Validity of Che's political thought: the formation of values in the pedagogical university college/Vigencia del pensamiento político del Che: la formación de valores en el colegio universitario pedagógico

Main Article Content

Maite Naranjo Castilla

Abstract

Che's political thought is inherent in the Marxist argument. The universalization of teaching requires a professional who is increasingly better prepared to interpret, assess and explain reality and contribute to its transformation; he will be the bearer of moral values that will make him a professional of excellence. The objective of the work is to present a system of activities that contributes to promoting the formation of values in the pedagogical university college of the pre-university from the validity of Che's political thought. The materialist dialectic is used as a general method, allowing the study of the object as a process and the determination of its components, as well as its contradictions. The logical historical method was used as investigative methods and techniques to delve into Che's political thought, its regularities and qualities; documentary analysis, to obtain authentic and reliable information on the characteristics of the heroic guerrilla; the interviews with students, in order to analyze the level of knowledge about Che's political thought and the observation of extra-educational activities that made it possible to specify the diagnosis obtained. A system of activities was implemented that integrates the educational work of different socializing agents during extra-educational activities. Significant changes were made in the students' mode of action through the study of Che's political thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Naranjo Castilla, M. (2021). Validity of Che’s political thought: the formation of values in the pedagogical university college/Vigencia del pensamiento político del Che: la formación de valores en el colegio universitario pedagógico. Mendive. Journal on Education, 19(3), 893–908. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2329
Section
ARTICLES
Author Biography

Maite Naranjo Castilla, Univercidad Máximo Gómez Baéz

Profesora Asistente

References

Álvarez de Zayas, C. (1995) La pedagogía como ciencia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Almarales, M., Laguna, J. A. y Pilozo, R. A. (2019). La formación de valores en los estudiantes de Licenciatura en Educación Economía. Antecedentes históricos. Revista LUZ, 18(4), 49-57. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5891/589162002007/html/

Salles, M y Turro, M. (2015). El legado guevariano desde sus potencialidades axiológicas, presencia y urgencia en la universidad cubana actual. Revista EduSol, 15(52), 69-81. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475747193007

Amaro, M. C. (2015) El Dr. Ernesto Guevara de la Serna, en el aniversario 87 de su natalicio. La Habana. Sociedad Cubana Historia de la Medicina.

Diccionario de Filosofía. (1984) Moscú, Editorial Progreso.

Fabelo, J. R. (1989) "Práctica, Comunicación y Valoración". La Habana Editorial Ciencias Sociales.

Fernández, A., y Ávila, M. (2020). La formación de valores en Secundaria Básica mediante textos de José Martí: una experiencia docente. Revista Opuntia Brava, 12(4), 293-309. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/949

González, R., Cardentey, J. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Revista Humanidades Médicas, 16(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000100011

Hernández, Y., Pérez, R. (2017) La educación en valores de los estudiantes universitarios: una experiencia en el centro universitario municipal de Jagüey Grande. Revista Escuela de ciencias de la educación, 1(12), 63-78. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/279

Lastres, E., y Yaques, M. R. (2018). La formación de valores. Papel de la secundaria básica. Revista Roca, 14(3), 73-84. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/24

López, D. L. (2017). Ernesto Guevara en la Revolución cubana: el Che. Revista UH (284). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762017000200002

Marrero, M, Ocaña, M. y Rodríguez, T. (2019) Trabajo político-ideológico para estudiantes de Medicina desde los turnos de debate y reflexión. Revista Educación Médica del Centro, 11(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300218

Matos, J. J. (2019) La formación de valores en estudiantes del nivel medio superior. Revista Conrado, 15(68). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300029

Masó, C., Vega, M y Navarro, Y. C. (2020). Formación en valores: reto y necesidaden los momentos actuales. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 5(2). http://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/download/2041/1576

Miranda, O. Y. (1987). El Socialismo y el Hombre en Cuba. La Habana: Ciencias Sociales.

Santander, CM. (2018) Legado del humanismo de Ernesto Che Guevara. Revista Científica Estudiantil, 1(1),123-130. http://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/16

Oduardo, A. (2018) El pensamiento del Che y su vigencia en la preparación del profesional de la Educación. Revista Luz, 77(4), 100-107. https://www.redalyc.org/journal/5891/589167642011/html/

Velázquez, R. M. (2015). Transformaciones educacionales en el siglo XXI, cambios en el modo de actuación profesional. Revista Alternativas, 16(2), 27-34. https://editorial.ucsg.edu.ec/ojs-alternativas/index.php/alternativas-ucsg/article/view/64

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.