Educational tasks with GeoGebra in the Mathematical Superior I to Accounting and Finances/Tareas docentes con GeoGebra en la Matemática Superior I para Contabilidad y Finanzas

Main Article Content

Manuel Capote Castillo
Ildefonso Robaina Acosta
Marisol Capote Areces

Abstract

The current development claims the formation of competent professionals able to use the scientific and technological development. In this investigation the historical-logical, hypothetical-deductive, systemic-structural methods, documental analysis, observation, pedagogic tests and statistical methods were applied. The carried out diagnosis allowed to detect insufficient academic results in the students of this career in three successive school courses, as well as that the use of the computer resources is limited in the process of teaching learning of the Mathematical Superior I. The objective of this paper consists on proposing a system of educational tasks with the use of the GeoGebra in the process of teaching learning of the Mathematical Superior I in the career Licentiate in Accounting and Finances of the course for encounters of the Municipal University Center of Consolación del Sur that allows to elevate the quality of the learning in these students. These tasks were characterized to use the GeoGebra like half of teaching learning, learning object and work tool, establishing excellent bonds among the mathematical contents of this subject with the relatives to the professional profile keeping in mind the individual differences of the students. In the instrumentation of the educational tasks computers, telephones and pills were used. When introducing the tasks in the practice you could verify that the students reached improved outcomes in relation with those obtained in the three previous courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Capote Castillo, M., Robaina Acosta, I., & Capote Areces, M. (2021). Educational tasks with GeoGebra in the Mathematical Superior I to Accounting and Finances/Tareas docentes con GeoGebra en la Matemática Superior I para Contabilidad y Finanzas. Mendive. Journal on Education, 19(3), 809–820. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2136
Section
ARTICLES
Author Biographies

Manuel Capote Castillo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Matemática.

Ildefonso Robaina Acosta, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Matemática.

Marisol Capote Areces, Dirección Municipal de Educación. Consolación del Sur

Metodóloga de Informática de la Dirección Municipal Educación. Cons

References

Álvarez de Zayas C.M (1999) La escuela en la vida. Didáctica Recuperado en: http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La_escuela en_la_vida_C_Alvarez.pdf

Asencio, E. (2020). La tarea docente: una vía para mejorar el aprendizaje de la Física en la formación docente. Revista Varela, 20(56), 218233. Recuperado de: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/36

Albornoz Torres, C. (2013) Cálculo Simbólico también es posible con GeoGebra. Unión: revista iberoamericana de educación matemática, (34), 151-167, ISSN-e 1815-0640. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5897395

Borbón, A. (2010). Manual para GeoGebra. Guías para geometría dinámica, animaciones y deslizadores. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 11(1). Recuperado de: https://tecdigital.tec.ac.cr/revistamatematica/Secciones/Temas_de_Geometria /ABorbon_ManualGeogebraV11N1_2010/1_A. Borbon_ManualGeogebra.pdf

García, D., Leyva, J., y Guerra, Y. (2017): Cuadro de diseño del experimento para resolver tareas experimentales de Biología,Revista Varela, 17(48), 364–378. Recuperado a partir de http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/157

Hernández, E., Briones, A.J., Serdeira, P. y Medina, F. (2017). GeoGebra y TIC en Matemáticas de enseñanza secundaria. Universidad Politécnica de Cartagena. Anuario de Jóvenes Investigadores, 9(4), 212-215. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5981380

Hohenwarter, M. y Hohenwarter, J. (2009). Documento de Ayuda de GeoGebra. Manual Oficial de la Versión 3.2. https://docplayer.es/576032-Documento-de-ayuda-de-geogebra-manual-oficial-de-la-version-3-2-markus-hohenwarter-y-judith-hohenwarter-www-geogebra-org.html

López, A. M., Arnaiz, I., Barrios. y Rodríguez, J. A. (2018). Resolución de problemas geométricos de optimización utilizando el asistente matemático GeoGebra. En Álvarez, R.(Ed.), Enseñanza aprendizaje de la Matemática. X Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias, La Habana, Cuba.

López, G. A., Castro, N. y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9(1), 120-128. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/524

Mass S. A. (2010). Las tareas docentes integradoras dentro de la estructura de la actividad de estudio. MEDISUR, 8(6). Recuperado en: http://www.MEDISUR.sld.cu/index.php/MEDISUR/article /view/1434

MES. (2016). Modelo del profesional. Plan de estudios E. Carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Robaina, I. (2017). Modo de actuación creativo en la formación inicial del profesor de matemática (tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Pinar del Río, Cuba.

Rodríguez, R., García, D.M., González, O., Pigueiras, D. Serrano, A., García, L., Díaz, R. (2000). Introducción a la Informática Educativa, Universidad de Pinar del río Hermanos Saiz. Instituto Superior Politécnico José a. Echevarría, Cuba.

Silvestre, M. y Zilberstein J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. C. de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Yemail, C. A. (2017). Modelación y simulación con GeoGebra: una experiencia en el estudio de situaciones con medidas de área y volumen (Tesis de Maestría no publicada). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>