Basic education: challenges for post-pandemic Ecuadorian education

Main Article Content

Marco Vinicio Duque-Romero
Amparito Katleen Puebla-Molina

Abstract

After the pandemic and the changes that it produced in education, a series of challenges are emerging for what education is going through. The objective of the article was aimed at analyzing the implemented innovations in education in the post-pandemic, through bibliographic research; for the identification of existing challenges. It was based on research with a qualitative approach, using a descriptive approach with a bibliographic analysis of information, for which documents from the last five years were selected. The main results obtained highlight countries that have created protocols for progressive face-to-face returns, the Organization of Ibero-American States (OEI) suggested different percentages of return to classes depending on each country. Hybrid education is presented as an innovation, insisting on not returning to the traditional style of education, but rather readapting these activities with the technology that was part of the pandemic. It is crucial to highlight the effort that each country makes for face-to-face return, seeking strategies to reduce digital gaps. A hybrid education is proposed, accepted by all countries, but not very executed due to the adjustment of existing budgets. It is concluded that tax education is the most affected by the lack of resources in the Institutions and the economic situation of each family.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Duque-Romero, M. V., & Puebla-Molina, A. K. (2023). Basic education: challenges for post-pandemic Ecuadorian education. Mendive. Journal on Education, 21(2), e2956. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2956
Section
ARTICLES
Author Biographies

Marco Vinicio Duque-Romero, Universidad Tecnológica Indoamérica

Licenciado en Educación – Mención Educación Básica de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa en la misma Institución Superior. Profesor de Educación General Básica, Bachillerato General Unificado y Bachillerato Internacional. Experiencia en docencia de Educación Básica y Bachillerato de 15 años. Coordinador de Bachillerato Internacional. Rector en Unidad Educativa Particular Bilingüe por 2 años. Experiencia de 3 años en Docencia Universitaria en la Facultad de Ciencias Humanas, Educación y Desarrollo Social de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Diplomado en Docencia Universitaria e Investigación. Diplomado en Consultoría de Emprendimientos. Estudiante de Doctorado en Socioformación y Sociedad del Conocimiento. Autor de artículos de reflexión e investigación educativa.

Amparito Katleen Puebla-Molina, Universidad Tecnológica Indoamérica

Licenciada en Educación - Mención Educación Básica de la Universidad Tecnológica Indoamérica. Profesora de Educación General Básica. Experiencia de 5 años en Docencia

References

Azerrat, J. M., Ratto, M. C., & Fantozzi, A. (2021). ¿Gobernar es cuidar?: Los estilos de gestión de la Pandemia en América del Sur: los casos de Argentina, Brasil y Uruguay. Trabajo y sociedad, 21(36), 146-173. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1514-68712021000100146&lng=es&tlng=

Bueno, D. (2021). Educación en tiempos de COVID-19: ¿Cómo afecta el estrés al aprendizaje? JONED. Journal of Neuroeducation. 2(1): 9-14. doi: 10.1344/joned.v2i1.34844. https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/view/34844

Burgos, C., & Villagómez, M. S. (2021). Educación en tiempos de desigualdades Entre la continuidad, el discurso y la exclusión. Universidad Politécnica Salesiana. Abya Ayala. pp. 47-67. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20183/1 /LA%20EDUCACIO%CC%81N%20EN%20TIEMPO%20DE%20DESIGUALDADES.pdf#page=48

Cáceres-Correa, I. (2020). Educación en el escenario actual de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamerica, 25(5), https://www.redalyc.org/journal/279/27963984001/27963984001.pdf

Castro-Castro, L.; Ávila-Mediavilla, C.; Erazo-Álvarez, J. C.; García-Herrera, D. (2020). Impacto de COVID-19 en Educación básica y bachillerato. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 163-177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7696077

Chaverri-Chaves, P. (2021). La educación en la pandemia: Ampliando las brechas preexistentes. Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 120-143. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i3.46725

Demera-Zambrano, K.; López-Vera, L.; & Santana-Mero, R. (2021). Análisis del Plan Educativo Aprendamos Juntos en Casa para la continuidad educativa en zonas rurales. Dominio de las Ciencias 7(2), 502-520. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1814

