New teachers: limitations for their professional development in the Ecuadorian context

Main Article Content

Héctor Iván Guerrero Gallardo
Richar Jacobo Posso Pacheco

Abstract

University teaching requires quality academic training and specialization, in accordance with the learning needs of society. The objective of this research was to understand the limitations of professional development that novice teachers have in the university context. The focus of the study was qualitative, directed towards the empirical experience of novice teachers belonging to various Faculties of the Central University of Ecuador. The information was collected through an interview using a guide of structured questions, this instrument was designed based on the research objective and validated by a triangulation of experts who mitigated the different problems of researcher bias. The data was analyzed by means of the Aquad Seis program. The results showed that there are three dimensions that interfere with teaching functions, the first being the limitations of students due to the fact that they do not have sufficient prior knowledge, show little interest and have a lot of autonomous work; the second limitation is their personal conditions such as little experience and orientation; and the third institutional conditions such as few resources and overload of activities. It was concluded that novice teachers do not have sufficient academic training to solve these limitations, but they recognize them and can solve them with different actions in the short term.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerrero Gallardo, H. I., & Pacheco, R. J. P. (2023). New teachers: limitations for their professional development in the Ecuadorian context. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3137. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3137
Section
ARTICLES
Author Biographies

Héctor Iván Guerrero Gallardo, Universidad Central del Ecuador

Docente de la Universidad Central del Ecuador, Doctor PhD en Investigación Educativa

Richar Jacobo Posso Pacheco, Universidad Central del Ecuador

Docente Universidad Central del Ecuador. PhD. Proyectos

References

Águila, J. C., Vargas, C. y Martínez, F. (2020). Competencias para la Responsabilidad Social Universitaria: una Comparativa de Perspectivas entre Universidades. Universidad Politécnica de Valencia. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/160859/%C3%81guila?sequence=1

Balcázar, P., González, N., Gurrola, G. y Moysén, A. (2015). Investigación cualitativa. Repositorio Institucional: Universidad Autónoma del Estado de México. http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/21589/Investigaci%c3%b3n%20cualitativa.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Cargua García, A., Posso Pacheco, R., Cargua García, N.y Rodríguez Torres, Á. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. Revista Científica Olimpia, 16(54), 140-152. http://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/713/1289

Enríquez Clavero, J. O., González Hernández, G., Cabrera García, A. G., Otero Martínez, J., y Véliz Concepción, O. L. (2019). Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara. Edumecentro, 11(2), 84-97. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000200084

García-Prieto, F. J., Pozuelos-Estrada, F. J. y Álvarez-Álvarez, C. (2019). La evaluación de aprendizajes del alumnado por parte del profesorado universitario novel. Formación universitaria, 12(2), 3-16. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v12n2/0718-5006-formuniv-2-02-00003.pdf

Irrarazabal Gavancho, G. M. (2022). Pensamiento crítico y responsabilidad social universitaria: la importancia del rol docente: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 806-817. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5569

Loyola, E., Jara, R., Narváez, A., Romero, A., Padilla, J., Farfán, P. y Flores, A. (2004). Ciencia tecnología y sociedad: miradas desde la educación superior en Ecuador. ABYAYALA.

Marcillo Ñacato, J. C., Otáñez Enríquez, N. R., Carrera Toapanta, P. F. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Desafío del entrenamiento en la pandemia: Una mirada prospectiva desde lo pedagógico. Revista científica Olimpia, 18(3), 64-76. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2718

Padilla Canales, C., Brooks Calderón, P., Jiménez Porras, L. y Torres Salas, M. (2016). Dimensiones de las competencias científicas esbozadas en los programas de estudio deBiología, Física y Química de la Educación Diversificada y su relación con lasnecesidades de desarrollo científico-tecnológico de Costa Rica. Revista ElectrónicaEducare, 20(1), 1-26. http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=194143011002

Palacios Zumba, E., Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L. y Paz Viteri, B. (2022). Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque "integración escuela comunidad desde el área de Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 758-779. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1284

Posso Pacheco, R. J. (2022). El rol del docente en el contexto universitario: una visión post pandemia. MENTOR Revista De investigación Educativa y Deportiva, 1(2), 9196. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3357

Posso Pacheco, R. J., Benítez Hurtado, O. L., Hernández Pillajo, P. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Palacios Zumba, E. M. (2022). 15.- La contextualización del currículo priorizado ecuatoriano: una conexión con la realidad de la comunidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 324-340. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1628

Vallejo López, A. (2020). El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Educación Médica Superior, 34(2), 1-20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864 -21412020000200017&lng=es&tlng=es.

Velásquez Arboleda, O. (2019) "El nuevo rol del docente virtual para entornos virtuales deaprendizaje, el caso CEIPA", Revista online Lupa Empresarial, 1(1), 1-22. https://revistas.ceipa.edu.co/index.php/lupa/article/view/303