Work in multigrade classrooms: need in the initial training of the graduate in primary education

Main Article Content

Yanet María Guerra Santana
Manuel Ismael Cruz Ordaz
Ada Lucía Bonilla Vichot

Abstract

The process of initial training of the primary teacher to work in multigrade classrooms is a core issue that cannot be postponed due to the importance of their influence as the basis of society. In order to achieve an optimal initial training process, several generations of study plans have been applied in the Primary Education career, considering it as a need for curricular innovation, conceiving a continuous training process for professionals and increasing quality and comprehensiveness in their training. The objective of this review article is to characterize the historical evolution of the initial training process of the primary teacher for work in multigrade classrooms in the students of the Bachelor of Primary Education career, through the use of the historical and logical method, the documentary analysis and of analysis and synthesis procedures and induction and deduction. As a result of the study carried out, the main features of the initial training process of the primary teacher for work in multigrade classrooms were determined. The investigation allowed us to conclude that the process of initial training for work in multigrade classrooms implies knowledge of the set of stages that occur logically in the initial training of the primary teacher and that allow the appropriation of content for multigrade classrooms in correspondence with the consistent performance of his mode of action as a university graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerra Santana, Y. M., Cruz Ordaz, M. I., & Bonilla Vichot, A. L. (2023). Work in multigrade classrooms: need in the initial training of the graduate in primary education. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3048. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3048
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Yanet María Guerra Santana, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba.

Licenciada en Educación Primaria. Máster en Educación. Profesora Asistente del departamento de Educación Primaria.

Manuel Ismael Cruz Ordaz, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Trabaja en el departamento de Educación Primaria.

Ada Lucía Bonilla Vichot, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Trabaja en el departamento de Educación Primaria.

References

Boix, R., Bustos, A. (2016). La enseñanza en las aulas multigrado: una aproximación a las actividades escolares y los recursos didácticos desde la perspectiva del profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7, 3. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3100

Bracho, T. (2019). Informe de Resultados. México: INEE. Instituto Nacional para la Evaluación Educativa. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/04/P1I245

Bustos, A. (2014). La didáctica multigrado y las aulas rurales: perspectivas y datos para su análisis. Revista innovación educativa. (24), 119-131. http://dx.doi.org/10.15304/ie.24.1994

Camacho, Y.C. (2018). Mediación en conflictos: retos en la formación permanente del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Revista de Mediación, 11(2), e10. https://revistademediacion.com/wp-content/uploads/2018/07/Revista 22e6.pdf

Castro, F. (1975). La historia me absolverá (Tercera reimpresión). La Habana: Ciencias Sociales.

Colmenares, A., Castillo, N., y Ortiz, M. (2020). Evaluación del aprendizaje: significados construidos por los docentes en la escuela rural primaria. Voces de la Educación, 5(9). https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02505973

Cruz, E. (2019). La formación inicial del profesional de la Educación Primaria en el multigrado, desde la Disciplina Principal Integradora. Universidad de Oriente, Repositorio institucional. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/6166

De la Vega, L.F. (2020). Docencia en Aulas Multigrado: Claves para la Calidad Educativa y el Desarrollo Profesional Docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000200153

Espinoza, W., Cruzata, A., y Herrán, M. (2021). La gestión pedagógica en instituciones educativas multigrado de la provincia Canchis Cusco. Opuntia Brava, 13(2). http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/1345

Frómeta, O., Marrero, H., Rodríguez, J y Bermúdez, E. (2019). Programa para el multigrado del sector rural (humanidades). [en proceso de impresión]: Pueblo y Educación. https://www.ict.uo.edu.cu/search/node/repositorio%20universidad%20de%20santiago%20de%20cuba

Garfas, L., Rubio, U. (2021). Formación del docente multigrado desde los planes de estudio de educación normal. Divulgación de la ciencia educativa, (7). http://eduscientia.com/lindex.php/journal/article/download/93/69

González, A.L., Becerra, M.E., y Moreno, J. (2021). La enseñanza y el aprendizaje en las escuelas primarias multigrado en México y Colombia. Conrado, 17(79). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000

González, L., Recio, P.P. (2017). La formación de maestros primarios. Reflexiones desde etapas anteriores a 1959. VARONA, Revista Científico-Metodológica. ISSN: 1992-8238, (núm. esp.), 1-9. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657468008.pdf

Juárez, D., Espinosa, L., Feltes, J., y Medina, L. (2021). Orientaciones para el trabajo en contextos escolares multigrado. México: CDMX. https://libros.conaliteg.gob.mx/2021/indigena/Z4804.htm

López, L. (2019). Los retos del aula multigrado y la escuela rural en Colombia. Abordaje desde la formación inicial de docentes. Revista de la Universidad de la Salle, (79), 91-109. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2019/iss79/5/

Pallchisaca, S. (2021). Capacitación continua para docentes de escuelas multigrado Universidad Católica De Cuenca. Revista: ciencia latina, 5(4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.731

Peña, D.C., Martínez, M., y Ibáñez, A.L. (2020). La formación del maestro para la concepción de la clase en grupos multigrado. Revista Luz, 19(1). https://www.redalyc.org/journal/5891/589161654008/html/

Priego, L. B., Castro, M. E. (2021). Equidad y escuelas multigrado ¿ruptura o continuidad de la política educativa? Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(1). https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.1.267

Rodríguez, M. L., Castillo, C., y Chillón, B. (2022). Manual de actividades para la clase única en grupo multigrado en Cuba. Praxis, 18(2), 305-323. https://doi.org/10.21676/23897856.4970

Rodríguez, M., Smith,S. (2020). Propuesta teórico-didáctica para la integración de contenidos y objetivos en la clase única del multigrado. Maestro y Sociedad, 17(4). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5237

Rodríguez, Y., Ferrer, M.T. (2018). La preparación del docente de la Educación Primaria para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual. Varona, Revista Científico-Metodológica, (66). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199282382018000100006

Salas, Y., Calzadilla, O., y Diogo, J.A. (2023). Una mirada a la formación inicial del licenciado en Educación Primaria para la escuela multigrado. Revista Luz, 22(2). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1283

Schmelkes, S., Aguila, G. (2019). La educación multigrado en México (Primera edición). Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación: México. http://www.inee.edu.mx

Tabaco, Y. C., Bernal, N., y Araque, C. H. (2020). Las TIC en el aula multigrado. Una experiencia de formación de profesores. Boletín Redipe, 9(8). http://dx.doi.org/10.36260/rbr.v9i8.1051

Urkidi, P., Losada, D., y López, V. (2020). El acceso a la formación inicial del profesorado y la mejora de la calidad docente. Revista Complutense de Educación, 31(3). https://doi.org/10.5209/rced.63476

Vidal, G., Bravo, A., y Senú, I. (2022). La formación inicial del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria en Santiago de Cuba (1959-2019). Santiago, 157. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5420

Most read articles by the same author(s)