. Comercial-Compartir Igual 4.0 License. Disponible en: http://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/11944

Borges, H. A.; Corujo, R.; Lazo, Y. (2016). El modo de actuación creativo del docente que enseña educación artística en la educación superior. Rev. de Inv. Educ., La paz, 9(1), p. 111-121, Disponible en http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432016000100007&lng=es&nrm=iso

Chirino, M. (2013). Sistematización teórica de los principales resultados aportados en la investigación educativa y su introducción atendiendo a las características de estos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Concepción, M. L., Remedios, J. M. & Hernández, T. (2017). Barreras asociadas a la creatividad de los docentes: una propuesta de solución. Pedagogía y Sociedad, 20(49), 48-65. Disponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/516

Del Cristo, Y., Rodríguez, M., & Sobrino, E. (2020). El desarrollo de un modo de actuación creativo: Premisa de la orientación profesional pedagógica. Conrado, 16(75), 266-271. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000400266&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Gamboa, C., Lores, M., & Romero, I. (2016). Sistema de acciones metodológicas para el uso de los fondos bibliográficos en la Universidad de Guantánamo. EduSol, 16(57), 55-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5678527

Hernández, C., & Concepción, M. L. (2019). La preparación de los maestros en función de la estimulación. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-maestros-escolares.html

Horruitiner Silva, P. (2006). El proceso de formación en la universidad cubana. Pedagogía Universitaria, 11(3), Disponible en: https://link.gale.com/apps/doc/A466940840/IFME?u=anon~8a8cb87c&sid=googleScholar&xid=b170a8f7

Jara, O. (2003). Como sistematizar una propuesta en cinco tiempos. https://es.scribd.com/doc/109310178/sistematizacion-pasos

Lay, I., & Jiménez, M. I. (2020). Tareas Docentes para la Atención a la Diversidad Escolar. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 8(1), 9-9. https://doi.org/10.34070/rif.v8i1.193

Marcos, M., & Fernández, Z. (2019). La creatividad del psicopedagogo en la estimulación de las operaciones racionales del pensamiento en los escolares. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, 7. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/creatividad-psicopedagogo.html

Martín, F. (2018). Acciones metodológicas para perfeccionar el trabajo con la disciplina práctica laboral en la carrera comunicación social. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, 9. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/09/trabajo-practica-laboral.html

Martínez, L. E., Echeverría, L., & Hernández, L. (2021). La tarea docente. Tratamiento de los contenidos biológicos en secundaria básica / The teaching task. Treatment of biological contents in junior high school. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 30-40.

Ministerio de Educación Superior. (2019). Resolución 2 de 2018. La Habana: MES, https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior

Ministerio de Educación Superior(MES). (2016). Modelo profesional de la carrera Pedagogía- Psicología. La Habana: MES

Naipe, M. C., Salabert, I., Morales, M., Mestre, V. A., Garriga, N. E., & Toledo, T. E. (2017). La motivación en los estudiantes de primer año de la carrera de Medicina. Curso 2015-2016. Revista Médica Electrónica, 39(4), 906-915. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=75598

Most read articles by the same author(s)