Díaz-Arias, D. G.; & Viales-Hurtado, R. (2021). El impacto del covid-19 y otras "pandemias" contemporáneas en Centroamérica. En Centro María Sibylla Merian de Estudios Iberoamericanos Avanzados en Humanidades y Ciencias Sociales (CALAS). Pandemia y crisis: el COVID-19 en América Latina. Editorial Universidad de Guadalajara, 2021. (Colección CALAS). http://repositorio.ucr.ac.cr/handle/10669/84590

Escudero, J. C. (2021). Reflexiones acerca del retorno seguro a clases presenciales en pandemia en Chile. Papeles Salmantinos de Educación, Núm. 25, 2021. Facultad de Educación, Universidad Pontificia de Salamanca. https://summa.upsa.es/high.raw?id=0000143809&name=00000001.original.pdf

Gagliardi, V. (2020). Desafíos educativos en tiempos de pandemia. Question/Cuestión, Informe Especial Incidentes III, mayo 2020. ISSN 1669-6581. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/99685

García-Aretio. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia 21(1), p. 9-22. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/150783

Gómez-Ponce, L. (2020): un año de reducciones en el presupuesto para los sectores sociales. Observatorio de Gasto Público de Fundación Ciudadanía y Desarrollo https://www.gastopublico.org/informes-del-observatorio/2020-un-ano-de-reducciones-en-el -presupuesto-para-los-sectores-sociales

Lardé, J. (2021). Invertir en infraestructura sostenible, resiliente e inclusiva para la recuperación económica. Boletín FAL / FAL Bulletin Boletín FAL No. 389. https://hdl.handle.net/11362/47573

Mena-Manzanillas, C.; & Gutierrez-Franco, B. (2021). Involucramiento Familiar y Aprendizaje de los Niños en los Subniveles Básica Elemental y Medio. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(12), https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219278

Morales, D. J. (2020). Reflexiones sobre la plataforma aprendo en casa del ministerio de educación del Perú durante la pandemia COVID-19. Educación y Pandemia. Una visión desde la Universidad Lima, setiembre 2020. pp. 35-43. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf#page=35

Navarrete-Cazales, Z.; Manzanilla-Granados, H.; & Ocaña-Pérez, L. (2021). La educación después de la pandemia: propuesta de implementación de un modelo de Educación Básica a Distancia. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 22(12). http://revistadialogos.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/920

Prince-Torres A. (2021). Aulas hibridas: Escenarios para la transformación educativa dentro de la nueva normalidad. Pódium, (39) pag. 102-120. DOI https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.7

Pulido-Montes, C., & Ancheta-Arrabal, A. (2021). La educación remota tras el cierre de escuelas como respuesta internacional a la Covid-19. Revista Prisma Social, (34), 236-266. https://revistaprismasocial.es/article/view/4217

Ramos-Serpa, G., Gómez-Armijos, C. E., & López-Falcón, A. (2022). Aspectos de éticas sobre la vacunación contra el COVID-19. Universidad Y Sociedad, 14(S3), 60-71. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2935

Reyes, O. & Valdés-Rodríguez, O. (2021). Logros y desafíos del Plan Ceibal. Revista Educarnos. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2021/10/olga.pdf

Ríos-Sánchez Y. (2021). La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida. Revista Plus Economía, 9(2). pp. 107-112.

Ruiz-Mejías, M. (2020). ¿Hay "brotes verdes" en la situación de la educación en el contexto post-pandemia? Revista d'innovació i recerca en educació 13(2). https://doi.org/10.1344/reire2020.13.231547

Romero-Segovia, C. & Rivas-Rodríguez, L. (2021). Cultura digital en la enseñanza técnica: desafíos para el docente, el estudiante y la institución educativa de nivel superior. Revista Tecnológica, (14). http://redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/4399/1/RevistaTecnologica2021_Art9.pdf

Salirrosas-Navarro, L.; Tuesta-Panduro, J. A.; & Guerra-Chacón, A. (2021). La estrategia "Aprendo en casa" y los retos en la educación virtual peruana. EduSol, 21(76), 202-214. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000300202&lng=es&tlng=es

Santiso-Rodríguez, C. (2021). COVID-19 y las repercusiones en la educación en Guatemala. Revista Docencia Universitaria 2(1), 51-61. https://revistadusac.com/index.php/revista/article/view/24