Agility in active learning: proposal in the subject Models and Simulation/Agilidad en el aprendizaje activo: propuesta en la asignatura Modelos y Simulación

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Sonia Itati Mariño
Griselda Cardozo
Pedro L. Alfonzo

Abstract

Higher Education spaces apply a diversity of active methods, and they that are integrated to design innovations in order to achieve significant learning. The article describes an active methodology experience focused on the inverted class and problem based learning to reach significant learning. In the production of the educational material, Scrum, an agile project management methodology, was chosen. In order to validate this proposal, it was focused on the Systems Dynamics as a study topic, and mediation was achieved by adapting information and communications technology tools available as resources on the Moodle platform. The proposal was realized in the first semester of 2019, and positive results were obtained regarding the learning of disciplinary knowledge in a context of innovation, which are encouraging for its replication.

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How to Cite
Mariño, S. I., Cardozo, G., & Alfonzo, P. L. (2021). Agility in active learning: proposal in the subject Models and Simulation/Agilidad en el aprendizaje activo: propuesta en la asignatura Modelos y Simulación. Mendive. Journal on Education, 19(2), 542–554. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2351
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ARTICLES
Author Biographies

Sonia Itati Mariño, Departamento de Informática. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. 9 de Julio 1449. CP. 3400. Corrientes. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina

Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Profesora Titular, Dedicación Exclusiva, del Departamento de Informática de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Licenciada en Sistemas. Es Magíster en Informática y Computación. (UNNE - Universidad de Cantabria - España). Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científica (Facultad de Humanidades - UNNE). Doctora en Ciencias Cognitivas (UNNE). Antecedentes en la formación de Recursos Humanos de grado y posgrado. Dirección de proyectos de investigación aplicada e I+D

https://orcid.org/0000-0003-3529-7003

Griselda Cardozo, Universidad Nacional del Nordeste

Lic. en Sistemas de Información Universidad Nacional del Nordeste

ORCID 0000-0002-2919-2283 

Pedro L. Alfonzo, Universidad Nacional del Nordeste (UNNE)

Docente investigador de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Especialista en Ingeniería de Software (Universidad Nacional de la Plata, Argentina) y Magíster en Ingeniería de Software (Universidad Nacional de La Plata, Argentina). Integración de proyectos de I+D. Formación de recursos humanos.  ORCID 0000-0001-5447-8518

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