The process of formation of diagnostic skills in residents of pathological anatomy
Main Article Content
Abstract
The training process of the specialist in Pathological Anatomy in Cuba plays a significant role in contributing to the prevention, diagnosis and treatment of the main morbidity and mortality problems with the interest of raising living standards. This article is aimed at characterizing the process of formation of diagnostic ability in residents of the Pathological Anatomy specialty. An investigation was carried out in which a total of 27 residents of the Pathological Anatomy Specialty of the University of Medical Sciences of Pinar del Río were used in the months of October to December 2021. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, modeling and systemic-structural and empirical: document analysis, observation, survey and interview. The results obtained reveal that 100% of the residents surveyed did not have mastery of the fundamental aspects of the specialty study plan, 80% showed poor definition of the diagnostic ability to be trained during the specialty and the remaining 20% do not have it. defined. All teachers are unaware of the more general skills of the module they teach, 98% are unaware of the relationship between skills and other components of the process, 70.2 evaluate to regulate the process of training diagnostic skills in residents. The study concludes that the training of diagnostic skills in the specialty of Pathological Anatomy is carried out spontaneously and not sequenced; it does not allow the resident to systematize the actions necessary for his domain and it is not properly structured.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arzuaga Anderson, IV, Rodríguez Acuña, MV, Ferrer Marrero, D. (2020). Ciencia y tecnología en la formación posgraduada de anatomía patológica. La Habana: V Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas. V Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal. Morfovirtual. 2020; http://www.morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/download/231/115
Ferrés, M., Lafourcade, M., Gambra, P., Cerón, I., Payá, E., Oddó, D. (2019). Parte III. Apoyo del laboratorio de microbiología y anatomía patológica en el diagnóstico y manejo de infecciones en el paciente con cáncer y trasplante de precursores hematopoyéticos. Revista. chil. infectol., 36(2): 145-66. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-10182019000200145&lng=es
Fuentes Peláez, A., Andalia Ricardo, E., Hurtado de Mendoza Amat, J. & Jiménez Hernández, J. (2018). Tumores malignos. Evaluación de la calidad de los diagnósticos premortem. 1993-1999. Revista. Inf. Cient., 97(6): 1149-59. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000601149&lng=es
Guerra Cabrera, E., Crespo Dueñas, A.J., Barrabé Mazón, A.M., Velázquez Hernández, Y., Zamora Guerra, M. (2019). La formación de las especialidades de Ciencias Básicas Biomédicas en Pinar del Río. Revista Ciencias Médicas, 23(5): 734-44. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000500734&lng=es
Hernández Carrera, T., Márquez Marrero, J., & Pereda Cuesta, I. (2022). La formación de habilidades de orientación psicopedagógica en la carrera licenciatura en educación primaria. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1123-1134. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3045
Marañón Cardonne, T., Mastrapa Cantillo, K., Flores Barroso, Y., Vaillant Lora, L., Landazuri Llago, S. (2017). Cervical Cancer Prevention and Control. CCM, 21(1): 187-203. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000100015&lng=es
Juanpere, N., Naranjo, D., Vázquez, I., Barranco, C. (2020). Itinerario Formativo del Residente de Anatomía Patológica. Barcelona: Hospital del Mar. https://www.parcdesalutmar.cat/media/upload/arxius/comissio_docencia/GIFT%20CASTELLANO/Anatomia%20Patologica/GIFT%20AP1.pdf
Patiño Calla, K., Yabar Berrocal, A. (2017). La anatomía patológica en el Perú: una especialidad subestimada en el manejo multidisciplinario. Acta Méd. Perú, 34(2): 154-5. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172017000200014&lng=es
Sanz Pupo, N.J., Daley Pollato, M.V., Díaz Rojas, P.A., Patiño Pérez, J. (2018). Educación de postgrado para el desarrollo de las habilidades en técnicas cuantitativas en Anatomía Patológica. Revista Edumed, http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/view/230/165
Sixto Fuentes, S., Márquez Marrero, J.L., Sánchez Pando, Y., Sánchez Núñez, R. (2021). Preservar la visión como modo de actuación profesional en Oftalmología. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2021; 25(1): e4683. http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4683
Vega Jiménez, J., Cabrera Hernández, Y., García Cuervo, D., Trimiño Galindo, L., González González, D. (2017). Vínculos históricos entre la medicina interna y la anatomía patológica. RevHumMed, 17(1): 237-48. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202017000100014&lng=es
Vela Valdés, J., Salas Perea, R.S., Pujals Victoria, N., Quintana Galende, M.L., Pérez Hoz, G. (2016). Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 30(1), https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68711