Migration: an analysis from the construction of professional life projects by university students

Main Article Content

Débora Mainegra Fernández
Nuvia Liseth Estrada Méndez
Yadyra de la Caridad Piñera Concepción

Abstract

The objective of the article is a reflective analysis of the construction of professional life projects in emigration by university students. For its preparation, the methods of bibliographic review and documentary analysis were used with selection criteria based on the date of publication and preference in the last five years. The phrases used in the search engines were: migration, emigration of professionals, life projects, professional life projects and educational orientation. In the selection, articles from scientific journals indexed in high-impact databases were privileged. The main results indicate that the loss of talent due to emigration to countries with prosperous economies is one of the causes of the slow development of the global south. It was concluded that educational bodies, in general, and universities in particular, must incorporate into their training processes the deconstruction of professional life projects in emigration and incorporate the work of educational guidance in favor of the permanence of professionals in their country. of origin to participate in the positive transformation of their social and economic reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mainegra Fernández, D., Estrada Méndez, N. L., & Piñera Concepción, Y. de la C. (2023). Migration: an analysis from the construction of professional life projects by university students. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3658. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3658
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biography

Débora Mainegra Fernández, University of Pinar del Rio “Hermanos Saiz Montes de Oca”,. Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Didáctica del Español-Literatura. Licenciada en Educación.

References

Arboleya Cervera, J. (2021) La emigración procedente de Centroamérica hacia Estados Unidos. Revista Novedades en Población, 17(34).

Blanco Yanes, Y. Y., & Hernández Toledo, V. (2016). La emigración: Una aproximación desde las representaciones sociales. Kairos: Revista de temas sociales, 15(37), 4.

Baretta, M. (2019). Definir y redefinir al inmigrante: análisis de su tratamiento lexicográfico en los diccionarios de la lengua española (España- Argentina, 1726-1910). Boletín de Filología, 54(1) http://dx.doi.org/10.4067/S0718-93032019000100011

Capote Lama, A., & Fernández Suárez, B. (2021). La Nouvelle Vague de la emigración española en Francia: Proyectos migratorios y tipos de migrantes. Revista Española de Sociología, 30(4), Art. 4. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.23

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2020), Plan de Desarrollo Integral para El Salvador, Honduras, Guatemala y el sur-sureste de México, México, Naciones Unidas.

Civila Salas, Amparo C. (2018). Emprendimiento, proyecto de vida y transferencia del conocimiento. En: El desafío de emprender en la escuela del siglo XXI. (Antología)ISBN 978-84-6088348-7. 296-303.

Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre. Un desafío para la democracia Barcelona, España: Paidós.

D'Angelo Hernández, O. (2002). El desarrollo profesional creador (DPC) como dimensión del proyecto de vida en el ámbito profesional. Revista Cubana de Psicología, 19(2), Art. 2.

De La Vega, I., & Vargas Díaz, C. L. (2017). La intención de emigración de estudiantes universitarios. Estudio comparado en cuatro universidades venezolanas. Interciencia: Revista de ciencia y tecnología de América, 42(12), 798-804.

De Prada, M. A., Actis, W., Pereda, C., & Pérez Molina, R. (2008). La discriminación laboral a los trabajadores inmigrantes en España. Departamento de Empleo Oficina Internacional del Trabajo Ginebra. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_protect/—protrav /—migrant/documents/publication/wcms_201045.pdf

Del Río Marichal, S., & Cuenca Arbella, Y. (2019). Modelo pedagógico del proyecto de vida profesional para estudiantes de Medicina. Correo Científico Médico de Holguín, 23(2). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=92260

Domínguez-Mujica, J., Parreño-Castellano, J., Hernández, R., & Moreno-Medina, C. (2019). International mobility of young adult Spaniards eight years after the onset of the economic crisis. Food for thought. BELGEO, 3, 1-20. https://doi.org/10.4000/belgeo.27986

Elgorriaga Astondoa, E., Arnoso Martínez, A., & Ibabe Erostarbe, I. (2020). Condiciones sociolaborales e integración social de mujeres y hombres españoles en Alemania e Inglaterra. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 170, 55-72.

Fernández, H. H., Enríquez Hernández, C. B., Zapien Vázquez, M. de los Á., & Horcasitas Tovar, A. G. (2021). Emigración de profesionales de enfermería en México. Revista CUIDARTE, 12(1), 2.

Garbizo Flores, N., & Ordaz Hernández, M. (2016). Edad juvenil y proyectos de vida profesionales. Realidades y perspectivas desde la labor educativa en la universidad actual. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2016/05/proyectos.html

Gil Espinosa, M. I. (2023) Migración y justicia. Revista Iberoamericana de Teología, XIX(37), 45-63

Labarrere, A. (1995). Autorregulación de la conducta y la personalida. En: Adolescente cubano. Una aproximación al estudio de su personalidad. Compiladora: Amelia Amador Martínez. ISBN 9591304072. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 177 p.

Lachalde, M. L. (2020). Orientar para un proyecto para la vida y de vida: El modelo teórico operativo como eje para una intervención orientadora. Orientación y Sociedad, 19(2), Art. 2.

Louidor, W. E. (2017). Introducción a los estudios migratorios. Migracionesy derechos humanos en la era de la globalización. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana; Pensar.

Meléndez Ruiz, R. y Páez Paredes, M. (2017) El proyecto de vida profesional en la formación de carreras pedagógicas: una estrategia para su desarrollo. Revista científico-metodológica Varona, (67).

Ormaza Mejía, P. (2019). Educación: Orientación Vocacional y Profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos de vida. Revista Ciencia UNEMI, 12(30), 87-102.

Repetto Talavera, E. (2002). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica Vol. I. Marco conceptual y metodológico. UNED. https://www.librosuned.com/LU4030/Modelos-de-orientaci%C3%B3n-e-intervenci%C3%B3n-psicoped—Vol—I—Marco-conceptual—y-metodolog%C3%ADco.aspx

Santana Vega, L. E., Medina Sánchez, P. C., & Feliciano García, L. A. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Revista complutense de educación, 30(2), 423-440.

Staniscia, B. (2018). La movilidad internacional de los jóvenes italianos altamente calificados: Motivaciones, experiencias y expectativas. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 84, 49-73.

Vázquez Silva, I., Capote Lama, A., & López de Lera, D. (2021). La nueva emigración española en Alemania y Reino Unido: Identidades migratorias en cuestión. Revista Española de Sociología, 30(4), Art. 4. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.24

Vela Quico, G. A., & Cáceres Coaquira, T. J. (2019). Educación superior en los proyectos de vida de estudiantes en Arequipa, Perú. Revista de ciencias sociales, 25(Extra 1), 371-383.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>