Alternatives for professional pedagogical guidance by the psychopedagogue in 9th grade/Alternativas para la orientación profesional pedagógica por el psicopedagogo en 9no grado

Main Article Content

Yoanis Arango Pérez
Graciela Ramos Romero

Abstract

With the intention of guaranteeing the training and development of future education professionals, the process of Pedagogical Professional orientation is carried out. In practice, there were limitations in its development, specifically in basic secondary schools and in particular in the “José Luis Tassende” of Santiago de Cuba, so this research was carried out with the aim of proposing alternatives to the psycho pedagogue to carry out Professional Pedagogical Guidance with the 9 th grade students. The theoretical foundations of this problem were systematized with their respective criticism by the author. A diagnosis was made using theoretical methods (analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, critical analysis of sources and systemic-structural-functional), empirical (observation, documentary analysis, survey of students and teachers, interview to students and teachers ) and the percentage calculation was used as a mathematical method, all of them demonstrated the existence of the determined professional problem and justified the application of the proposed alternatives, which can be generalized to the remaining 9 th grade groups of the institution, since its partial application corroborated the feasibility and viability of the proposal; evidencing favorable changes and substantial transformations in those involved in the investigative process due to the professional guidance work carried out by the psycho pedagogue, this reaffirms the usefulness and relevance of the proposed solution to the professional problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arango Pérez, Y., & Ramos Romero, G. (2021). Alternatives for professional pedagogical guidance by the psychopedagogue in 9th grade/Alternativas para la orientación profesional pedagógica por el psicopedagogo en 9no grado. Mendive. Journal on Education, 19(3), 778–793. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2484
Section
ARTICLES
Author Biography

Graciela Ramos Romero, Universidad de Oriente

Profesora universitaria

References

Almenares, M. y otros. (2020). La orientación educativa en la formación de la habilidad argumentar en los estudiantes de Pedagogía-Psicología. Revista Luz, 19(1). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1022

Barrera Cabrera, I., Reyes Torres, A., & Cueto Marín, R. (2018). Estrategia de orientación profesional pedagógica con enfoque grupal para el desarrollo de intereses profesionales pedagógicos. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 517-548. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1421

Cancio, E. et al. (2018). Estrategia Educativa para la Orientación Profesional Pedagógica. Revista Infociencia, 22(2), ISSN 1029-5186. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000400517&lng=es&nrm=iso

Chang, R. et al. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500269

Delgado Guevara, E. & García Pérez, E. (2018). Estrategia de orientación vocacional para asegurar la continuidad de estudios. Luz, 17(2), 110-118. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/913

Hernández Quesada, B. A., Cardoso Barreras, M. T. & Thompson Zulueta, D. T. (2018). Sistema de acciones para favorecer la orientación profesional de los estudiantes hacia las carreras pedagógicas. Luz, 17(3), 125-135. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/929

Hernández, J. et al. (2018). Claves para el perfeccionamiento de la labor de Orientación Profesional Pedagógica. Revista Atenas, 3(43). http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/391

Pla, R. (2001). Perfeccionamiento del modo de actuación del docente. Folleto. Curso Prerreunión. Pedagogía 2001.

Reyes, I. y Segura, R. (2019). Alternativa metodológica para favorecer la autodeterminación en la continuidad de estudios en carreras pedagógicas. Una experiencia en el Centro Universitario Municipal de Calixto García. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. ISSN: 1989-4155 https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/autodeterminacion-carreras-pedagogicas.html

Ricardo Díaz, N., Teruel-Torres, N. T. & Pérez Almaguer, R. (2018). La Orientación Profesional Pedagógica como premisa en la formación de profesores de Biología Geografía. Luz, 17(1), 50-61. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/872

Ronda, Oro., Infante Ricardo, A. I. & Pérez Almaguer. (2017). La orientación profesional desde la práctica laboral sistemática. Luz, 16(1), 77-84. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article /view/798

Velázquez, K. (2020). La formación vocacional y Orientación Profesional Pedagógica: prioridad en las Escuelas Pedagógicas. Revista Luz, 19(3). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1051

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.