Learning styles in virtual teaching in university students

Main Article Content

Carlos Francisco Albornoz Jiménez
Liliana Abelina Silarayan Ruiz
Manuel Alberto Hidalgo Tupia

Abstract

The present work has an objective identify which learning styles predominate in the Statistics course, virtual university modality, third cycle. The study is quantitative and cross-sectional. For this, the CHAEA test was applied to 269 students from the Norbert Wiener University of Lima through the student's virtual platform. A descriptive analysis was carried out with the SPSS 24. The normality test of the scores obtained in each style was also applied and for the inferential analysis the non-parametric tests of Friedman and the Mann Whitney U were used. The highest average score was the Reflective style with 15.8 and the lowest was the Active style with 12.1 (p <0.01). When evaluating the score of each student, the most predominant styles were Reflective (43.5%) and Theoretical (21.9%). Likewise, a predominance in pairs of two styles was observed: Reflective-Theoretical (11.5%). A higher percentage of moderate preference was found in the Active, Reflective and Theoretical styles and a High preference in the Pragmatic style. There were no significant differences when comparing the styles by gender, faculty and type of student (validating and regular). In students under 20 years of age, the highest average was the Active style (12.7); while the Reflective style obtained the highest average in each gender, faculty, type of student and age group. The reliability of the CHAEA measured by the Kuder-Richardson coefficient was 0.803 and between the styles, 0.536 to 0.629.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Albornoz Jiménez, C. F., Silarayan Ruiz, L. A., & Hidalgo Tupia, M. A. (2022). Learning styles in virtual teaching in university students. Mendive. Journal on Education, 20(1), 83–92. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2592
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Francisco Albornoz Jiménez, Universidad Norbert Wiener

Docente de Estadística de Estudios Generales de la Universidad Norbert Wiener

Liliana Abelina Silarayan Ruiz, Universidad Wiener

Docente de Comunicación de Estudios Generales de la Universidad Norbert Wiener

Manuel Alberto Hidalgo Tupia, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Docente de Economía y Metodología de la Investigación

References

Alducin-Ochoa, J. M. (2017). Estilos de aprendizaje, variables sociodemográficas y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería de Edificación. Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763964

Alonso, C., Gallego, D., y Honey, P. (2012). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. (3a). Ed. Mensajero.

Altamirano J, Araya S, y Contreras M. (2019). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de la carrera de obstetricia. Revista Ciencias de la Salud, 17(2), 276-292. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7937

Alves, P., Miranda, L., Morais, C., y Melaré, D. (2018). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la educación superior y el acceso a las herramientas de entornos virtuales. Tendencias Pedagógicas, 31, 69-82. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.003

Barros, D., Bianchi, A., Nunes, J., Cavellucci, L., y Valadas, S. (2010). «Estilos de aprendizaje y educación a distancia: algunas preguntas y respuestas». Revista de estilos de aprendizaje, 3, 135-145. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/

Cantú-Martínez, P. C., y Rojas-Márquez, J. M. (2018). Estilos de aprendizaje: La experiencia de la Escuela Preparatoria Técnica Médica en la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Revista Electronica Educare, 22(2), 1-8. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.3

Cardozo, L. A., Molano-Sotelo, E., Moreno-Jiménez, J., Vera-Rivera, D. A., y Peña-Vega, M. A. (2018). Identificación de los Estilos de Aprendizaje: Estudiantes universitarios de entrenamiento deportivo de jornadas diurna y nocturna. Educación Física y Ciencia, 20(4), e060. https://doi.org/10.24215/23142561e060

Carrasco Cifuentes, F. del C., y González Méndez, M. A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología en Talca. Revista UCMaule, 54, 107-132. https://doi.org/10.29035/ucmaule.54.107

Correa Correa, Z. (2016). Estilos de Aprendizaje en estudiantes de Administración de una universidad de Popayán, Colombia.

Escanero-Marcen, J. F., Soria, M. S., y Guerra-Sánchez, M. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico: diferentes herramientas, diferentes resultados. Revista de la Fundación Educación Médica, 21(4), 173. https://doi.org/10.33588/fem.214.954

Espinoza Freire, E., y Serrano Polo, O. (2019). Estilos de aprendizaje. Aplicación del Cuestionario Honey -Alonso en estudiantes de la Universidad Técnica de Machala. Revista Espacios, 40(23), 2-14. https://www.revistaespacios.com/a19v40n23/19402304.html

Jiménez Álvarez, L. S., Vega, N., Capa Mora, E. D., Fierro Jaramillo, N. del C., y Miguitama, P. Q. (2019). Estilos y estrategia de enseñanza-aprendizaje de estudiantes universitarios de la Ciencia del Suelo. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 21(1). https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e04.1935

Pavón-Leyva, J., y Leyva-Favier, M. (2018). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la especialidad Zootecnia - Veterinaria. EduSol, 18(63), https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/887/1576

Quichimbo, P., Aguirre, Á., Cherrez, M., Quichimbo, E., Vanegas, R., y Jimenez, L. (2018). Relationship Between Ecuatorian Student ' S Learning Styles and academic perfomance in soil science. Ciencia del Suelo 35(1), 196-203. https://www.researchgate.net/publication/327691961_Relationship_between_ecuatorian_student%27s_learning_styles_and_academic_perfomance_in_soil_science

Viloria, A., Gonzalez, I. R. P., y Lezama, O. B. P. (2019). Learning style preferences of college students using big data. Procedia Computer Science, 160, 461-466. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.064

Most read articles by the same author(s)