Welding skill in head position: system of actions for development
Main Article Content
Abstract
At the center of the problems that are investigated in Technical and Professional Education is the development of professional skills in the process of practical teaching of welding, in the context polytechnic school-productive entity, with the purpose of competent training of the force of qualified work for its insertion in the contemporary work world. The objective of this work was to present a system of actions for the development of the ability to weld in head position, welding, in the first-year students of the Specialized Workers in Welding specialty, in the First May Polytechnic Center of Pinar del Río. The research process was carried out on a dialectical-materialistic basis and methods of the theoretical level and the empirical level were used such as historical-logical, inductive-deductive, analysis-synthesis, modeling, system approach, observation, the documentary analysis and the interview, which allowed a theoretical and practical assessment of the educational reality and the proposal of the system of actions. This result contributed to the preparation of the students to face the professional problems that demand the field of action of the specialty.
Downloads
Article Details
References
Arroyo Tovar, R. (2015). Habilidades gerenciales: desarrollo de destrezas, competencias y actitud (2.ed.). ECOE EDICIONES. Recuperado a partir de https://www.casadellibro.com/ebook-habilidades-gerencialesdesarrollo-de-destrezas-competencias-y-actitud-ebook/9789586487566/2611450
Benítez León, S., & Mena Lorenzo, J. A. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Mendive, 14(4), 302-307.
Blamey Benavides, X., Mosquera, E., & Díaz, F. (2016). Estudio exploratorio II: Identificación de nanopartículas en procesos industriales de soldadura y de minería. Ciencia & Trabajo, 18(55), 28-36. https://doi.org/10.4067/S0718-24492016000100006
García Gómez, A., & Vargas Rodríguez, M. (2016). Actividades para el desarrollo de habilidades en gestión de la información. EduSol, 16(57), 148-154.
Mena Lorenzo, J. A., Aguilar Blanco, Y., & Mena Lorenzo, J. L. (2019). La práctica laboral en la Educación Técnica y Profesional. Su historia. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 167-182.
Oñoz Gutiérrez, P., Rodríguez Pérez, M., & Fadraga Hernández, E. (2017). Selección de electrodos para la recuperación de las tapas de cilindros del motor de la locomotora tgm8k. Centro Azúcar, 44(1), 23-31.
Oviedo Rodríguez, J., & González González, M. (2016). Formación y desarrollo de habilidades técnicas en el bachillerato técnico, 7(3), 245-258.
Puello Silva, J., León Méndez, G., Gómez Marrugo, D., Muñoz Monroy, H., & Blanco Herrera, L. (2018). Determinación de metales pesados en humos metálicos presentes en ambientes informales de trabajo dedicados a la soldadura | Puello Silva | Revista Colombiana de Ciencias Químico-Farmacéuticas. Rev. Colomb. Cienc. Quím. Farm., 47(1), 14-25. https://doi.org/https://doi.org/10.15446/rcciquifa.v47n1.70653
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.ed.). Madrid: Espasa. Recuperado a partir de https://www.rae.es/obras-academicas/diccionarios/diccionario-de-la-lengua-espanola
Rodríguez Pérez, O. H., & Bravo Sosa, L. A. (2015). Tecnología de fabricación por soldadura de un tanque separador de vapor-expansión. Ciencias Holguín, 21(2), 22-31.