Pedagogical strategy for professional improvement in environmental education of the teacher of the Agronomy specialty

Main Article Content

Néstor Vargas Anaya
Omar García Vázquez

Abstract

In Cuba, the process of overcoming the professional of the Agronomy specialty in Technical and Professional Education constitutes a priority, which has generated a variety of investigations in the search for novel ways to be able to respond to the needs in the formation of the Middle Technician in Agronomy in the scientific-environmental, technical and practical order in correspondence with the demands of this education and Cuban society. The objective of the research was to socialize a pedagogical strategy for the professional improvement in environmental education of the teacher of the Agronomy specialty of Technical and Professional Education in the Pilón municipality, Granma province. In its preparation, theoretical methods were used, such as analytical-synthetic, inductive-deductive and the system approach, and among the empirical methods, document analysis, participant observation and interview. The results of the application of the pedagogical strategy in practice demonstrated its validity, applicability and relevance, as well as high levels of satisfaction in teachers for the preparation received in environmental issues. In conclusion, the proposal allowed addressing theoretical, methodological and conceptual aspects to overcome the insufficiencies diagnosed in teachers regarding their environmental pedagogical professional performance in the various contexts of action.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vargas Anaya, N., & García Vázquez, O. (2022). Pedagogical strategy for professional improvement in environmental education of the teacher of the Agronomy specialty. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1310–1327. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3124
Section
ARTICLES
Author Biography

Omar García Vázquez, Universidad de Granma

Es doctor en Ciencias Pedagógicas y Licenciado en Educación, especialidad Biología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de la Universidad de Granma. Ha impartido cursos de pregrado y postgrado en las temáticas de Educación ambiental, Didáctica de la Biología, Desarrollo local, Metodología de la investigación y de Gestión educativa en Cuba y en el extranjero. Ha participado en diversos eventos científicos nacionales e internacionales. Forma parte de las líneas de investigación Enseñanza de las ciencias. Ha publicado varios artículos científicos en diversas revistas de divulgación e investigación, nacionales e internacionales.

References

Almeida, A., Bosques, R. & Duarte, J. (2009). Impacto social de un sistema superación ambiental dirigido a profesores de Construcción para la formación de técnicos medios. Revista de Didáctica Ambiental, 6(8), 1-12. Disponible en: http://www.didacticaambiental.com/revista/numero8/1-ABEL%20G.pdf

Ávila Rabaza, M. E., Santos Abreu, I., Mederos Piñeiro, M., & Espert Castellanos, B. (2019). La superación del maestro primario: vía para el mejoramiento de su desempeño profesional pedagógico ambiental. Universidad y Sociedad, 11(5), 89-98. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202019000500089

Cuba. Ministerio de Justicia. (2014). Ley No. 116 Código de Trabajo. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de Justicia. La Habana: MINJUS.

Cuba. Ministerio de Justicia. (2018). Decreto Ley No. 350 "De la capacitación de los trabajadores". Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana: MINJUS.

García, A. M., Guzmán, R., & Manuel, C. (2019). Estrategia de superación para la preparación científico-metodológica de los metodólogos provinciales de las escuelas técnicas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(3), 29-43. Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2769/1840

Herrera Lobo, C. R., Díaz Ercia, B. C., & Stable Chacón, S. H. (2018). La superación profesional de los docentes en la educación técnica y profesional para el tratamiento de los contenidos de la Especialidad Contabilidad. Revista Conrado, 14(63), 177-183. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300177

Mena, J. A. (2017). La superación profesional en el desarrollo de la cultura ambiental de los docentes de especialidad agronomía. IPLAC, (2), 44-59.

Ministerio de Educación Superior (MES) (2019). Resolución Ministerial 140 / 2019: Reglamento de la Educación de Postgrado. República de Cuba. La Habana.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2016). Estrategia Ambiental Nacional 2016-2020. La Habana: CITMA.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente de Cuba. (2020). Plan de Estado para el enfrentamiento al cambio climático (Tarea Vida). La Habana: CITMA.

Montero-Silveira, E., Almenares-Atencio, D., & Martínez-Roselló, M. (2018). La integración de contenidos en la formación permanente de los recién graduados en las ciencias pedagógicas (Revisión). Revista Científica Olimpia, 14(46), 14-26. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/182

Organización de las Naciones Unidas (2020). La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en el nuevo contexto mundial y regional: escenarios y proyecciones en la presente crisis. Libros de la CEPAL-Naciones Unidas: Santiago de Chile. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstre am/handle/11362/45336/6/S2000208_es.pdf

Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2016-2021. La Habana: PCC. Disponible en: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/01Folleto.Lineamientos-4.pdf

Núñez Coba, N., & Martínez Arsola, Y. (2022). La química y la protección del recurso suelo en la formación de técnicos medios en agronomía. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 355-368. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2571

Pérez, Alí., Hijuelos, N., & La Rosa, R. (2021). Preparación en educación ambiental para el desarrollo sostenible del profesor de Educación Técnica y Profesional (Revisión). Roca. Revista Científico - Educacional De La Provincia Granma, 17(2), 245-262. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2340

Rodríguez Gil, A., Mena Lorenzo, J., & Lazo Llorente, A. (2017). La superación en directivos y reservas de Educación Técnica y Profesional: evaluación de su impacto. Mendive. Revista de Educación, 15(2), 173-183. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1063

Simões Cacuassa, A. S, Yanes López, G., & Álvarez Díaz, M. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Teresa, L., Buchaca, D., & Rodríguez, R. (2019). Una necesidad en el proceso de formación: La educación ambiental. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VI(2). Disponible en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.