A methodology to strengthen the environmental education/Una metodología para fortalecer la educación ambiental

Main Article Content

Angel Caridad Lugo Blanco
Cocepción Alvarez Yong
Caridad Estrada Rodríguez

Abstract

The environmental education is a topic very important in this moment, its development constitutes a necessity in the professors in initial formation, given in the fundamental thing by the contribution that it has in the protection of the environment. The present work has as objective to propose a methodology for the environmental education, from the discipline General Zoology so it contributes to their best preparation. Starting from this problem and the potentialities that offers the discipline General Zoology, different theoretical methods are applied as the analysis and synthesis, historical logical and the system focus and empiric methods like the study of documents: programs, methodological orientations and books of texts, observation to classes and pedagogic test; those that allowed to verify the initial state of this process. The search of information on the topic threw that this thematic has been little tried from the theoretical and the methodological point of view, besides the professors' insufficient preparation in the direction of the process that are reflected in the learning of the professors in initial formation, for that reason was elaborated a methodology to develop the environmental education. The reached results evidence transformation levels that demonstrate that the proposal contributes to the completed preparation in the professors in initial formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lugo Blanco, A. C., Alvarez Yong, C., & Estrada Rodríguez, C. (2021). A methodology to strengthen the environmental education/Una metodología para fortalecer la educación ambiental. Mendive. Journal on Education, 19(2), 476–492. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2281
Section
ARTICLES
Author Biographies

Angel Caridad Lugo Blanco, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Biología.

Cocepción Alvarez Yong, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Educación

Profesora Auxiliar

References

Armiñana, R. (2017). Zoología de los animales no cordados, Tomo I. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Asamblea Nacional del Poder Popular Republica de Cuba. (2019) Constitución de la República de Cuba. Versión Digital.

Banasco, J., Armiñada, R., Garcés J., & Guerra, M. (2016) Programa de disciplina: Zoología General. La Habana: Ministerio de Educación Superior. Versión Digital.

Campanario, J. M., & Moya, A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las ciencias. 17(2), 179-192.

Campistrous P., & Rizo C. (1996). Aprender a resolver problemas aritméticos. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Capote, M. (2003) Una estructuración didáctica para la etapa de orientación en la resolución de problemas aritméticos con texto en el primer ciclo de la escuela primaria (Tesis Doctoral). Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río, Cuba.

Chávez, J A. (2017). Introducción a la Pedagogía. Bogotá Colombia: Plaza Editores.

CITMA (2017) Enfrentamiento al cambio climático. La Habana, Cuba: CITMATEL.

CITMA-CIGEA (2019) Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana, Cuba: Palacea.

Comisión Nacional de carrera (2016) Plan de Estudios E. Carrera Licenciatura en Educación. Biología. La Habana: Ministerio de Educación Superior. Versión Digital.

Contreras, S.E., Pérez López, C,A. & Hernández Acosta, R.(2018) La preparación familiar sobre educación ambiental para el desarrollo sostenible comunitario. Mendive, 16(3), 396-408 recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1428

Cruz, D., Martínez, D., Fontenla, J., & Mancina, C. (2017) Inventario y estimaciones de la Biodiversidad. En C. Mancina y D. Cruz (Ed) Diversidad Biológica de Cuba (pp. 27-43). La Habana, Cuba: Sello editorial AMA.

De Armas, N., & Valle, L. A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. Ciudad de la Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Fragoso, A. J., Santos, I., Aguiar E., (2017) La educación ambiental para el desarrollo sostenible desde un enfoque ecosistémico. VARONA, Edición especial (mayo-agosto), p. 1-10. Recuperado de: http//www.redalyc.org/artículo.oa?id=360657468022

Gil, D. (1994). Diez años de investigación en Didáctica de las ciencias. Realizaciones y Perspectivas. España: Enseñanza de las Ciencias.10(2), 154-164.

González, A. A. (2016). Un paso por la ciencia y la tecnología. La Habana, Cuba: Editorial Ciencia-Técnica.

Lugo Blanco., A, C., Álvarez Yong., C., & Estrada Rodríguez., C. (2017) La formación ambiental dirigida a la protección de la diversidad biológica cubana Mendive, 15(3), 263-275 Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1011 .

Lugo, A. (2013) Modelo didáctico para desarrollar la educación ambiental desde la Biología, en los estudiantes de onceno grado. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas "Rafael María de Mendive", Pinar del Río, Cuba.

Rodríguez, L. E. (2002). Metodología para el empleo de los problemas impactantes de Física como vía para desarrollar las cualidades del pensamiento lógico. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico "Manuel Ascunce Domenech" Ciego de Ávila, Cuba.

Salcedo I. M., Hernández M J. L., Del LLano M. M., MCferson S. M., & Daudinot B. I. (2002). Didáctica de la Biología. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Santos, I. McPherson, M. Villalón, G. Marimón, J., A., Fernández, R. Parada, A. Pérez, T., & Merino, T. (2016). Didáctica de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. La Habana, Cuba. Sello Editor Educación Cubana.

Most read articles by the same author(s)