Disciplinary knowledge Contributions from the university to the Software Industry

Main Article Content

Sonia Itati Mariño
Pedro Luis Alfonzo

Abstract

The computer science discipline presents different evidences about theoretical and empirical approaches. Thus, studies treated from evidence-based software engineering or ISBE, provide a logical and methodological approach. In this paper, the approach from the Software Engineering and, in particular, the treatment focused on the SWEBOK guide, shows how some of these areas are represented in the final graduation works defended by the students of the Bachelor of Information Systems in the 2016 and 2017 years , in Argentina . In the paper, the method based on the ISBE is exposed, and the materials under study were the final student productions. The results show the predominance of one of the knowledge areas of the SWEBOK guide. These findings could be explained by the curricular line assumed from the career, treated and deepened in this space of professional and personal training, the previous knowledge recovered from other subjects and the demands of the context. Therefore, results demonstrate the relevance of strengthen the networks with external organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mariño, S. I., & Alfonzo, P. L. (2020). Disciplinary knowledge Contributions from the university to the Software Industry. Mendive. Journal on Education, 18(2), 254–265. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1887
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sonia Itati Mariño, Departamento de Informática. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. 9 de Julio 1449. CP. 3400. Corrientes. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina

Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Profesora Titular, Dedicación Exclusiva, del Departamento de Informática de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Licenciada en Sistemas. Es Magíster en Informática y Computación. (UNNE - Universidad de Cantabria - España). Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científica (Facultad de Humanidades - UNNE). Doctora en Ciencias Cognitivas (UNNE). Antecedentes en la formación de Recursos Humanos de grado y posgrado. Dirección de proyectos de investigación aplicada e I+D

Pedro Luis Alfonzo, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina.

Docente - Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste.

Mgter. en Ingenieria del Software

Formacion de RRHH. Integrante de proyectos de I+D

References

Argentina. Ministerio de justicia y Derechos humanos. (2004). Ley de promoción de la industria del software. Ley 25.922. Argentina: Ministerio de justicia y Derechos humanos. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/95000-99999/98433/norma.htm

Argentina. Ministerio de Producción y Trabajo. (2019). Ley de la Economía del Conocimiento. El Congreso aprobó la Ley que promueve la Economía del Conocimiento. Argentina: Ministerio de Producción y Trabajo. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/noticias/el-congreso-aprobo-la-ley-que-promueve-la-economia-del-conocimiento

Argentina. Parlamento argentino. (2019). Régimen de Promoción de la Economía del Conocimiento. Ley 27.506. Argentina: parlamentario.com. Recuperado de: http://www.parlamentario.com/db/000/000759_ley_de_edc_8.3.19.pdf

Bourque, P. y Fairley, R. E. (2014). SWEBOK Guide to the Software Engineering Body of Knowledge, Version 3.0. IEEE Computer Society. Recuperado de: https://www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering

Dunkel, A. y Gödel, A. (2015). Búsqueda de evidencia convincente en los estudios de Ingeniería de Software, RACCIS, 5(1), pp. 25-31.

Genero, M. (2016). Ingeniería del software basada en la evidencia. Escuela Superior de Informática: Universidad de Castilla-La Mancha: España.

Giró, J. F., Disderi, J. y Zarazaga, B. (2016). Las causas de las deficiencias de la Ingeniería de Software. Ciencia y Tecnología, 16, pp. 69-80.

Kitchenham, B., Budgen, D. y Brereton, P. (2015). Evidence-Based Software Engineering and Systematic Reviews. CRC Press. Recuperado de: https://www.crcpress.com/Evidence-Based-Software-Engineering-and-Systematic-Reviews/Kitchenham-Budgen-Brereton/p/book /9781482228656

López, A. y Ramos, A. (2018). El sector de software y servicios informáticos en la Argentina. Evolución, competitividad y políticas públicas. Argentina: Fundación CECE. Recuperado de: http://fcece.org.ar/wp-content/uploads/informes/software-servicios-informaticos-argentina.pdf

Madeyski, L., Kitchenham B. y Wnuk K. (2018). Introduction to the special section on Enhancing Credibility of Empirical Software Engineering. Information and Software Technology, 99, pp. 118-119.

Mariño, S. I. y Alfonzo, P. L. (2017). Ingeniería de software basado en evidencia: soportes como producto académico. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 14(1), pp. 50- 68.

Mariño, S. I. y Alfonzo, P. L. (2019). Las áreas de conocimiento Swebok en producciones de graduación. Un estudio de la disciplina Informática en la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura (FaCENA) de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE), Argentina. e-Ciencias de la Información, 9(2), DOI: 10.15517/eci.v9i2.35553

Red de Universidades con Carreras en Informática. (2019). Carreras de grado en informática. Propuesta de Currícula. Argentina: RedUNCI. Recuperado de: http://redunci.info.unlp.edu.ar/docs/propuesta.doc

Sommerville, I. (2011). Ingeniería de software. Pearson Educación: Madrid, España.

Vijay, K., Nangia, A. Q., Ansari, A. B, Shilpi, J., Sunanda, C. y Tapasya, P. (2008). Applications of evidence based software engineering for IT systems, Review of Business and Technology Research, 1(1), pp. 1-7.