Overcoming of teachers for the attention to students with academic talent in Luena- Moxico, Angola

Main Article Content

Fernando Castro Antonio
Julio Antonio Conill Armenteros
Yosniel Estevez Árias

Abstract

In the analyzes carried out in the plenary session of the National Accreditation Board on the processes of external evaluation of the Institutions of Higher Education in Cuba, a group of difficulties was identified that recommended the incorporation of a member of the same as an observer of these. From the analysis of the reports presented by each evaluator and the analyzes in the plenary session of the National Accreditation Board, this work was proposed to systematize the experiences reached from the year 2016 to date and to propose a procedure that guides the work of future observers. The practice demonstrated the utility of the observer in terms of ensuring compliance with the regulations and procedures established by all the evaluators, while also leaving important recommendations for future processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Antonio, F., Conill Armenteros, J. A., & Estevez Árias, Y. (2019). Overcoming of teachers for the attention to students with academic talent in Luena- Moxico, Angola. Mendive. Journal on Education, 17(1), 122–139. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1507
Section
ARTICLES
Author Biographies

Fernando Castro Antonio, Estudiante angolano que cursa el Doctorado en el CECES

Licenciado en Educación Especial. Estudiante de doctorado en Cuba.

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciado en Educación. Especialidad Educación Especial.

Yosniel Estevez Árias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciado en Educación. Especialidad Educación Especial.

References

Adao Cabunde, A., Valdés Abreu, L., & Valdés Ramos, L. (2016). La motivación por el aprendizaje escolar. Una necesidad de la enseñanza primaria en el municipio Kissama de la República de Angola. IPLAC, (3).

Adao Cabunde, P., Valdés Abreu, L., & Valdés Ramos, L. (2016). La calidad educativa de la enseñanza primaria en la República de Angola. IPLAC, (6).

Addine Fernández, F., & García Batista, G. (2012). El proceso pedagógico de posgrado para educadores: Superación de maestros y profesores: curso 7: pedagogía 2013. En El proceso pedagógico de posgrado: fundamentos, retos y aplicaciones (pp. 19-22). La Habana: Sello editor Educación Cubana.

Almeida J.F. (2015). Estrategia de Superación Profesional de los docentes de matemática de la educación media técnica industrial en Angola (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Añorga, J. (1999). Paradigma educativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad.

Armas Ramírez, N. de, & Valle Lima, A. (2011). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Artículo 26 | Declaración Universal de los Derechos Humanos. (s. f.). Recuperado 22 de octubre de 2018, a partir de https://dudh.es/26/+&cd=10&hl=es&ct=clnk&gl=cu&client=firefox-b

Bernaza Rodríguez, G., & Douglas, C. (2016). Un paso más hacia las tareas docentes en el posgrado. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 7.

Capote Castillo, M. (2012). Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Mendive, 10(2), 116-123.

Dalama Tchipaco, A.A. (2014). Principios básicos para la estimulación de los alumnos con talento académico en el contexto de la enseñanza primaria (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Deler, G., Ruiz, A., & Hernández, Y. (2017). La gestión científica en el desarrollo educativo local y comunitario: curso 22: Pedagogía 2017. La Habana: Sello editor Educación Cubana.

Gamboa, V. (2016). Superación de los profesores de la enseñanza primaria para la atención educativa a los alumnos con retraso mental en kwanza norte, república de Angola (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Garcia Guma, S., & Lima Montenegro, S. (2016). La superación profesional de docentes para la enseñanza de la matemática con uso de programas informáticos en el segundo ciclo de la enseñanza secundaria en la república de Angola. Publicación Latinoamericana y Caribeña de Educación.

García Romero, Y., & Pedro Alexandre, A. M. (2015). Antecedentes históricos de la superación profesional en la Universidad Técnica de Angola. IPLAC, (6).

Gomes, O. J. (2017). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la geografía en escolares con discapacidad auditiva en Benguela (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Ndahalaemona, B. (2016). Evaluación de la calidad de la educación, una mirada hacia la educación especial. Publicación Latinoamericana y Caribeña de Educación, (2).

Neto, A. (1977). Informe al Primer Congreso del MPLA.

Nuñez R., N., & Palacios C., P.G. (2004). La superación continua: algunos criterios para su perfeccionamiento. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-8.

Púcuta, M.J. (2015). La formación del docente de matemática en Angola (Tesis doctoral). Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe, La Habana, Cuba.

República de Angola, & Assembleia Nacional. (2001). Lei de Bases do Sistema de Educação / pdf. Recuperado a partir de http://welvitchia.com/SESA_files/Lei%2013_01_Lei%20de%20Bases%20do%20Sistema%20de%20Educacao%20de%20Angola%202001.pdf

Rufino, S. A. (2016). La superación profesional pedagógica sustentada en la teoría de la educación avanzada. Publicación Latinoamericana y Caribeña de Educación, (2).

Valle Lima, A. D. (2012). La Investigación pedagógica: otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.