Technological tool to support skills training of skills in students with intellectual disabilities

Main Article Content

Darielys Hernández Mitjans
Iris Valdés Valdés
Jesús Vázquez Campo

Abstract

Special education is due to the preparation of the child with intellectual disability for life, where the training of skills is a primary need. As a response to this problem, research is conducted, which aims to establish a technological tool to support the formation of skills in children with intellectual disabilities, which serve as support for the work of the teacher. In its development methods of the theoretical level were used, such as analytical-synthetic, induction-deduction; and from the empirical level, such as the documentary analysis, observation and interview, as well as those corresponding to descriptive and inferential statistics that allowed compiling, interpreting and processing the information related to the subject. As a result, a computer application is obtained, which contributes to the formation skills in students with intellectual disabilities, providing a range of functionalities that facilitate the development of activities related to facilitated language, phonemic processes, recognition of objects in the daily life, the interaction with the family with corrective and / or compensatory character. It allows the interaction of the student with the computer application, always with the presence of the teacher using levels of help that provide success in the learning of skills, evaluating their performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Mitjans, D., Valdés Valdés, I., & Vázquez Campo, J. (2020). Technological tool to support skills training of skills in students with intellectual disabilities. Mendive. Journal on Education, 18(3), 528–540. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1663
Section
ARTICLES

References

Echeverría Sáenz , A. (2014). Usos de las TIC en la docencia universitaria: opinión del profesorado de educación especial. Actualidades investigativas en educación. 14(3). Disponible en https://doi.org/10.15517/aie.v14i3.16131

Ferreyra, J. A., Méndez, A., & Rodrigo, M. A. (2009). El uso de las TIC en la Educación Especial: Descripción de un Sistema Informático para Niños Discapacitados Visuales en Etapa Preescolar. La Plata , Argentina: Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. 14(3). Disponible en https://doi.org/10.15517/aie.v14i3.16131

Graells, Pere Ramón Marquès. 2013. «Impacto de las Tic en la educación: Funciones y limitaciones». 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC 2(1):2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817326

Heredero, E., & Carralero , A. (2014). Experiencias y recursos con las tics para la atención al alumnado con necesidades educativas especiales. Acta Scientiarum. Education, 36(2), 279-286. Disponible en https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4864664.pdf&ved=2ahUKEwivuujp-

Pascuas-Rengifo , Y., Vargas-Jara , E., & Sáenz-Núñez , M. (2015). Tecnologías de la información y las comunicaciones para personas con necesidades educativas especiales. Entramado. 11(2). Disponible en https://doi.org/10.18041/entramado.2015v11n2.22233

Peña Beltrán, Y. M., & Aristizabal Ramirez, I. C. (2010). Estado del arte de las TIC's aplicadas en niños y niñas con necesidades educativas especiales. Colombia: Universidad de la Sabana, Facultad de Educación, Licenciatura en Pedagogía Infantil. Disponible en https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://core.ac.uk/download/pdf/47071231.pdf&ved=2ahUKEwjBzKmm-eDpAhWBd98KHezVB74QFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw320OXJw4gEopKPxsOZyfyz

Prieto Díaz, V., Quiñones LA Rosa, I., Ramírez Durán, G., Fuentes Gil, Z., Labrada Pavón, T., Pérez Hechavarría, O., & Montero Valdés, M. (2011). Impacto de las tecnologías de l información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Ciudad de La Habana: Educación Médica Superior. Disponible en https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100009

Román, M., Cardemil, C., & Carrasco, Á. (2011). Enfoque y metodología para evaluar la calidad del proceso pedagógico que incorpora TIC en el aula. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(2). Disponible en: http://revistas.uam.es/riee/article/view/4453

Sevillano García, M. L., & Rodríguez Cortés, R. (2013). Integración de tecnologías de la información y comunicación en educación infantil en Navarra. Píxel-Bit: Revista de Medios y Educación, (42), 75-87. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4223548

Vigotski, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)