Impacts of artificial intelligence on self-regulation in programming learning

Main Article Content

Yeran León Morejón
Fernando Maia
Leidianys de la Caridad Alvarez Riol

Abstract

Artificial intelligence has demonstrated its potential to transform numerous fields, and education is no exception. In the current digital age, it is emerging as a powerful resource that is revolutionizing the way it´s taught and learned. This article aims to present the impacts obtained through the use of artificial intelligence tools on the self-regulation of programming learning among Computer Engineering students at the Instituto Superior Politécnico do Bié in Angola. To this end, a descriptive literature review methodology was used, along with the application of theoretical methods such as analysis-synthesis and systematization. The main result is a proposed set of tools to streamline the self-regulation process of programming learning, which underscored the importance of these tools in developing new methodologies that can revolutionize the way it has been learned, taught, and interacted with knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
León Morejón, Y., Maia, F., & Alvarez Riol, L. de la C. (2025). Impacts of artificial intelligence on self-regulation in programming learning . Mendive. Journal on Education, 23(2), e4002. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4002
Section
REVIEW ARTICLES

References

Almaraz-Rodríguez, O. D. (2024). Apropiación de las TIC por los estudiantes de doctorado en educación: Un estudio a partir de las narrativas digitales. Horizontes pedagógicos, 26(1). https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.26101

Álvarez-Merelo, J. C., & Morante, L. J. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la enseñanza y el aprendizaje: The impactof artificial intelligence onteaching and Learning. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(3). https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2061

Andreoli, S., Perillo, L., Aubert, E., & Cherbavaz, M. C. (2024). Entre humanos y algoritmos: Percepciones docentes sobre la exploración con IAG en la Enseñanza del Nivel Superior. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 37. https://doi.org/10.24215/18509959.37.e6

Barragán-Perea, E. A. (2023). Pensamiento computacional y programación en la formación de estudiantes desde edades tempranas. Educación, 47(2), 1-18. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53645

Diaz-Ancco, F., Rodríguez-Gonzales, K., & Estrada-Chacón, L. H. (2024). El Impacto de la Inteligencia Artificial en la formación de estudiantes de Educación superior. Yachay. Revista Científico Cultural, 13(1). https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.782

García-Sánchez, O. V. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(23). https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009

González-González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: Transformación de la forma de enseñar y de aprender. Qurriculum, 36. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03

Inglada-Galiana, L., Corral-Gudino, L., & Miramontes-González, P. (2024). Ethics and artificial intelligence. Revista Clínica Española, 224(3), 178-186. https://doi.org/10.1016/j.rceng.2024.02.003

Jones, E. A., Jiménez, C. A., Ormeño, P. I., & Poblete, N. A. (2022). Metodologías activas para la enseñanza de programación a estudiantes de ingeniería civil informática. Formación universitaria, 15(3), 53-60. https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000300053

León-Morejón, Y., Bonilla-Vichot, I. de la C., & Sierra-Barrios, A. (2022). Aprendizaje autorregulado en tiempos de pandemia: Bases psicológicas desde la teoría histórico-cultural. Universidad y Sociedad, 14(5), 53-59.

Lluch-Molins, L., & Cabrera-Lanzo, N. (2023). Competencia de aprender a aprender y autorregulación en la universidad. Evaluación entre iguales y propuestas metodológicas para su desarrollo. Editorial Octaedro. https://octaedro.com/libro/competencia-de-aprender-a-aprender-y-autorregulacion-en-la-universidad/

Luna, A., Ortíz-Colón, A. M., & Rodríguez-Moreno, J. (2023). Tecnologías inmersivas en el aprendizaje autorregulado: Revisión sistemática de literatura científica. Digital Education Review, 44, 105-113. https://doi.org/10.1344/DER.2023.44.105-113

Martínez-Comesaña, M., Rigueira-Díaz, X., Larrañaga-Janeiro, A., Martínez-Torres, J., Ocarranza-Prado, I., & Kreibel, D. (2023). Impact of artificial intelligence on assessment methods in primary and secondary education: Systematic literature review. Revista de Psicodidáctica, 28(2), 93-103. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2023.06.002

Ouyang, F., & Jiao, P. (2021). Artificial intelligence in education: The three paradigms. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666920X2100014X

Páez-Paredes, M., Gilimas-Siles, A. M., & Avila-Beltran, D. (2023). Tendencias en educación: Análisis de la inteligencia artificial y otras tecnologías emergentes. Mendive. Revista de Educación, 21(4).

Pedreño-Muñoz, A., González-Gosálbez, R., Mora-Illán, T., Pérez-Fernández, E. del M., Ruiz-Sierra, J., & Torres-Penalv, A. (2024). La inteligencia artificial en las universidades: Retos y oportunidades. Grupo 1millon Bot.

Pugliesi, M. (2024). Artificial Intelligence and society: A preliminary reflection. Civitas: Revista de CiênciasSociais, 24(1). https://doi.org/10.15448/1984-7289.2024.1.43411

Quinde-Rosales, V. X., García-Estupiñán, S. B., & Tenelanda-Mora, D. B. (2024). La Inteligencia Artificial y su utilidad en el campo Académico. Un Análisis desde la perspectiva del Universitario. Conrado, 20(99), 187-193.

Ralda-Baiges, A., Lázaro-Cantabrana, J. L., & Holgado-García, J. (2024). La mejora de la competencia digital docente, avanzando hacia la madurez digital institucional: Una revisión sistemática. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 88. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3143

Su, J., & Yang, W. (2023). Unlocking the Power of ChatGPT: A Framework for Applying Generative AI in Education. ECNU Review of Education, 6(3), 355-366. https://doi.org/10.1177/20965311231168423

Terblanche, E. A., & Clercq, B. (2021). A critical thinking competency framework for accounting students. Accounting Education, 30(4), 325-354. https://doi.org/10.1080/09639284.2021.1913614

Tramallino, C. P., & Zeni, A. M. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64). https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M002

Tuomi, I. (2018). The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education: Policies for the Future. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/12297

Ubal-Camacho, M., Tambasco, P., Martínez, S., & García-Correa, M. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 15, 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501

Vincent-Lancrin, S., & Van-Vlies, R. (2020). Trustworthy artificial intelligence (AI) in education: Promises and challenges. OECD Education Working Papers, 218. https://ideas.repec.org//p/oec/eduaab/218-en.html

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.