The appreciation at the country music in Pinar del Río, a great challenge to the art instructors

Main Article Content

Naybi Puentes Barroso
Déborah Mainegra Fernández
Odalys Estrada Molina

Abstract

The work presented has as main idea to country music in Pinar del Río. It constitutes a problem existing in the art instructors of music specialty of this territory. The object ive aims to present some theoretical considerations about the ability of appreciation in these specialists in order to pay to rescue the country music in Pinar del Río as an identity aspect of the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Puentes Barroso, N., Mainegra Fernández, D., & Estrada Molina, O. (2015). The appreciation at the country music in Pinar del Río, a great challenge to the art instructors. Mendive. Journal on Education, 13(4), 603–611. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/792
Section
CULTURAL BEGINNINGS

References

-Acosta, Leonardo (2014).Entre Claves y Notas… Rutas para el pensamiento musical cubano. Ciudad de la Habana, Ediciones CIDMUC.

- Antolitia, G. (1988). Historia de la música. La Habana: Pueblo y Educación.

- Carpentier, A (2012). La música en Cuba. Temas de la lira y el bongó. La Habana: Museo de la Música.

- Carpentier, A (1979). La música en Cuba. La Habana: Letras Cubanas

-Castro, Fidel (2005). “Discurso pronunciado en el acto nacional de la segunda graduación de instructores de arte”,Tabloide especial No.9,Juventud rebelde.

-Copland, A. (1985). Cómo escuchar música. México: Fondo de Cultura Económica.

- Esquenazi Pérez, Martha (2002).Tradiciones musicales vueltabajeras. Ediciones Loynaz, Pinar del Río.

-Eli, V. & Gómez, Z. (2002). Haciendo música cubana. La Habana: Pueblo y Educación.

- Hemsy de Gainza, V. (1973). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi Americana.

-Lam, Rafael (2010).Música campesina en el Cubadisco .Fuente: CUBARTE

- León, A. (1985). Didáctica de la enseñanza musical escolar. La Habana: Lewis. ago.

- León, A. (1981).Del canto y el tiempo. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

-Linares, María Teresa (2010). La música campesina cubana: Posible origen. Disponible en: La Jiribilla: http://www.ecured.cu/index.php/M%C3%BAsica_campesina_cubana

-Martí, José (1875).Revista Universal, en Diccionario de Pensamiento Martiano, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana

- Martín, E. (1945). La apreciación musical y su didáctica. La Habana.

- Martínez, P. (2013). Hacia un devenir de la apreciación musical. Clave, 2, 24-31.

-Sánchez, E. (2010). Influencia de los ritmos africanos en nuestro cancionero. Revista Cubana de Música, Año 12, No 1-3.

- Sánchez, P. (2012). Educación musical en Cuba. Teoría y práctica educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

- Sánchez, P. (2013). Educación Artística, selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación.

- Sánchez, P. & Morales, X. (2001). Educación musical y expresión corporal. La Habana: Pueblo y Educación.

-Teresa Linares, María (1999).El punto cubano. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Most read articles by the same author(s)